Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jan 21, 2018 9:25 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Turbo
InläggPostat: fre jan 12, 2018 10:02 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 30
Ort: Finspång
Har bytt justermuttrarna till ventilspelet till låsbara, ska tydligen funka bra. Fick dock kapa lite i kåpan för att det skulle få plats och i samband med det blev det ett skvätt färg på den :)

Bild
Bild

Bild

Har stört mig rätt länge på att dörrarna har varit orangea och silver vid dörrgången så fick bli en skvätt där också. Eftersom jag har plockat bort högtalarna så ska jag försöka täcka dom hålen så gott det går. Att hitta hålfria dörrsidor till en sådanhär är ju nästintill omöjligt :)
Bild

Lite grejer till avgassidan anlände i veckan så nu fick jag ihop det, Ny lindat downpipe och turbomössa på turbon. Borde göra en del för värmen tycker jag :)
Bild

Har även bytt oljepump till en högflödes, hittade den på tradera för något halvår sedan och köpte direkt, den var ny men hade legat ett tag. Här syns skillnaden på dreven i storlek :)
Bild

Sitter också en mellanbit mellan lock och bröstkåpa för att kompensera för längden på kuggen.
Bild

Har också tagit tag i fronten och gallret som trilla bort, nu blev det lite bonnigt med buntband men det är väl som resten av bygget ungefär ;)
Bild

Startade upp bilen också, längtar ganska bra efter sommaren när man står och torrgasar lite :)
Men när man sitter och drömmer sig bort så kommer man ju även ihåg vissa problem, så nu står en catchtank till bränslet rätt så högt upp på prioriteringslistan.

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Turbo
InläggPostat: lör jan 13, 2018 10:16 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4544
Ort: Boden
CCRobin skrev:

Håller nog för 300 utan problem, dessvärre fegade jag alldeles för mycket när jag kompsänkte så jag har svårt att nå högre än 250 utan att byta toppackning eller byta vev. Tanken finns ju på en smidd 2,4 men att hitta kolvar som inte kostade en förmögenhet var ju svårt. Finns ju nästan bara högkomp och sätta ett par nya sådana i svarven känns ju inte riktigt rätt :roll:


Volvokolvar!

Hur lågt komp har du när det skulle vara problem att komma över 250?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Turbo
InläggPostat: lör jan 13, 2018 10:25 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 30
Ort: Finspång
The skrev:
CCRobin skrev:

Håller nog för 300 utan problem, dessvärre fegade jag alldeles för mycket när jag kompsänkte så jag har svårt att nå högre än 250 utan att byta toppackning eller byta vev. Tanken finns ju på en smidd 2,4 men att hitta kolvar som inte kostade en förmögenhet var ju svårt. Finns ju nästan bara högkomp och sätta ett par nya sådana i svarven känns ju inte riktigt rätt :roll:


Volvokolvar!

Hur lågt komp har du när det skulle vara problem att komma över 250?


Av ren princip så får det inte hamna något som tillhör Volvo på den här ;) snabbt räknat så ligger kompet på ca. 5.50:1. Skulle räknat mer på det innan jag kasta ihop motorn :roll:

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Turbo
InläggPostat: lör jan 13, 2018 10:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4544
Ort: Boden
Kolvarna är ju inte tillverkade av volvo ;)

5.50:1 i kompressionsförhållande? Nädu nu har du nog knappat fel på miniräknaren eller missat någon siffra på tangentbordet?
Om du så kör med kolvar som vänder 5mm under däckplan så måste du ha nästan dubbelt så stora förbränningsrum som standard i en cih topp för att få det kompet.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Turbo
InläggPostat: lör jan 13, 2018 11:24 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 30
Ort: Finspång
Nja, räkna på en 2,2 topp. 2,4 stakar med 2,4 kolvar på en 2,2 vev. (bara där är ju kompet rätt bra sänkt sen slänger vi på en topplockspackning som jag tyvärr inte kommer ihåg exakt men har för mig den blev 1,5mm ihoptryckt. Även urgröpningarna i 2,4 kolvarna.

Nu är det ett tag sen vi räknade på det så jag har inte exakta siffror i huvudet men det blir inte så mycket komp. Du får gärna räkna på det och skriva vad du kommer fram till ;)

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Turbo
InläggPostat: sön jan 14, 2018 9:00 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4544
Ort: Boden
Borde ligga på ca 6,5.
Vad för packning kör du som är så tjock?

Vad var tanken med den kombinationen? Det som råkade ligga på hyllan efter ett ras?

Antingen hänger du dit en jätteturbo eller byter vev, måste ju vara lite tråkig utan laddtryck?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Turbo
InläggPostat: sön jan 14, 2018 9:14 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 30
Ort: Finspång
The skrev:
Borde ligga på ca 6,5.
Vad för packning kör du som är så tjock?

Vad var tanken med den kombinationen? Det som råkade ligga på hyllan efter ett ras?

Antingen hänger du dit en jätteturbo eller byter vev, måste ju vara lite tråkig utan laddtryck?


Såndär stållagerpackning som är rent stål. Tanken var ju better safe than sorry ungefär. Och om du syftar på innehållet i motorn så var ju det här egentligen bara tänkt att vara någon "mellan motor" dvs. Att ha något att bygga allt runt omkring för att sedan bygga en smidd 2,4 och bara lyfta ner när man har löst alla små problem.

Nu blev det ju inte riktigt så för att jag tyckte den gick rätt bra och jag ville lösa lite andra grejer innan jag siktar efter mer effekt. Men planerna lever ju vidare och 2,4 vev med h-profil ligger ju på hyllan och väntar bara.

Fördelen är ju att jag får laddtryck rätt tidigt men visst är det en rejäl ketchupeffekt.

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010