Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 24, 2018 2:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons feb 28, 2018 9:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4649
Ort: Boden
Softtail har baksving, hardtail är stel ram.

Problemet med att byta rördia hit och dit är väl främst att man får returpulser vid varje storleksändring

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 10, 2018 10:06 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
Ledsen att det stått lite stilla här, väntar fortfarande på väder så att jag kan ta hem hojen. Haft konstant snöstorm här nu ett par veckor...

Under tiden har jag samlat på mig det mesta jag behöver för att sätta ihop bygget när jag väl får hem hojen, så om vi bara får lite väder snart så bör bygget kunna fortskrida i hyfsat rask takt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 13, 2018 6:03 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
Pinsamt liten uppdatering, men bättre än inget... Kanske... hur som, jag har tagit luftfilterböjen och svarvat ner den till en kort rak bit så att den går att montera rakt på förgasaren. Så slapp jag tillverka en adapter från grunden :)

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 13, 2018 6:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 569
Ort: Dingle
Kul projekt!

Skickat från min D5503 via Tapatalk

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 13, 2018 8:58 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
Tack!

Förhoppningsvis blir det lite mer intressant att följa framöver när jag faktiskt lyckas frakta hem hojen och kan börja bygga på allvar. Under tiden kan jag inte göra så mycket mer än att samla på mig de delar jag behöver och förbereda dem i möjligaste mån...

Men mer kommer, var så säker! :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 07, 2018 4:39 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
Skulle det vara möjligt att installera en laddtrycksmätare på ett t-kors på slangen mellan kompressorhuset och wastegatens tryckklocka?? Jag har ju inget plenum/insug att ta tryck till mätaren ifrån, och eftersom det tryck som styr wastegaten är vad som är intressant för mig att veta (då jag ska ladda såpass lite vill jag ju veta att wastegaten öppnar vid rätt tryck) så tänkte jag att man kanske kan mäta rakt på tryckslangen? Eller kan mam störa tryckklockan så att den inte öppnar som den ska då?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 07, 2018 7:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4649
Ort: Boden
Det funkar, varken wg eller mätaren tar ju inget flöde.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 07, 2018 8:14 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
Tack så mycket, då kör jag på det! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 07, 2018 10:28 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
Inlägg: 59
Ort: Täfteå, Fäbodsanden
Bushido skrev:
Tack!

Förhoppningsvis blir det lite mer intressant att följa framöver när jag faktiskt lyckas frakta hem hojen och kan börja bygga på allvar. Under tiden kan jag inte göra så mycket mer än att samla på mig de delar jag behöver och förbereda dem i möjligaste mån...

Men mer kommer, var så säker! :D


Alla bilder är spännande, ser fram emot allt som visas!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 11, 2018 4:34 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
Har äntligen fått hem hojen och kan börja bygga! :D Tyvärr får jag vänta till helgen då jag har alldeles för mycket att göra innan dess, och då kan jag passa på och köra lite under de vårfina dagarna som råkar infinna sig så att jag vet att hojen åtminstone funkar som den ska innan jag börjar skruva i den... Att veta att hojen funkade innan hjälper mig förhoppningsvis diagnosticera fel som eventuellt dyker upp längs med vägen, så att jag inte försöker åtgärda ett fel som jag själv inte ens orsakat ;)

Under tiden kan jag ju passa på att ställa en antagligen hyfsat dum fråga: Hur gör man med bränslepump och bränsleretur på en förgasarturbo? Har hört vissa säga att man behöver en pump eftersom man annars kan suga förgasaren torr då man gasar på, vissa säger att självfall från tanken räcker, vissa menar att man behöver fixa en bränsleretur om man ska ha pump, andra menar att det funkar utan... Hur fan vet man vad man ska ha och inte?? Jag har köpt en liten lågtryckspump mest för att ha en hemma ifall det visar sig att jag behöver en pump:
https://www.ebay.co.uk/itm/UNIVERSAL-FU ... 2749.l2649
Men hur ska man göra med returens vara eller icke vara om jag ska montera en sån här? Jag menar, det känns ju som att det kommer spruta bensin ur förgasaren om man bara matar på med ett statiskt tryck på 0.3 bar... Så var tar man och stoppar i en returslang?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 13, 2018 6:46 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Inlägg: 29
Ort: Rolfstorp
Kul bygge.

Bränslepump ska ju inte behövas om man kör
Sugturbo.
Bara flödet från tank till flotörhus räcker till.
En tanke jag fick när jag läste detta var att man
Kanske kunde tästa flödet genom att lossa flotörhuset
Sätta en behållare under och mäta hur mycket bensin det kommer under en viss tid.
Det borde gå att räkna ut hur mycket som behövs för effeket ni
Siktar på.

Kent

_________________
För lite tid


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 13, 2018 8:47 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
Jag vet inte riktigt, några av de jag pratat med har påtalat att självfallsflödet inte alltid är tillräckligt och att man riskerar att suga förgasaren torr när man drar på... och då blir det dåligt... Jag tänkte att jag skulle prova utan, men visar det sig att det inte fungerar så vill jag I alla fall ha planen klar och delarna hemma om det visar sig att jag behöver mer flöde :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 13, 2018 5:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 847
Ort: Bjurholm
Finns det ingen bottenplugg på förgasaren? Öppna den om det finns och mät upp hur mycket som kommer per minut.

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 14, 2018 9:23 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am
Inlägg: 37
Egentligen borde man väl kunna plocka av soppaslangen och mäta hur mycket som kommer ur den? Det är väl flödet fram till förgasaren som är intressant då det avgör hur fort förgasaren kan fyllas pöå efterhand som soppan i den förbrukas, eller?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 14, 2018 10:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 610
Ort: Ljusdal
Nålventilen är väl en faktor också när det gäller förgasare?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010