Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Samma här, ser bara bilden med slungvikterna
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Kanske rättat till nu?
Verkar vara nått om man flyttar över bilderna till publikt album samtidigt som gör inlägget här. Om jag väntar nån dag mellan att lägga in bilderna i delat album och skriva inlägget så verkar det funka...
Verkar vara nått om man flyttar över bilderna till publikt album samtidigt som gör inlägget här. Om jag väntar nån dag mellan att lägga in bilderna i delat album och skriva inlägget så verkar det funka...
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Har fått in tändningen i megasquirtet nu. Kan ställa mellan ca 5-40 grader så det känns lovande. Hade missat "ignition inverted" i tuner studio först men efter lite googlande så blev allt rätt.
Vevhusburken har landat i bilen. Ska leta mig förbi biltema och köpa ett moppe-filter att sätta på toppen sen. Blir förhoppningsvis lite häng i garaget i helgen och mecka dit ventilkåpan, byta olja och filter, sätta fast alla slangar, efter-dra toppen osv. Sen är den redo att mappas på riktigt hoppas jag.
Lite skitigt är det men burken sitter i alla fall på plats. Sitter som berget!
Svarvade en övergång mellan ventilkåpans 25 mm-anslutning och vevhusventilationens 15 mm slang.
Ventilkåpa blästrad, målad och klarlackad. Slang och slangövergång monterad. Även klickat hem rätt packning på 2a försöket
Vevhusburken har landat i bilen. Ska leta mig förbi biltema och köpa ett moppe-filter att sätta på toppen sen. Blir förhoppningsvis lite häng i garaget i helgen och mecka dit ventilkåpan, byta olja och filter, sätta fast alla slangar, efter-dra toppen osv. Sen är den redo att mappas på riktigt hoppas jag.
Lite skitigt är det men burken sitter i alla fall på plats. Sitter som berget!
Svarvade en övergång mellan ventilkåpans 25 mm-anslutning och vevhusventilationens 15 mm slang.
Ventilkåpa blästrad, målad och klarlackad. Slang och slangövergång monterad. Även klickat hem rätt packning på 2a försöket
Senast redigerad av mekluuba den lör mar 17, 2018 9:16 am, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Kan inte se sista bilden
Kom ihåg att du inte får ha vevhusventilationen sådär på besiktningen
Kom ihåg att du inte får ha vevhusventilationen sådär på besiktningen
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Steve: Gäller det även på bilar före -75? Trodde inte att det fanns några krav då?
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Sluten vevhusventilation gäller fr.o.m. 1970 om jag inte minns fel
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Ok, tack för info Får dra en provisorisk slang bort till luftfiltret då...
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Vevhusventilationen på plats.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
bra jobbat kul att följa din egna lösningar ...
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Som ni kanske förstår så har jag varit på besök hos Dundersmurfen och Rolling Butt Dyno.
Stort tack till Björn och co. för massa hjälp, tips och tricks. Allt funkade superbra förutom lite tändmissar ibland runt 3500 rpm. Får gräva vidare i vad det kan bero på. Ska flytta matningen av hallgivaren från tändmodulen till megasquirtet och se om det hjälper? Den gamle sugmotorhäcken lämnade i alla fall ifrån sig 124 hk och 198 Nm vilket känns helt okej, det rör på sig bra i en bil under 1000 kg. Vi konstaterade att A-kammen tröttanade vid ca 5300 rpm då lambda och tändning fortsatte med schyssta siffror över detta varvtal. Kanske får bli en K-kam eller en turbo i framtiden, beroende på om jag orkar byta växellåda eller inte? Den lär ge upp om man sätter dit en turbo...
Bilen uppe på rullarna.
In action!
Effektkurvan.
Nu vilar bilen hemma i garaget igen. Jag är fantastiskt nöjd att kunnat ställa upp den i dynon och kört några timmar utan att något gått sönder, läckt ut eller brunnit upp. (Nummerskylten kröktes när jag lastade men det räknas inte) Bromspappren i rutan så att garagegrannarna ser vad dom har att slå
Här är en film från ett av pullen mot slutet av dagen.
https://www.youtube.com/watch?v=TyNSGmafaGA
Stort tack till Björn och co. för massa hjälp, tips och tricks. Allt funkade superbra förutom lite tändmissar ibland runt 3500 rpm. Får gräva vidare i vad det kan bero på. Ska flytta matningen av hallgivaren från tändmodulen till megasquirtet och se om det hjälper? Den gamle sugmotorhäcken lämnade i alla fall ifrån sig 124 hk och 198 Nm vilket känns helt okej, det rör på sig bra i en bil under 1000 kg. Vi konstaterade att A-kammen tröttanade vid ca 5300 rpm då lambda och tändning fortsatte med schyssta siffror över detta varvtal. Kanske får bli en K-kam eller en turbo i framtiden, beroende på om jag orkar byta växellåda eller inte? Den lär ge upp om man sätter dit en turbo...
Bilen uppe på rullarna.
In action!
Effektkurvan.
Nu vilar bilen hemma i garaget igen. Jag är fantastiskt nöjd att kunnat ställa upp den i dynon och kört några timmar utan att något gått sönder, läckt ut eller brunnit upp. (Nummerskylten kröktes när jag lastade men det räknas inte) Bromspappren i rutan så att garagegrannarna ser vad dom har att slå
Här är en film från ett av pullen mot slutet av dagen.
https://www.youtube.com/watch?v=TyNSGmafaGA
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Dyno-film på sidan 12
Har följt den här tråden länge nu utan kommentar.
Kul att se att det börjar närma sig en 'färdig' bil
Du tror inte att du skulle få ut ett par extra ponnysar med ett extractorrör?
Kul att se att det börjar närma sig en 'färdig' bil
Du tror inte att du skulle få ut ett par extra ponnysar med ett extractorrör?
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Dyno-film på sidan 12
Tack för besöket! Hoppas du kommer igen när du trimmar vidare. För att få lite mer gruff utan att direkt skrota lådan så kanske sugtrim är melodin. Du vet holka å vass kan separata spjäll brumm brumm brumm 9000 rpm
Ursäkta att jag somnade en stund, men du verkade ju ha koll och ölen var fin
Ursäkta att jag somnade en stund, men du verkade ju ha koll och ölen var fin
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Dyno-film på sidan 12
Bop: Roligt att du följer. Jodå, extraktorgrenrör skulle säkert hjälpa massor. Ska lägga fokus på besiktning nu men sen är det dags för trimning
Lidenfors: Tack för hejar-ropen! Lyckas jag besiktiga i år så har du besök att vänta
Dundersmurfen: Du kan räkna med att jag kikar förbi fler gånger. Jo, jag har ställt frågan i "Allmän motorteknik" Får bli sugåka i sommar i alla fall. Ny kam kastar man ju i på en kvart
Nu är det fullt fokus på att få ut banbilen. Sen blir det att göra klart bakluckan och byta den skabbiga framrutan innan jag åker och gör ett försök hos besiktningen.
Lidenfors: Tack för hejar-ropen! Lyckas jag besiktiga i år så har du besök att vänta
Dundersmurfen: Du kan räkna med att jag kikar förbi fler gånger. Jo, jag har ställt frågan i "Allmän motorteknik" Får bli sugåka i sommar i alla fall. Ny kam kastar man ju i på en kvart
Nu är det fullt fokus på att få ut banbilen. Sen blir det att göra klart bakluckan och byta den skabbiga framrutan innan jag åker och gör ett försök hos besiktningen.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Dyno-film på sidan 12
Kul med typ3, även om jag hade önskat en annan motor där bak.
Apropå låda, i med en Super diff och staga upp lådan rejält så du får bort hjulstuds så kommer det hålla bra.
Apropå låda, i med en Super diff och staga upp lådan rejält så du får bort hjulstuds så kommer det hålla bra.
SkogenRacing Gävle