Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 23, 2018 10:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: lör feb 15, 2014 4:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jun 26, 2008 8:50 pm
Inlägg: 156
Ort: Arvika
Låter som det kommer gå ännu fortare i framtiden.
Heja heja

_________________
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 28, 2014 7:17 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör jan 05, 2013 7:29 pm
Inlägg: 49
Länge sen man uppdatera här.
Sommaren 2014 blev katastrof.
Bilen käkade upp ett vevlager under varmkörning i bänken dagen innan bugrun, slet ner och slipade lite på veven och kastade dit ett nytt lager och hoppades hinna bromsa klart iaf även om det inte såg vackert ut.
Det gick en stund men sen var det defenitivt kaputt, så bilen blev stående hela sommaren och det är först nu jag börjat litegrann.
bromsningen slutade på 525whp med en precision 5858, kurvan såg exakt lika ut som med den mindre 5557 jag hade innan, men vi kom inte så långt.

Nu sitter en dragracebur på plats iaf, ny vevstake inhandlad, letar ny vevaxel och sen ska motorn stoppas ihop igen.
Väntar även på en sekvensiellt spakställ som jag ska prova lite med.

Sen är det en till soppapump som gäller för walbro 450lhp är precis på gränsen nu.
Förstärkning av växelgafflarn i lådan behövs också.

Hoppas hinna klart iaf nån vecka innan bugrun iår, men antagligen inte :)

Bilderna såg jag nu är skräp, linsen på telefon har sett sina bästa dagar så dom hoppar jag över.

_________________
Erik Lundberg
Falun.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 01, 2014 12:39 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör jan 05, 2013 7:29 pm
Inlägg: 49
Nya Kamaxlar cat cams 283/279" på väg, vann 2500:- på trav i lördags, och på kvällen skickade Fredriksson en länk med annons på dom
för just 2500:-, så dom pengarna försvann fort :)

_________________
Erik Lundberg
Falun.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 01, 2014 3:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 736
Ort: Umeå
Kompisar som drar ner en i fördärvet :thumbright:

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 27, 2015 11:49 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör jan 05, 2013 7:29 pm
Inlägg: 49
Bild

Spakställ landat, en walbrp 255lph pump som får komplettera 450lph:an.
Bytt en kolvring som var skum, så jag saknar bara ny oljepump nu tror jag.

_________________
Erik Lundberg
Falun.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 19, 2015 4:02 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör jan 05, 2013 7:29 pm
Inlägg: 49
Här var det länge sedan det hände något.
Inspirationen går upp och ner, sälja saker, köpa nya saker i en oändelig karusell.

Bilen SKA ut nästa år, och hoppas slippa lagerras i bänken den här gången.
Turbon blir en 5858 med .82 avgashus istället för .63 som senast.
Nyrenoverad bottendel, nu med stödgördel.
Är väl toppen som är kvar att klura ut vilken nivå det hamnar på, har skaffat 3st "ämnen" iaf.
Nytt avgas, tror jag bygger 3" sidepipe som kan blockeras och sen en 2" fortsättning som "orginal"
för ev bankörning.

Växellådan har fått förstärkta växelgafflar och SQS spakstället är monterat och injusterat, känns riktigt sportigt kan jag lova!

Bilen har blivit rengjord och polerad för första gången sedan 2003, behövdes!
Kommer bilder framöver!

Målet 2016 är 580hp på hjulen, 10.75 på strippen och den ska testas på bana med, körde mantorp med min Bora V6 och det var görsköj!

_________________
Erik Lundberg
Falun.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 21, 2016 11:25 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör jan 05, 2013 7:29 pm
Inlägg: 49
här var det länge sen nått hände..

Bromsade 565 på naven, 622nm. Orginal topp, inte ens portad men andra retainers och fjädrar, orginal kammar. 2.5bars ladd.
Körde bugrun, men hade sjuka problem med hjulstuds och riktigt dålig/ojämt grepp. Femte repan så slet motorn av främre motorfästet och hade sönder en hel del prylar som huv, växelvajrar, gaswire mm.
Jag hoppas fästet var dåligt innan och det orsakade hjulstudsen, så det är löst med nytt motorfäste bara. Eller så dog fästet av studsandet.. vad kom först? Ägget eller hönan?
Så den ställdes i garaget igen. Har fixat det mesta så den är nästan ihop igen.
Nya tag nästa år.!

_________________
Erik Lundberg
Falun.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 16, 2018 6:46 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör jan 05, 2013 7:29 pm
Inlägg: 49
Tänkte skruva ihop bilen men gjorde ett riktigt misstag.

Mina 1700 spridare gillade inte att bli knuffade i fel vinkel mot hålen i insuget, så knölade ihop denna plåt runt toppen.

Bild

Någon som gjort nå liknande idiotfel och löst det eller är det bara att kasta dom?
la upp en köpesannons på 1680cc spridare om nån har en liggande, då jag har tre kvar en innan jag bytte till 1700cc

_________________
Erik Lundberg
Falun.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tobias Lindqvist och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010