Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör nov 17, 2018 1:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 201 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14
Författare Meddelande
InläggPostat: mån maj 28, 2018 1:15 pm 
För mycket laddtryck

Bra kört!

InläggPostat: tis maj 29, 2018 10:04 am 
För mycket laddtryck

bop skrev:
Bra kört!

Tack så mycket :)

Här kommer filmerna från de tre omgångarna!
Hoppas hitta igen några filmer eller bilder utifrån också :)

Omgång 1:
https://youtu.be/Sy1XmLHjdrU

Omgång 2:
https://youtu.be/4WN3piOU8AU

Omgång 3:
https://youtu.be/Fiy-zeUHEdk

Finns tid att ta då jag fortfarande är för feg i vissa kurvor! :)

InläggPostat: ons aug 15, 2018 10:39 am 
För mycket laddtryck

Hej igen!

Nu var det länge sedan, har inte ens uppdaterat förra tävlingen! Skäms :)

Tävlingen gick bra, bilen fungerade klockrent och jag hade förtroende för den :)
Tävlingen var en racingspecial på en rallycrossbana, stillastående start på sidan av bana, ner på banan och sen i mål. Massa olika klasser på bilar var med och körde, allt från rallycross, rallybilar till folkrace :)

Första omgången gick sådär, körde för fegt då det var grus på asfalt i vissa kurvor.

Andra omgången tog jag i lite mer och fick till en bra tid, 2:a totalt av 21 startande!

Inför tredje omgången så började det regna så alla försämrade sina tider, jag försämrade dock generellt mindre än de andra så kändes bra :)

Nedan en lite halvtaskig film från sista omgången när det börjat regna, snorhalt!

https://youtu.be/as4VMmRJL3M

Även en bild från tävlingen, här syns det att jag har mer utfjädring bak än tidigare (bilden luras, bakhulen är inte så sneda som de ser ut!)

Foto: Björn Hollen
Bild

Slutade som totaltvå, nöjd med min insats :) Bilen funkade klockrent och vi hann lasta blien innan det värsta regnet kom :D

Utöver det har jag inte kört några tävlingar, var ner på Mittsvergiebanan och körde när Svenska Subaru-klubben (SSC) körde! Hade lite strul med dragbilen så vi blev försenade och hann inte köra så mycket men var ändå kul att ta sig ner :)
Har dock konstaterat att bilen inte är så rolig på asfalt, fjädringen är för mjuk och den känns rätt slö :D

Inför nästa tävling (som är nu på lördag, 18 augusti i Sävar) så har jag fått tag i en snabbare styrväxel som jag hunnit byta!

Fick inviga maskinhallen som byggs hos mina föräldrar:

Bild

Bytet gick smidigt, har bytt styrväxel på bilen en gång tidigare :)

Tog en liten testrunda, grym skillnad! Väldigt mycket mer responsiv på styrningen!
Denna styrväxel har ca 2.1-2.2 varv från ändläge till ändläge :)
Får bara lära mig att göra mindre rörelser på ratten, ska blir grymt spännande att köra med attack till helgen! :)

Återkommer med uppdatering efter tävlingen, på återseende!

InläggPostat: mån aug 20, 2018 8:54 am 
För mycket laddtryck

Hej!

Tävlingshelgen är avklarad, bilen är i mål (och är hel!) och jag är grymt nöjd med hur den beter sig! :)

Tävlingen heter Umenatten och går i ett samhälle som heter Sävar beläget en bit utanför Umeå (bör ju vara känt med tanke på forumet!).
14,5 mil totalt varav 4,4 mil sträckor där SS1, den längsta, var 1,7 mil lång!

Totalt bara 18 anmälda tyvärr men hade som vanligt en Mitsubishi Evo att tävla mot i min klass.

Bilen lastades på fredag kväll så det skulle gå smidigare på lördag morgon.
Vi tog oss från stan i god tid och tur var det för väl på plats så rev jag lös stänkskyddet vänster fram när jag backade av släpvagnen!

Vi lyckades få dit det hyfsat i god tid så inför start hann jag sitta i bilen i lugn och ro en stund, bra för att kunna börja fokusera :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Första sträckan var som sagt den längsta, tog det rätt lugnt men kunde konstatera att bilen nu går som en dröm! Väldigt följsam och inga överraskningar :)

Eller ja, nu ska vi väl inte överdriva, blev oerhört överraskad efter några kilometer när det började damma inne i bilen! Blev bara värre och värre, mot slutet satt både jag och Mats och hostade :D

Efter SS1 så stannade vi och försökte kolla om det fanns något synligt hål i golv eller liknande (dammet verkade komma från baksätet) men hittade inget uppenbart.

Vi körde vidare till SS2 som var kortare men rätt snabb, dammade lika mycket där!
Är den längsta raksträcka jag kört med bilen kändes det som, gick ca 180 på mätaren, ungefär så fort som bilen orkar :) Ska kolla loggarna sen i veckan och se hur mycket de varvar och hur länge det var.

Tillbaka på servicen så började vi leta hål och annat, tejpade för brinnande livet och hoppades att det skulle göra skillnad!

Efter de två första sträckorna låg jag kring 4:e-5:e plats, inte helt nöjd med körningen (kanske framförallt på grund av dammet :D) men bestämde mig för att försöka strunta i det och fokusera på körningen.

SS3 var en kortare version av SS1. Trots dammet så kändes körningen riktigt bra, äntligen hade jag fullt förtroende för bilen och kunde lyssna på noterna! Bromspunkterna är fortfarande alldeles för tidiga men utöver det så kändes det bra, äntligen! Fan vad kul det var :D

Blev ingen skillnad på mängden damm så körde SS4 lite lugnare, hade dessutom kommit upp mycket sten så ville inte köra sönder :) Släppte även på rakan för att slippa ligga och tokvarva så länge.

Körningen räckte till en total 3:e plats och 2:a i klassen (med två startande säger det inte så mycket :P) så är ändå nöjd, en Mitsubishi Evo och en Volvo 940 EVO före :) Var 12 sekunder från 2:a platsen så var ändå rätt nära!
Var rätt långt från 1:a platsen men avståndet blir mindre och mindre!

Nedan kommer två bilder på hur bilen såg ut innuti efter sista sträckan, då hade vi ändå dammat ur det värsta på servicen mellan sträckorna!

Bild

Bild

Jag hostade resten av kvällen kan jag säga :)

Har även incar-filmer från SS2-SS4 att bjuda på:

SS2:

https://youtu.be/mMFItUKU8m8

SS3:

https://youtu.be/KJSt-RwXIpY

SS4:

https://youtu.be/j_tdOC6oVFs

Förutom dammet så måste jag bara säga igen att bilen äntligen funkar riktigt bra! Nu är det bara föraren som behöver mer tid bakom ratten för att vänja sig med farten så jag slutar bromsa i onödan :)

Nästa tävling blir en racingspecial (likt den förra) på en rallycrossbana, vill försöka köra så mycket som jag hinner innan vintern för att hålla uppe tempot i kroppen :)

Lägger förhoppningsvis upp några bilder från sträckorna om jag får tag i några, på återseende :)

InläggPostat: mån aug 20, 2018 11:50 am 
Forumsberoende
Användarvisningsbild

FAH skrev:
Totalt bara 18 anmälda tyvärr

Vi körde vidare till SS2 som var kortare men rätt snabb, dammade lika mycket där!
Är den längsta raksträcka jag kört med bilen kändes det som, gick ca 180 på mätaren, ungefär så fort som bilen orkar :) Ska kolla loggarna sen i veckan och se hur mycket de varvar och hur länge det var.

Nästa tävling blir en racingspecial (likt den förra) på en rallycrossbana, vill försöka köra så mycket som jag hinner innan vintern för att hålla uppe tempot i kroppen :)

Hej Fredrik.

Bra kört :thumbright:

Ja det är tråkigt med så tunna startfält, det krävs ju samma antalet funktionärer oavsett 18 eller 45 startande.
Arrangörsklubben gör ju ett jättebra jobb som orkar ha tävling med så få startande :thumbright:

Tittat lite i Marcus logg och som snabbast gick det 195Km/h :revs:

Du far inte och provar lite asfalt nästa helg i Åmsele?

//Nisse

InläggPostat: mån aug 20, 2018 12:31 pm 
För mycket laddtryck

super7 skrev:
Hej Fredrik.

Bra kört :thumbright:

Ja det är tråkigt med så tunna startfält, det krävs ju samma antalet funktionärer oavsett 18 eller 45 startande.
Arrangörsklubben gör ju ett jättebra jobb som orkar ha tävling med så få startande :thumbright:

Tittat lite i Marcus logg och som snabbast gick det 195Km/h :revs:

Du far inte och provar lite asfalt nästa helg i Åmsele?

//Nisse

Tack, behöver mer mil bakom ratten bara så ska det nog gå fortare :)

Ja, det är ju det otacksamma! Verkligen, grymt bra jobbat :)

Oj, jag tror inte jag var över 170 (verklig hastighet) då min utväxling inte riktigt är gjord för dessa snabba vägar!
Ska som sagt kolla vad loggarna säger :)

Tror inte jag kommer köra, min bil är inte speciellt rolig på asfalt tycker jag!
Har provat några gånger och den upplevs framförallt alldeles för mjuk i fjädringen för att kunna åka fort :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 201 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme