Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons sep 19, 2018 8:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jul 03, 2018 12:44 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Inlägg: 173
Ort: Vansbro/Dalarna
Efter att ha haft bilen nu sedan 2007 så får jag äntligen tummen ur och lägger jag upp en tråd om den.
Början utav tråden blir en återblick fram tills vi närmar oss nutid.

Efter ett långt sökande i hela landet efter en Volvo med B23ET motor så fick jag äntligen tag på en 760 turbo, 84 i hemkommunen.
Bilen har under dom första åren modifierats en hel del för att sedan stanna utav på grund utav jobbsituation och så vidare.
Nu på senare tid har det börjat ta fart igen.

Bilen ska användas enbart till dragrace och har därför (efter en viss rostlagning :roll: ) plockats ur och lättats en hel del.
Den har blivit försedd med fullbur och en förstärkt original bakvagnsupphängning som även har fått en del justeringsmöjligheter.

Motorn blev det inga underverk utförda med. Jag satte i en D-kam, bättre ventilfjädrar, fräste sätena och riktplanade toppen.
Blockets cylindrar var slitna, men eftersom jag har en budget på detta bygge så maskinhonade jag bara cylindrarna, installerade sedan nya ringar. Blocket blev även toppdeckat. (Finns vissa fördelar med att jobba på en motorfirma :thumbright: )

Körde sedan med original motronic sprutet, större spridare och en stor bränslepump.
Mappningen under denna period utfördes med bränsletryck vs. laddtryck, det hela övervakades utav en bredbandslambda.

På turbo sidan plockades det på en kkk27 uppe på ett gjutet GIK grenrör med 50mm wg.
Med denna enkla setup så gjorde då bilen 8.30 på 201m och 12.90 på 402m
Klubbracet som är utan tidtagning lyckades jag sedan vinna i 2008. Med alltför högt laddtryck körde jag då ifrån bilar som hade kört låga 12 sekunder på strippen.

Efter detta så ville jag uppdatera med ett riktigt datasprut. Här gör jag nu min första miss med bilen, jag köper ett MS 1 sprut.
Detta kommer medföra massa år med krångel som kulminerar i en misslyckad bromsning hos Motornord. Då får jag nog och köper då ett Link Storm istället.

Resten kommer jag framöver att lägga upp med bilder och någon film :thumbright:

_________________
Bearbetningschef Bornmotors / STmotor


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 03, 2018 8:51 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Inlägg: 173
Ort: Vansbro/Dalarna
Två bilder från när man var ute på tävlingar. BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Bearbetningschef Bornmotors / STmotor


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 03, 2018 11:57 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Inlägg: 173
Ort: Vansbro/Dalarna
MS byttes ut mot Link.
Bild

kkk27 byttes ut mot Hx 40. Grenröret blev ett Kl-racing extreme.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Bearbetningschef Bornmotors / STmotor


Senast redigerad av Erik Samuelsson tor jul 05, 2018 1:16 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 03, 2018 12:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Inlägg: 173
Ort: Vansbro/Dalarna
Impellern var skadad på Holset turbon. Så den byttes ut mot en ny impeller från en super hx40 Bild
Skillnaden mellan nya och gamla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Bearbetningschef Bornmotors / STmotor


Senast redigerad av Erik Samuelsson tor jul 05, 2018 1:17 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 04, 2018 11:24 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Inlägg: 173
Ort: Vansbro/Dalarna
Fick tag på ett begagnat Kl insug.
Efter att jag planat flänsen och fått svetsa in trattar så blev det fint.
Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Bearbetningschef Bornmotors / STmotor


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 05, 2018 4:46 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20560
Ort: Tomterna/sävar
kul att du lägger upp en tråd med bilder och info. kommer följas :thumbright:

_________________
Köpes cheva BB toppar!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 24, 2018 10:30 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Inlägg: 173
Ort: Vansbro/Dalarna
Tack Jens! :thumbright:

_________________
Bearbetningschef Bornmotors / STmotor


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 24, 2018 10:40 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Inlägg: 173
Ort: Vansbro/Dalarna
För att slippa ha avgassystemet draget under bilen så tillverkade jag en tunnel genom torpedväggen och ut genom framskärmen. 4” avgassystem med ett flexrör.
Bild Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Bearbetningschef Bornmotors / STmotor


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 15, 2018 2:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Inlägg: 173
Ort: Vansbro/Dalarna
D-kammen i motorn byts ut mot en Agap r33 kam. Lyft vid 0 - spel 13.4 på både insug och avgas. 262 i duration vid 1.27mm. Nock centervinkel 54 grader. Nock spridningsvinkel 108 grader.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Bearbetningschef Bornmotors / STmotor


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 15, 2018 2:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Inlägg: 173
Ort: Vansbro/Dalarna
Sedan tog jag och far min en Norrlandstur med våra respektive motorer upp till Jens G. Farsans motor är en b20 som han ska ha i sin Pv. Den har jag borrat upp till 92mm och monterat på en E-topp som jag har fräst sätena på. Kammen fick bli en STS-252 kam och motorn andas genom ett par weber 45or. B20in presterade 153hk. Ett resultat som vi är väldigt nöjda med Min levererade 518hk och 569nm på 1.7bar. Så detta kommer att bli skoj Grafer på båda våra motorer.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Bearbetningschef Bornmotors / STmotor


Senast redigerad av Erik Samuelsson mån aug 27, 2018 11:55 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 16, 2018 2:31 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20560
Ort: Tomterna/sävar
kommer gå bra ska du se än fast det är en ganska enkel motor. laddtrycket är absolut tryck = ca 1.7bar

_________________
Köpes cheva BB toppar!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 16, 2018 2:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1509
Ort: Skelleftehamn
Vilket bränsle bänkades det på?

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 21, 2018 9:46 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Inlägg: 173
Ort: Vansbro/Dalarna
Det kördes på E-85 från den lokala macken :)

_________________
Bearbetningschef Bornmotors / STmotor


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 21, 2018 9:57 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Inlägg: 173
Ort: Vansbro/Dalarna
Här är farsans Pv med b20n som vi bromsade. Man blir fort förälskad när man kör denna bil.
Drar fint genom hela registret och sitter väldigt fint på vägen.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Bearbetningschef Bornmotors / STmotor


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 21, 2018 10:18 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Inlägg: 173
Ort: Vansbro/Dalarna
Fick tillbaka min automatlåda från han som har renoverat och preparerat den.
En th-375 med manuellt ventilhus och transbrake.
Blev dock problem då det nya tråget till lådan ej passade trots att summit påstår det :thumbdown:

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Bearbetningschef Bornmotors / STmotor


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jonas landin, kymi, pickis och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010