Kadett C -74 Saab turbo. SFRO 2 klar!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av Cassius »

Går vajern Rakt in i de hålet eller i vinkel? Borde väl gå karva till fjäderskålen så man kommer in annars? Vänder man axelrören och vajern går rakt in borde man få till det så, men ska den gå snett in blir de lustig dragning av vajern :)

Själv har jag Escort MK2 coilovers bak, dom är lite väl korta egentligen men kortar man er stötdämpartornen funkar de bra. Dom måste ändå förstärkas om man ska köra coils i dom :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Cassius: Följer ditt bygge på Rejsa, det blir riktigt jäkla tufft :thumbright:

Bild

Bild
Tog två bilder ikväll som åskådliggör problemet. Håller ändstycket från vajern på plats där det ska sitta. Går rakt in i fjäderskålen, lite lätt förskjuten i förhållande till centrum på själva skålen. Det är inte många vajrar med stålhölje som vill böja sig i den vinkeln :) Det går ju givetvis att lösa på många olika sätt, mitt är ju verkligen inte facit.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av Cassius »

Eftersom den ska rakt in så ska de ju funka att vrida axelrören i så fall då :)

Alternativet vore hål i fjäderskålen och vajern genom fjädern, kan bli intressant på guppig väg om handbromsen vill nypa till titt som tätt kanske.. men å andra sidan en bra start på en drifting karriär kanske? ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av patrikh »

Vad krävs för att vrida axelrören? Är dom bara ipressade i huset?
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Dom är i pressade och plugg svetsade. Svetsarna är lätta att se.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av The »

Vrida axelrören ger väl lite intressanta följder?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Vad tänker du på då?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Har monterat min Willwood ventil till bakbromsarna.

Bild
Gjorde ett fäste med svetsmuttrar på baksidan.

Bild
Här nere sitter den. Blir ju kanske inget man justerar lite snabbt och lätt :) Går att komma åt den hyfsat bra underifrån iaf.

Bild

Bild
Med det gjort kunde jag dra bromsröret till bakaxeln, bygga fästen för bränslefiltret, svetsa i bultar i golvet för att fästa bromsrör och bränsleslangar i.
Egentligen kunde man ju bara dragit självborrande skruv rätt i golvet, men jag ville inte ha det där det inte är dubbelplåt på ovansidan.

Bild

Bild
Fyllde på soppa i tanken, min svetslagning av undersidan håller tätt :thumbright: Spolade igenom slangarna för att få ut ev. skräp från montaget och skruvade fast dom.
Med detta så är bränslesystemet klart.
Sitter en Walbro 255 l/h i tanken, bränslefilter till 740(?) och sedan slang till matning & retur från Speeding som garanterat ska tåla E85. Är 8 mm invändigt.
I princip är ju bromssystemet komplett med, när jag har rätt ut kopplingscylindern och fixat returfjäder till den så kan jag montera pedalstället och därmed bromspedalen så att det går att lufta & se så att allt håller tätt.

I övrigt har jag gjort lite smågrejer, skruvat ihop lite mer på bakvagnen i väntan på stötdämparna så bara dom dyker upp så ska det vara klart med.

Bild
Hade inga pluggar till EGT nipplarna så jag tiggade ihop några från huvar som hade rätt rörgänga.

Bild

Bild
Kapade loss fästet till reaktionsstaget så att det blev lite mer plats när man skulle greja med anslutningarna på fuelrailen.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av patrikh »

Ser bra ut :thumbright:

Visst skulle du regga? Har du haft byggbes?
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Tack!
Jag ska regga. Det är några år sedan jag läste i SFRO boken, men byggbesiktning gäller väl bara vid Amatörbygge? Alltså kontrollen som gör under byggets gång med avseende på konstruktioner osv. Jag kvalar in som ombyggt fordon och då görs kontrollen med "färdigbyggt" fordon. Har för mig att det är smidigare nuförtiden så att man kan boka att göra SFRO ihop med registreringsbesiktning på Bilprovningen?
Har beställt nya Bygghandboken, så får väl dubbelkolla i den..

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av patrikh »

Jag har förstått det som att man behöver göra en byggbesiktning också, där dom kollar svetsar osv (tänkte du har ju målat allt redan) men jag kanske behöver läsa boken igen :hihi:

Mitt blir också ombyggt, har haft lite mailkontakt med en bes-man och vi har pratat byggbesiktning iallafall. Men är det så att man slipper det vid ombyggt så är det ju skönt :)
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av Kwirk »

Byggbesiktning gäller ombyggdfordon med.
(Har sfro reggat 2 bilar)...
Så helst ska dom syna bilen innan allt är målat m.m
Mvh.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av therealpinto »

Ja, byggbesiktning även på ombyggt fordon, så har det "alltid" varit.

Tanken med byggbesiktningen är ju till stor del att du som byggare ska få feedback på konstruktionslösningar innan du lackat och gjort fint. Det är ju tråkigt att behöva slipa bort en snygg ytlack för att kanske behöva förstärka ett fäste eller ändra en vinkel i någon upphängning.

Är det ett "enkelt" ombyggt fordon kan man ibland göra slutbesiktning direkt men det får man resonera med sin besiktningsman om. Jag brukar inte föreslå den, nästan alla gånger jag gjort så blir det ändå en ombesiktning för att man missat något - i de flesta fall saker man hade rett ut om man hade gjort en byggbesiktning.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av David Herbertsson »

Ok, bra att få det klargjort :thumbright:
Jag får ta kontakt med min närmaste besiktningsman då och stämma av. Har ju ändå lite fler grejer som behöver vara på plats för att det ska gå att göra en byggbesiktning så det behöver ju bli gjort ändå. Blir det några grejer som behöver göras om så är det väl bara att bryta ihop och komma igen.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Inlägg av Daniel-635 »

Min bil vart ju "färdig" när jag SFRO reggade min, men det gick bra efter några mail och telefonsamtal.
Även om besiktningsmannen vart lite skeptisk i början. (med all rätt)

Kritiska svetsningar som rattaxel gjorde jag en dubblett av så min besiktningsman kunde kolla på "svets prover"
men jag tror faktiskt inte att vi tittade på dem, bara på bild i så fall.

Vad jag förstått är bromsar ett moment som många underskattar.
För ojämn bromsbalans, ofta för stora bromsar fram, och veka modifierade hembyggda pedalställ.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar