Suck...har beskrivit hur en huvudcylinder fungerar förut, men vi tar det igen

Den bakre delen av cylindern är kopplad till FRAMbromsarna på en bil med axelvis kopplade bromsar. Den främre kolven manövreras hydrauliskt av den bakre kolven,när man bromsar "knuffas"den främre kolven av bromsvätskan från den bakre kolven. Kolvarna har alltså inte mekanisk kontakt med varandra om allt funkar som det ska. Grunkan som finns mellan kolvarna är till för att säkra upp funtionen så att man har åtminstone bromsverkan bak om det uppstår läkage i den främre kretsen(som alltså är i bakre delen av huvudcylindern) då blir det mekanisk överföring från pedal,tryckstång bakre kolv,"grunka(kommer inte på vad en heter

) till främre kolv. Har man ett triangeldelat bromssystem (diverse Volvobilar )måste cylindrarna ha samma area, det ska ju bromsa både bak och fram. Det finns undantag,har man tur att få tag på grejor från en 240 med ABS är det axelvis indelat

Det är dock ganska enkelt att konvertera "vanliga" 240-ok till axelvisbromsar, vissa gör det på utsidan av oken, blir dock rätt klumpigt jämfört med att borra upp en kanal mellan cylindrarna i oken, funktionen är det ingen skillnad på. Hoppas ni förstår vad jag menar och snälla söta rara,säg bromsvätska, inte olja, folk som inte vet bättre kan få för sig att det är ok med olja i bromssystemet, det är ett effektivt sätt att förstöra gummit i tätningarna, att ha trasigt gummi kan ju få långtgående konsekvenser.
Mvh Kjelle, gammal och grå...