Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jan 22, 2020 1:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 168 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån nov 04, 2019 9:58 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons feb 16, 2011 10:39 am
Inlägg: 12
snyggt jobbat :thumbright:

har du artikelnummer och pris på oljekylaren hos volvo?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 04, 2019 10:47 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 346
Ort: Österlen/Skåne
Absolut!

VO 3507371 Oljekylare 2548kr.
VO 967343 O-ring. 65,10kr
VO 3507374 Nippel. 78,40kr

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 24, 2019 3:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 346
Ort: Österlen/Skåne
Händer inte så mycket här nu, dock är oljan och oljefiltret nu bytt på den inför
vinteravställningen. Oljetrycket ligger som vanligt på mellan 3,5 och 4 bar med
ny olja och kall motor, så den biten är helt okej.

I morgon blir det montering av ett rentvättat itg luftfilter och det som sitter ska
få sig en tvätt och inoljning så det är redo till nästa avställning.




Bild

Bild

Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 24, 2019 3:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 346
Ort: Österlen/Skåne
Då sitter det rentvättat itg filter i bilen i väntan på våren, Det gamla filtret fick sig
en ordentlig tvätt och står nu på tork i väntan på inoljning igen.





Bild




Loss med det skitiga filtret...

Bild




Rentvättat filter på plats...

Bild




En grundlig rengöring...

Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 25, 2019 3:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 346
Ort: Österlen/Skåne
Såg nu i serviceboken att det även är dax för oljebyte i automatlådan (gör det var 3000 mil),
får bli nu någongång i vinter. Har 22 liter Atf på hyllan, så den biten är klar.




Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 30, 2019 8:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 346
Ort: Österlen/Skåne
Blev beställt ny dumpventil (original) till denna i dag då jag upptäkt att Forge
dumpen inte dumpar riktigt vid fullt laddtryck. Precis som att trycket får kolven
att "studsa" och på så vis slår laddtrycket tillbaka mot turbon.

Beställda dumpen:https://www.turbomeck.se/Dumpventil-orginal

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 02, 2019 6:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 346
Ort: Österlen/Skåne
Då har det avplockade luftfiltret torkat ordentligt efter tvätt, så då var det dax för
inoljning igen. Nu är det paketerat och får vänta till nästa service för att använda
igen.




Bild

Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 03, 2019 6:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 346
Ort: Österlen/Skåne
Då har den nya originaldumpen kommit med posten. Ska dock testa lite grejer
med Froge dumpen och se fall jag kan få till med det "studsande" ljudet.




Bild

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 04, 2019 8:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 264
Ort: Leksand
Läste någonstans någon gång att det är viktigt att forge dumpen måste vara ordentligt smord för att funka bra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 04, 2019 9:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 346
Ort: Österlen/Skåne
Jo, jag har isär, rengör och smörjer den inför varje säsong.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 07, 2019 12:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 346
Ort: Österlen/Skåne
Funderar lite på att bättra på vevhusventilationen med ventilerat oljelock...

Det finns ju två varianter, ett med slang och ett som ventilerar genom fingergreppet i
själva locket (öppen ventilation). Någon som testat det sistnämnda? Trycks det ut
olja genom det?

http://www.kgtrimning.org/pvduett/ovrigt/ol3515.html

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 07, 2019 1:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Inlägg: 253
Ort: Göteborg
Vevhusventen är konstruerad utan ventilation i oljelocket, och inte hört om några problem med det med frisk o hyffsat standard maskin såsom din. Har du några sympton du vill åtgärda?

_________________
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 07, 2019 1:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 346
Ort: Österlen/Skåne
Jo visserligen är den det.

Nej jag har inga problem med det alls. Tänkte bara om det gick att förbättra
ytterligare, men det är kanska mer till skada än nytta då?

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 16, 2019 3:38 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1415
Ort: BjörnL Uddevalla
Har du luftmassa mätare? Isåfall är det väl inte riktigt bra att olja in luftfiltret? Vet att man gör det för att öka förmågan att stoppa partiklar men det blir beläggningar på den varma tråden i lmm

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 20, 2019 2:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 346
Ort: Österlen/Skåne
Jo jag har LMM. Man ska ju inte olja så flödigt så det sugs in i LMM, har kört med
oljat filter i över tio år utan problem. :)

Tror att många oljar för generöst och därför får problem?

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 168 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010