Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor okt 29, 2020 9:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 101 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: sön mar 08, 2020 8:57 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 88
Ort: Finspång
Grenrör påbörjat, ska tigas ihop sen, försökte få det så avvägt som möjligt med längden från varje cylinder :)

Bild
Bild
Bild

Påbörjad växelspak :)
Bild

Blev betydligt mer kapande i kardantunneln än vad jag tänkte från början, lådan sitter väldigt högt upp men jag kan ju tyvärr inte göra så mycket åt den saken..

Har iallafall påbörjat kardantunneln och spakstället inmåttat. Passade på och köra toppen på spaken med det fina lettringsverktyget jag köpte till svarven :)
Bild

Gjorde färdigt stolsfästen men som vanligt så blev det lite snett så jag måste göra lite justermån för att vrida upp den :D
Bild

Kändes som en väldigt produktiv dag ändå och jag får tacka mina vänner som kom förbi så mycket för den hjälpen :)

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: tor mar 12, 2020 12:50 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 88
Ort: Finspång
Har nu ringt och pratat med närmsta bestekniker på sfro och fått lite frågetecken förklarade så bygget är på rätt väg iallafall och så hoppas vi byggbesiktningen kommer gå vägen. Det kommer nog dock inte hända förens i höst :)

Men tills dess så fick den här donera sina lysen till min andra manta och så hängde jag upp en lämplig väggdekor :D
Bild

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: sön mar 15, 2020 5:51 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 88
Ort: Finspång
Fick lite tid över och fortsatte på kardantunneln men det är ju en bit kvar.

Bild

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: tis mar 17, 2020 10:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1339
Ort: Varberg
Kul att det går framåt. Ett tips är att inte sätta lagringen till spaken skruvat i kardantunneln, utan att det sitter fast i växellådan istället. Då rör sig spak och låda ihop vid belastning, typ fullgas och sportig körning. Har man otur så kan man få problem med växlar som inte går i eller svårväxlat vid drag/street race.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: ons mar 18, 2020 3:32 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 88
Ort: Finspång
David Herbertsson skrev:
Kul att det går framåt. Ett tips är att inte sätta lagringen till spaken skruvat i kardantunneln, utan att det sitter fast i växellådan istället. Då rör sig spak och låda ihop vid belastning, typ fullgas och sportig körning. Har man otur så kan man få problem med växlar som inte går i eller svårväxlat vid drag/street race.

/David


Ja det har du ju rätt i. Har sett flera som åker volvo och har gjort samma konstruktion att dom sätter lagerbocken I kardantunneln så vi får hoppas att det funkar. Verkar ju även som att dom flesta eftermarknads spakställ jag sett också sitter i karossen så vi får väl helt enkelt testa och se :)

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: tor mar 19, 2020 7:49 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2548
Ort: Skellefteå
Jag har haft precis samma funderingar angående spakställ - min magkänsla har sagt att det är "fel" att sätta spaken i karossen. Efter att ha kört flera bilar byggda på liknande sätt som har fungerat utmärkt, så har jag funderat lite, och har en teori :-)

Med längsmonterad motor/växellåda och hyfsad fräscha motorfästen så rör sig hela paketet nästan ingenting framåt/bakåt. Det vickar i sidled, och kanske rör sig bakänden av växellådan lite upp och ned.

När lådan vickar i sidled påverkas knappt växellänkaget, utan det är ju när det drar framåt/bakåt som man riskerar att rycka ur växlarna. Däremot kan det ju tänkas att om lådan får röra sig för mycket, så blir det svårt att få eller ur växlarna.

Eftersom växellänkaget normalt sett är ledat så är lite rörelse upp/ned inte heller kritiskt.

En bil med tvärställd motor blir ofta mer kritisk, där vickar paketet åt andra hållet och med kassa motorfästen drar man lätt ur växlarna. Det hände i vår långloppsräser 2015 när vi rasade lådan - motorfästena kollapsade och vickandet slet ur växlarna.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: tor mar 19, 2020 11:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 355
Ort: Kisa
Jag åker med spaken svetsad i tunneln tillsammans med hockypucks motorfästen och det var inga problem att växla på varken gata eller klistrat 402m åkte bara 13 sek så ingen räser.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: sön mar 29, 2020 10:09 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 88
Ort: Finspång
Byggdes ihop en liten specialare till ventilkåpa av en b230 kåpa och en till saab för att ha någon stans att fylla på olja :D

Bild

Grenröret färdigsvetsat.
Bild

Fixade till ett schysst fäste för expansionskärl
Bild


Bild

Sen fick jag lite hjälp i verkstaden så nu är tryckrören ihoppunktade, ser lite roligare ut med mer saker på plats :)
Bild
Kylaren fick flyttas en bit till höger för att lättare få förbi slangar till och från oljefilterflytten och oljekylare. Även nedre anslutningen på kylaren va lite tajt mot Krängningshämmaren så det blev bättre.
Bild

Sen har jag en idé om att flytta in en tank till en cupé och bygga brandvägg istället för att köpa en fuelcell men vi får väl se vart det slutar :)
Bild

Har även börjat med Vattenrör till kylaren lite smått men det kräver lite jobb och material innan det blir klart :)

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: lör apr 18, 2020 1:12 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 88
Ort: Finspång
Händer inte mycket, precis nybliven förälder så det här kommer nog stå lite stilla tills man får tid igen.

Fick tillbaka intercooler rören efter svetsning av kompis nu iallafall och dom blev bra. Blev en del roliga böjjar :D

Bild

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: lör okt 17, 2020 9:10 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 88
Ort: Finspång
Plötsligt händer det, bilen flyttades igår upp till lyften och i förmiddags så lyckades jag med den stora bedriften att byta till Volvo bakaxel. Nu ska jag bara göra ett fäste i karossen för att få dit en arm på ovansidan av Volvo axeln.


Bort med den gamla.
Bild

Opel vs. Volvo. Den gamla axeln kommer få donera upphängning och stålstrut till min andra manta då dom gamla gummibussningarna har börjat ge sig på den :)
Bild

Rostiga slitsade skivor är ju nice.
Bild

Monsterhjul på!
Bild

Tanken är att börja bygga ihop handbromsen så jag kan få ihop en vettig lösning på det och kunna placera handbromsspaken i kardantunneln innan jag bygger klart den.

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Manta B CC Saab
InläggPostat: lör okt 24, 2020 11:28 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Inlägg: 88
Ort: Finspång
Fick tag i ett par bromsoksadapters för att kunna köra med dubbla bromsok bak av en gammal kollega, tanken är
Köra med ett ok som ska ha både mekanisk och hydraulisk handbroms i sig samt ett för fotbroms.


Fick slipa till det lite för att få plats runt axeln men gick rätt bra.
Bild

Placeringen blev såhär, lite kluven på placering men det är ju bra att utforska lite olika alternativ. Nu provade jag med två Volvo ok bara för att se hur det blev men ska leta reda på lite olika ok för att se vad som kommer funka bäst.
Bild

_________________
Robin Bäckstrand


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 101 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hasse Bus och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010