BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Daniel, jag har observerat det där med varvtals-axeln. Lite bättre om just den tabellen haft egen axel, jag har påpekat det men det fungerar riktigt bra som det är bara man tänker på det om man behöver ändra varvtalen.
Du har inte lekt med nya laddtryck-styrningen?
Du har inte lekt med nya laddtryck-styrningen?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jo jag har lekt lite med den nya styrningen, men det föll på att jag behövde så tätt mellan punktera i ref tabellen.
Du ser på föregående inlägg hur den ser ut, kring 2500 Rpm. är det super känsligt och behövde styras upp ganska smalt.
Och då passade inte de varvtalspunkterna från lambda tabellen.
Idag såg jag att varvtalspunkterna från denna refDC tabellen även slår igenom på Inj End angle, men det spelar mindre roll där.
Men jag förstår potentialen i den nya styrningen, är refDC mappen väl utprovad, så har man ju mycket stabil reglering oavsett boosttarget, och / eller varvtal.
Fattade jag rätt kan man även ställa så att styrningen ställer på 100% DC oavsett varvtal upp till tex. 30kPa under måltrycket ?
Detta borde gynna responsen om man kör med mjuk WG fjäder.
EDIT:
Kan ju lägga upp en bild på generator kylningen när jag ändå är här och skriver.

Ska få till något snyggare än Gaffatejp på anslutningarna, men hade inte några ljusare ideér just vid montaget.
Aluminium slangen gick varken inuti eller utanpå mina anslutningar.
Du ser på föregående inlägg hur den ser ut, kring 2500 Rpm. är det super känsligt och behövde styras upp ganska smalt.
Och då passade inte de varvtalspunkterna från lambda tabellen.
Idag såg jag att varvtalspunkterna från denna refDC tabellen även slår igenom på Inj End angle, men det spelar mindre roll där.
Men jag förstår potentialen i den nya styrningen, är refDC mappen väl utprovad, så har man ju mycket stabil reglering oavsett boosttarget, och / eller varvtal.
Fattade jag rätt kan man även ställa så att styrningen ställer på 100% DC oavsett varvtal upp till tex. 30kPa under måltrycket ?
Detta borde gynna responsen om man kör med mjuk WG fjäder.
EDIT:
Kan ju lägga upp en bild på generator kylningen när jag ändå är här och skriver.

Ska få till något snyggare än Gaffatejp på anslutningarna, men hade inte några ljusare ideér just vid montaget.
Aluminium slangen gick varken inuti eller utanpå mina anslutningar.

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ja, exakt - man kan få regleringen att bara jobba över ett visst tryck så man kan utnyttja ventilen till max utan att förstöra refDC-tabellen för att få upp laddtrycket.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Måste också få till något slags kalluftintag till min, det känns som den bara får i sig varmluft från kylaren. 

Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Nu har jag vart hos Filip och kört lite på hans rullande landsväg.
http://www.tuneitmotorsport.se/

Tidigare siffror från 2012 med gamla Garrett GT17 setupen vart hos Filip 325 hk på hjulen.
Troligen något lägre än bromsningen i Dynapack bänken från 2010 som gav 360 hk på naven.
(Men skillnaden vart ju marginell)
Första repan ut idag visade på 316 kW och 603 Nm på hjulen, trevlig det blir ju 429 på Hjulen de !
Här är kurvor från gamla GT 17 setupen.

Och detta är dagens bästa repa.

339kW på hjulen, det blir strax över 500 i motorn
Och med ett grymt brett register, fortfarande.
EDIT : dessutom kör jag på blyfri 95 så det känns som bra siffror.
För intresserade kan ni läsa så ögonen går i kors på dessa data listor.

3000 Rpm. är brytpunkten där den nya setupen ger högre effekt.
(Siffrorna ovan är på hjulen)
Ytterst försiktigt, och det går fint att komma ner även med en spetsig nos.

Lite körning på vägen visade att lille snickaren kom tillbaka, men laddtrycket steg upp mot 1,2 Bar och Lambda värdet vart 0,85.
Jag ska nog backa ner så trycket hamnar som i bänken på ca 1,1 bar och feta till bränsle mappen så man ligger på 0,80-0,82 i Lambda.
Då hamnar Spridar Dutyn kring 95% vilket känns som att man inte bör överskrida.
(Kall insugstemp idag, bara 33° så på sommaren kommer marginalen öka lite)
12° verkar vara max vad jag vågar på 1,1 Bar.
Fortfarande gillar motorn inte tändning något vidare, men tittar man på datan ovan har effekten höjts rejält.
Vid brytpunkten på 3000 Rpm. där denna nya setupen börjar ge mer effekt så är trycket 175 kPa mot tidigare 190 kPa.
Vid 4700 Rpm. där båda bromsningarna har 1,0 Bar laddtryck skiljer det från 227 till 306 kW
Det skiljer alltså 100 hk på samma tryck, ganska bra betyg till mina nya grenrör och större aggregat !
Nöjd och Glad, stort tack till Filip också förstås !
http://www.tuneitmotorsport.se/

Tidigare siffror från 2012 med gamla Garrett GT17 setupen vart hos Filip 325 hk på hjulen.
Troligen något lägre än bromsningen i Dynapack bänken från 2010 som gav 360 hk på naven.
(Men skillnaden vart ju marginell)
Första repan ut idag visade på 316 kW och 603 Nm på hjulen, trevlig det blir ju 429 på Hjulen de !
Här är kurvor från gamla GT 17 setupen.

Och detta är dagens bästa repa.

339kW på hjulen, det blir strax över 500 i motorn

Och med ett grymt brett register, fortfarande.
EDIT : dessutom kör jag på blyfri 95 så det känns som bra siffror.
För intresserade kan ni läsa så ögonen går i kors på dessa data listor.

3000 Rpm. är brytpunkten där den nya setupen ger högre effekt.
(Siffrorna ovan är på hjulen)
Ytterst försiktigt, och det går fint att komma ner även med en spetsig nos.

Lite körning på vägen visade att lille snickaren kom tillbaka, men laddtrycket steg upp mot 1,2 Bar och Lambda värdet vart 0,85.
Jag ska nog backa ner så trycket hamnar som i bänken på ca 1,1 bar och feta till bränsle mappen så man ligger på 0,80-0,82 i Lambda.
Då hamnar Spridar Dutyn kring 95% vilket känns som att man inte bör överskrida.
(Kall insugstemp idag, bara 33° så på sommaren kommer marginalen öka lite)
12° verkar vara max vad jag vågar på 1,1 Bar.
Fortfarande gillar motorn inte tändning något vidare, men tittar man på datan ovan har effekten höjts rejält.
Vid brytpunkten på 3000 Rpm. där denna nya setupen börjar ge mer effekt så är trycket 175 kPa mot tidigare 190 kPa.
Vid 4700 Rpm. där båda bromsningarna har 1,0 Bar laddtryck skiljer det från 227 till 306 kW

Det skiljer alltså 100 hk på samma tryck, ganska bra betyg till mina nya grenrör och större aggregat !
Nöjd och Glad, stort tack till Filip också förstås !
Senast redigerad av Daniel-635 den sön apr 14, 2013 1:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
ÄNTLGIEN! 
Sköna siffror!
Jag måste få provgasa den där i sommar! Vi kan bytlåna en snabbis
?

Sköna siffror!
Jag måste få provgasa den där i sommar! Vi kan bytlåna en snabbis

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Det va inte illa! Grattis!! Misstänker att du känner dig hyfsat nöjd med det resultatet? Ska bli kul när man kan se din bil i verkligheten, verkar så jäkla genomtänkt.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Grattis till riktikt fina siffror. Smutt register!
Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Grattis.riktigt cool och välbyggd bil.
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Riktigt trevligt register med 500 häst, bra jobbat. 

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kul
Det är alltid lite roligt att du har sådan koll på alla gamla siffror etc.
För mig brukar det inte ta lång stund att slarva bort alla möjliga papper tyvärr.
Du ha inte koll avgasmottryck nu och förut också?

Det är alltid lite roligt att du har sådan koll på alla gamla siffror etc.
För mig brukar det inte ta lång stund att slarva bort alla möjliga papper tyvärr.
Du ha inte koll avgasmottryck nu och förut också?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Tack för alla trevliga kommentarer !
Filmklipp på bromsningen, Filip är med och ger lite info om hur Programmet till Rullande landsvägen fungerar.
Annars kör och mappar jag själv.
http://www.youtube.com/watch?v=gTbK-mbq ... e=youtu.be
Jonas, jag har inte mätt mottrycket med någon vidare framgång på GT17 setupen, och nu mätte jag inte heller.
Jag hade problem med att det vart så hårda pulser, att manometern vibrerade något så sanslöst, trots 1mm hål i mät uttaget, och några meter 6mm slang.
Det är mycket intressant att jämföra med gamla siffror, det är ju bara turbo, grenrör och div andra rör som skiljer.
Innuti är det ju samma maskin.
Jag kollade än en gång på punkten 4700 Rpm. från gamla loggar.
Vid samma laddtryck på dessa setuper ger jag nu motorn ca. 8% mer bränsle. (Totalt ca. 2060 mot 2230cc/min)
Tändningen skiljde 3° och effekten 100 hk.
Givetvis kördes båda bromsningarna på helt vanlig blyfri 95 Oktan.
Faktumet är lika glädjande som intressant.
Filmklipp på bromsningen, Filip är med och ger lite info om hur Programmet till Rullande landsvägen fungerar.
Annars kör och mappar jag själv.
http://www.youtube.com/watch?v=gTbK-mbq ... e=youtu.be
Jonas, jag har inte mätt mottrycket med någon vidare framgång på GT17 setupen, och nu mätte jag inte heller.
Jag hade problem med att det vart så hårda pulser, att manometern vibrerade något så sanslöst, trots 1mm hål i mät uttaget, och några meter 6mm slang.
Det är mycket intressant att jämföra med gamla siffror, det är ju bara turbo, grenrör och div andra rör som skiljer.
Innuti är det ju samma maskin.
Jag kollade än en gång på punkten 4700 Rpm. från gamla loggar.
Vid samma laddtryck på dessa setuper ger jag nu motorn ca. 8% mer bränsle. (Totalt ca. 2060 mot 2230cc/min)
Tändningen skiljde 3° och effekten 100 hk.
Givetvis kördes båda bromsningarna på helt vanlig blyfri 95 Oktan.
Faktumet är lika glädjande som intressant.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
så fiint den drar!! jämn och fiin kurva!!
nu får du byta till e85 och du får starkare botten vrid säkert!
nu får du byta till e85 och du får starkare botten vrid säkert!

Niklas.E
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: BMW 635 Bi-Turbo
jag funderar på att nästa steg i rätt riktning för denna bil vore en modern automatlåda för att sedan bygga på paddlar vid ratten!!!
som jag sa innan, jag längtar tills att jag får vara co-driver för en stund i denna bil!
som jag sa innan, jag längtar tills att jag får vara co-driver för en stund i denna bil!

- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ett relä till ena kylfläkten slutade fungera.
Liten klump med löst lödtenn som kilat fast, och blockerade vippan mekaniskt inne i reläet
Annars fungerar det fint, har väl blivit en 25 mil i helgen totalt.
Jag passade även på att besöka Pontus "Pimpolainen".
Finbilen utanför och den vita turbon skymtar innanför dörren.
Underbart att komma ut mot kusten på plana vägar, jämfört med steniga Småland

Jag har sänkt tändningen något lite från bromsningen, och planat till laddtrycks kurvan lite.
Motorkaraktären trots ca. 100 Hk mer än förra året snällare, på både gott och ont.
Även om bilen går bättre än någonsin, kan man inte annat än sakna den där Sumoaccelerationen.
Måtte man aldrig börja med kompressor, då lär man ju vara fast !
Ganska intressant vid 2000 Rpm. har jag tappat lika många Nm som jag fått vid 5700.
Kan man inte både äta och ha kakan
Liten klump med löst lödtenn som kilat fast, och blockerade vippan mekaniskt inne i reläet

Annars fungerar det fint, har väl blivit en 25 mil i helgen totalt.
Jag passade även på att besöka Pontus "Pimpolainen".
Finbilen utanför och den vita turbon skymtar innanför dörren.
Underbart att komma ut mot kusten på plana vägar, jämfört med steniga Småland


Jag har sänkt tändningen något lite från bromsningen, och planat till laddtrycks kurvan lite.
Motorkaraktären trots ca. 100 Hk mer än förra året snällare, på både gott och ont.
Även om bilen går bättre än någonsin, kan man inte annat än sakna den där Sumoaccelerationen.
Måtte man aldrig börja med kompressor, då lär man ju vara fast !
Ganska intressant vid 2000 Rpm. har jag tappat lika många Nm som jag fått vid 5700.
Kan man inte både äta och ha kakan

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo