Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
quattro
Forumsberoende

Re: Jensas B20 Vega (AGAP 264 VS KG6)

Inlägg av quattro »

Den gamla motorn med Agap kam som gått runt 500 mil har slitit ut alla lyftarna, Comp Cams csb.
Alla nockar utom 3 där lyftarna slutat rotera är hela men de lyftarna som roterat har ett dike runt hela kanten.
Har du sett onormalt slitage på dina lyftare Jens?
KG6 kammen jag hade i innan med skitlyftare har bara lite pitting på 3 lyftare i mitten men kammen är helt OK.
Erland

Jag fick ett liknande problem på Audifemman för några år sen. Kammen började plötsligt gräva en ring nära ytterkanten på justerbrickan på 3-4 lyftare. 10 mil räckte för att det skulle synas på helt nyslipade brickor. Jag trodde först på oljan, sen på för mjuka justerbrickor men det var inget av dem. Till slut insåg jag att kamaxelbryggan hade slagit sig vid en överhettning så att några lyftarehål inte längre var vinkelräta mot kamaxeln. Så bara ena sidan av nocken gick emot o tryckte på justerbrickan. Jag fräste riktiga hål för ett nummer större lyftare och problemet försvann.

Erland, har du kollat att lyftarna ligger an mot kammen i korrekt vinkel?

Göran
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (AGAP 264 VS KG6)

Inlägg av Erland Cox »

Kammen som satt i innan höll ju.
Det som är fel är att kammen är slipad utan lutning, det har jag mätt fram med mikrometer.
Lyftarna är kupade och det innebär att lyftarna får väldigt svårt att rotera.
Kammen ska ha en viss lutning på nocken så att lyftaren roterar.

Erland
mekomaskin
För mycket laddtryck

Re: Jensas B20 Vega ("fin motorn" på gång!)

Inlägg av mekomaskin »

Bra att du hittat vad det sitter i Erland!
Jag har alldrig tvivlat på att du begriper hur man monterar och kör in en kamaxel...
Det här med att kammarna till B20 skall slipas med lutning på nockarna är något som Professorn förklarade för mig för några år sedan.
Nu däremot en lite knivigare fråga:¨
Hur mycket skall ytan på nocken luta för att lyftaren skall rotera riktigt, och är det det här felet på ALLA B20 kamaxlar från AGAP????
(Jag har en ny kam på hyllan och nu börjar jag tveka om jag törs montera den)
Micke
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

KG slipar också sina kammar raka och säger att dom inte får problem.
Reine säger att han har lutning men jag kan inte mäta den.
Jag vet inte hur stor lutningen ska vara i grader men antagligen mycket liten.
Jag ska se om jag kan hitta rätt gradtal nånstans men det finns åtminstone 2 olika beroende på lyftarens bulning.

Erland
mekomaskin
För mycket laddtryck

Inlägg av mekomaskin »

Kan det alltså betyda att kamslipningen skall vara olika till Volvo och CompCams lyftare?
Men KG säljer ju båda sorternas lyftare till sina kammar. Antar att det också är CompCams.
Micke
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

bättre agap själv får svara så inte jag kommer med osanigar men jag tror det va 0.04mm lutning på nocken. jag har testat en hel del men vill inte lägga upp för mycket info då jag inte kan garantera alla saker jag kommit fram till men kan säga att agap kan sina saker och det finns ingen oro för problem om man gör allt rätt och man följer anvisningarna men B20 är en känsligare konstruktion än många andra motorer så man kan få problem ibland då blocket eller olja mm kan göra saker man inte har kontroll över.

mvh jens
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Är inte det normala att nocken är något förskjuten i sidled gentemot lyftaren så att nocken driver lyftaren runt, lite grand som en vevstake driver en vevaxel? Så ser Audin ut. Behövs inga konstiga slipningar.
Snedslipade nockar låter onödigt svårt o avancerat. När kammen gått ett antal mil borde väl snedslipningen slitas bort. Fast det är ju klart att om lyftaren är bomberad (svagt kupig) så funkar det väl hjälpligt, men nocken kommer ju bara att ligga an mot halva lyftarytan, så ytbelastningen blir ju dubbelt så hög. Varför göra det så svårt för sig??
Om lyftaren är bomberad och nocken inte är snedslipad borde det inte kunna bli slitage i kanten på lyftaren, för nocken kommer bara att gå emot toppen på bomberingen tills lyftaren slitits plan, vilket kommer att ske ganska fort. Men om lyftaren, å andra sidan, redan är plan samtidigt som nocken är snedslipad, då kommer nocken att slita ned en ring strax innanför kanten på lyftaren. Lyftaren behöver inte ens vara helt plan för att det skall gå åt skogen, det räcker med att den är planare än nockens snedsliping. Låter som ett helt galet system, som gjort för att det skall bli problem.

Erland, jag tror mer på att lyftarna är fel (plana) o kammen riktig (sned). Kanske var din gamla kam planslipad och därför funkade den tillsammans med plana lyftare.
Göran
Senast redigerad av quattro den fre jan 20, 2012 10:33 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Jag är ingen motorbyggar expert, men 30+ år med gamla cheva V8or har lärt mig att NOGA kolla att kamnocken har lite "lutning" och att lyftaren är aningens konvex i botten. Samt att inkörningen av en sk. flat tappet kam är väldigt viktig. Jag kollar alltid att lyftarna och stötstängerna roterar ordentligt när motorn går.

Min erfarenhet är också att valet av motorolja är betydelsefull för kamens livslängd. Diskusionerna brukar vara livliga angående detta, men dom flesta verkar ändå vara överens om att vanlig Mineralolja med zink i är det som funkar bäst till gamla gjutståls kammar med flat-tappet lyftare.

Sådan olja är inte helt lätt att hitta nu för tiden. Men läser man produktbladen hos oljeleverantörerna så brukar Oljan som rekomenderas för äldre tunga dieselfordon uppfylla kraven.

Det är riktigt roligt att börja fråga om det här, när oljeleverantörs försäljarna dyker upp på verkstäderna. Dom flesta börjar bara svamla en massa om att nya syntetoljor uppfyller alla gamla specefikationer och är rena undermedlen...blablabla osv. Medans några stycken ber att få återkomma i frågan. Dom som verkligen bryr sig har snabbt skaffat fram tel.nr. till en tekniker som kan förklara eller skicka rätt information.

Åker jag rullkam i en gammal stötstångsmotor så väljer jag givetvis en "modern" olja.

Det är min erfarenhet av det här med kamnockar som går ner sig och varför...hoppas att det är till nå'n nytta.

Ha de'
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

quattro skrev:Är inte det normala att nocken är något förskjuten i sidled gentemot lyftaren så att nocken driver lyftaren runt, lite grand som en vevstake driver en vevaxel? Så ser Audin ut.
Problemet i en gammal V8 är att diametern på lyftarna är så liten, är det inte så på B20 också?

(editerar lite)jo nocken är förskjuten lite i sidled på en cheva V8, och är det säkert på B20 också.
Senast redigerad av Nova Jörgen den fre jan 20, 2012 10:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Samma diameter på B20 som Cheva. Jag har kollat båda lyftarna som KG säljer, tyska och CC och båda är kupade.
Min kam är slipad som Jens, ca 25mm bred i bascirkeln och mäter jag på ändarna på bascirkeln så är det ingen skillnad.
Om det hade varit någon lutning så borde ena sidan av bascirkeln varit tjockare än den andra.

mvh. Erland
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Ni har nog redan läst detta...men för säkerhets skull så postar jag länken.

http://www.compcams.com/Base/pdf/FlatTa ... lletin.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jörgen K.
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Om det hade varit någon lutning så borde ena sidan av bascirkeln varit tjockare än den andra.

Vet inte om jag missförstår dig Erland, men borde du inte mäta över bascirkel o nock - dvs det största avståndet? Om kammen skall fungera mot en bomberad lyftare bör det väl i första hand vara nocken som är snedslipad. Annars kommer nocken att slita lyftaren plan. När lyftaren går mot bascirkeln har du ju inte heller något anliggningstryck, så att den skulle rotera då är väl mer en förhoppning.

Göran
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

quattro, jo.. men då kamaxeln slipas med samma skiva runtom hela loben och bascirkeln så blir det juh samma lutning just runtom.
Vid mekanisk lyftare har man juh spel på 0.1-0.4mm typ(beroende på applikation)
Så att det är vinklat på bascirkelsidan spelar ingen roll.
Dock vid hydrauliska lyftare så blir det annat ljus på applikationen.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Fast Templar
För mycket laddtryck

Inlägg av Fast Templar »

Har kört lyftare med ett litet extra oljehål direkt mot kamnocken, borde jhu säkerställa smörjningen där.

http://www.summitracing.com/parts/HRS-91118-1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

quattro skrev:Om det hade varit någon lutning så borde ena sidan av bascirkeln varit tjockare än den andra.

Vet inte om jag missförstår dig Erland, men borde du inte mäta över bascirkel o nock - dvs det största avståndet? Om kammen skall fungera mot en bomberad lyftare bör det väl i första hand vara nocken som är snedslipad. Annars kommer nocken att slita lyftaren plan. När lyftaren går mot bascirkeln har du ju inte heller något anliggningstryck, så att den skulle rotera då är väl mer en förhoppning.

Göran

Nocken är mycket smalare än basen och om man sätter upp kammen så att den blir slipad med lutning så blir den det runt om.
Jag mätte där det var störst avstånd mellan sidorna eftersom det borde vara störst skillnad där.
Jag tror helt enkelt att Reine missat att det ska vara lutning när han började slipa B20 kammar men rättat till det sen.

Erland
Skriv svar