PerfectRuns garage...Vad händer mer? (VINST på KJULA)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Turbokoftan
Alltid på trycket

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Nytt storjobb, bil

Inlägg av Turbokoftan »

Fasiken vad duktiga ni är! Rolig tråd att läsa, Anglian blir ju helgrym.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Vi knåpar vidare med ram och framvagn till c10 step side pickisen.

Alston Chassiworks har fina grejor.
Vi hänger dit lite av framvagnsdetaljerna för att få en uppfattning om hur allt passar.

Bild

Bild

Här har vi noggrant måttat in och riggat dom främre delarna av ramen med kaross/kylarramsfästena
Nu är det "bara" att passa in biten som ska vara i mellan den nya och gamla delen av ramen.

Bild

Bild

Fastpunktat på plats. Nu börjar det likna något.

Bild

Bild

Fortsättning kommer....
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Hej.
Jag har varit dålig på att visa upp vad som händer i PerfectRuns garage.

Det får bli lite av varje från året som gått. Någon vidare ordning på inläggen blir det nog inte.

Fråga och kommentera gärna det är lite roligare att hålla liv i tråden då.

Självklart blir det en del "smygreklam" :hihi: för det jag håller på med också.

Jag börjar med den Röda, min "raggarbil" en Nova från 1969

På sidan 10 så började jag visa lite bilder på topplocksbyte och lite andra motor uppdateringar på Novan.
Morton blev klar och gick över förväntan, min TH200 4r låda har däremot strulat sen sommaren förra året. Panik över det uppstod inför årets semester. Beställde hem en ny TH200 4r (lite värre upplaga) från TCI med flyg...problemet löst...plånboken inklusive semesterkassa mycket tunnare.

Hur som helst årets tripp till Classic Car Week (CCW) gick utmärkt :D :D

Gänget samlat och nytankade för en road trip till Rättvik

Bild

Glasspaus i Enköping

Bild

På mor och fars gårdsplan straxt utanför Rättvik. Veteran moppe platsar på CCW, praktiskt färdmedel i cruising-köerna 8)

Bild

Puch Dakota 1975

Bild

Det finns hopp för den yngre generationen. Min gamla racebil den Gula Novan har landat hos en av dom yngre garagekamraterna. Novan är nu gatreggad och framförs med Kompressormatad smallblock 614hk under huven. Funkar utmärkt som raggarbil och crusingbil på semestern. Den behöver tittas över med jämna mellanrum för säkerhets skull. Mina döttrar och resten av garagegänget kommer med glada tillrop.

Bild

forts....
Jörgen K.
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Hmmm...vad är det här nu då :twisted:

Bild

Nya slicks 26x8,5x15 klart att raggarbilen ska provas på strippen :hey: raceteamet börjar bli otåliga och "ringrostiga" Depå trivsel på Kjula Dragway.

Bild

Bild

Det blev faktiskt fyra tävlingar körda i augusti september.

En av mina absoluta favorittävlingar, Marie Memorial Race i Dala Järna var vi med i också. Lånade än en gång kollegans husbil. Min "racebuss" var inte helt färdig att användas ännu.

Bild

Bild

det kommer straxt mera....
Senast redigerad av Nova Jörgen den fre dec 26, 2014 3:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Div. 2014 bilder)

Inlägg av Nova Jörgen »

Nå'n av er som läser undrar säkert över Novans prestanda på strippen och hur det gick i tävlingarna :mrgreen:

Jag börjar med hur det gick...

Att kvala in i ET pro/Bracket klassen är nu för tiden en prestation i sig, då motståndet är stenhårt.
Kvalade in gjorde jag i alla tävlingarna (Marie Memorial kör med all in stege, det är tråkigt tycker jag)

Första tävlingen så hängde jag med två rundor i stegen sedan så slog jag till med ett nytt personligt bottenrekord :thumbdown: utslagen i första rundan tre tävlingar i rad :evil: det har aldrig hänt tidigare i karriären. Det var inga dåliga rundor jag körde men motståndarna var bättre...that's racin som dom säger.

25 rundor hann vi med på fyra tävlingar. Bilen väger ca (sorry för uppochner)

Bild

Började på några 12.70 rundor. Efter lite justerande av bil och startförfarande så landade vi på 12.55-12.50@172-173km/h.

GMs original flytande enkolvsok på frambromsarna har en mycket irriterande egenskap, dom släpar ganska hårt mot bromsskivan, även när allt är i toppskick på bromsarna (ny typ av enkolvsok kom ca 1979 tillsammans med annan modell på huvudbromscylinder och bromskraftsfördelningsventil för att lösa detta och spara bränsle m.m.)

Lagom irriterad på detta så bröt jag isär klossar och ok lite lite granna inför en testrunda sista tävlingen.
Bilen rullade mycket lättare när jag åkte ner till starten. Det var rätt pyssligt att bara använda parkeringsbromsen fram till att bilen stod i stage...men det var det värt!!!

12.4227s@173,2km/h

Intressant resultat av det och förmodligen ganska kostsamt...då jag antagligen kommer att uppdatera frambromsarna till något bättre som inte stjäl så mycket prestanda, för att slippa vara irriterad över detta. :hihi: :hihi:

Det var lite om "raggar" Novan
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Lite byggbilder på en Cheva Pickis som fått ny bakvagn. Det är inte samma pickis som den vi har gjort fram och bakvagn på tidigare, utan en nästan likadan.

Måttar in och punktar fast fästen i ramen

Bild

Det mesta börjar komma på plats.

Bild

En liten detaljbild på panhardstaget med mera.

Bild

Nästan färdigt, tyvärr så var det lite jäktigt på slutet så det blev ingen bra bild med hjul och allt på plats innan vi monterade tillbaks flaket.

Bild
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Nu har vi fått tillbaks ramen från blästring och lack. Det här är chassit till den Cheva Pickisen som vi gjort både fram och bakvagn på.

Nu har vi monterat alla delar som vi skulle, och levererat ett rullande chassi till Benny. Nu får han stoppa i sin motor och låda. Sedan kan han pyssla med att dra broms och bränsleledningar och annat smått och gott.

Här kommer lite bilder...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här sitter det smala hjul på bak för att det skulle gå lättare att lasta, det blir MYCKET fetare hjul i bak.

Bild

BYE BYE :) :)

Bild
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Chassi leverans)

Inlägg av Nova Jörgen »

Ibland orkar man inte med att göra allt man vill, t.ex. att uppdatera här på forumet :(

Det har varit mycket i PerfectRuns garage den här våren...fast jag ska inte klaga, det hade varit betydligt värre om det varit för lite att göra :roll:

Här ligger lite av jobben på rad och väntar.

Bild

Här lite "finpyssel" på monteringsbänken. Mark Williams prylar är i en klass för sig, toppkvalitet :thumbright:

Bild

Så'nt här är lite pyssligt, men en nödvändig säkerhetsåtgärd till en PRO MOD bil.

Bild
Jörgen K.
TobbeJohansson
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av TobbeJohansson »

Tjenare. Alltid lika kul att kolla på era uppdateringar :thumbright:
Kör hårt!
Mvh Torbjörn

Diesel Power
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Det har varit lite Chassi reparation/ombyggnad också.

Jöran Persåkers f.d. Pontiac Trans Am den som gick med stor turbo V8 i. Jöran fick inte stopp på bilen innan banan tog slut i Tierp utan stannade i "sandfållan" efter en liten luftfärd. Det kroknade en del rör i framänden.

Bilen köptes av min kompis Johan H. som ett nästan rullande rep.objekt.

här baxar vi in den i garaget

Bild

Krokiga rör både här och där.

Bild

forts. följer srtaxt

Bild

Bild

Bild

Efter en jäkla massa mätande för att se hur mycket eller lite vi behöver kapa bort så var det bara att såga...

Bild

Sedan var det dit med instickshylsor och skarva på med nya rör.
Det finns beskrivet i tekniska reglementet hur detta SKA utföras.

Bild

Bild

Skarv på nedre rören

Bild

och på övre

Bild

forts följer straxt
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

För den som undrar så använder vi Docol R8 rör från ME racingservice, made in SWEDEN by SSAB :thumbright:

Då är själva stommen på plats.

Bild

Nu ska framvagnen dit och fästen för motorplåtar m.m. detta tar betydligt längre tid en vad man tror, när det presenteras på bilder så här.

Det behöver tillverkas en jigg för att få fjäderbenen exakt rätt. Johan H. är verktygsmakare så han har både svarv och fräs samt en hel del andra bra att ha maskiner på sitt företag. Han pulade till ett par styrhylsor till spindlarna som passas in i jiggen.

Bild

Bild

Efter det så kan vi justera in korrekt Castervinkel på fjäderbenen.

Bild

Vi följde tillverkarens instruktioner MYCKET NOGA vi måttade å provade, måttade igen å dubbel kollade allt.
Här är det millimeter noga om du ska få en korrekt framvagnsgeometri.

Bild

Bild

Styrväxelns bredd och placering i höjdled är extremt viktig annars får man Bump Steer direkt. Bara några millimeter fel i höjdled på styrväxelns placering kan göra att du får 10 mm toe ändring på framhjulen vid utfjädring. detta gäller även bredden på styrväxelns mått mellan dom inre styrlederna i förhållande till bärarmanas infästning.

Efter ännu mera mätande och provande kunde vi sätta styrväxeln på plats.

Bild

Till slut så satt det en hel framvagn där. Mindre än 1mm toe ändring på hela fjädringsvägen mätt i ändarna på en 1 meters linjal fäst på fjäderbenet. Det får vi MVG i betyg för 8) :thumbright: :thumbright: Minimalt med spårviddsändring också. Det blev lite stressigt mot slutet så jag hann inte med att ta så mycket bilder som jag tänkt mig tyvärr.

Bild

Vi byggde även om lite rör i golvet för att det ska gå att få rum med vanlig automatlåda nu, förut var det koppling och Liberty extreme låda i bilen.

Bild

Och så upp med eländet på sidan så det går att komma åt och svetsa utan att man behöver vara mer akrobat/Ormmänniska än nödvändigt.

Bild

allt för i kväll :)

Kommentarer, frågor å synpunkter är alltid välkomna :thumbright:
Jörgen K.
lill3bror
För lite laddtryck

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Chassi rep. 25:1E)

Inlägg av lill3bror »

Riktigt kul läsa! Har skummat igenom sidorna och kommer följa detta =)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

roligt att se så fina reperations jobb :thumbright: kommer säkert bli mycket bättre än vad det någonsin har varit. vem har byggt chassit från början? usa bil eller?

har alltid gillat den bilen :thumbright:

vad blir det för motor och drivlina koncept i den nu då?

sen jag som mest gasat på gamla flygfält här i norradelarna av landet med typ 2 km bromssträcka så blir man lite förvånad att man måste bromsa i tierp :) blir broms skärm som reserv system i år på min bil. bra då man har "racebils" en krets broms system!

mvh jens
Jamie_N
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jamie_N »

Kul att läsa om allt arbete, kul dessutom att farsans Buick fastna lite på bild från depån under MMR. ;)
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Jens Gustavsson skrev:roligt att se så fina reperations jobb :thumbright: kommer säkert bli mycket bättre än vad det någonsin har varit. vem har byggt chassit från början? usa bil eller?
Byggd av Jerry Haas racecars 1991 var då en Pro Stock bil. Bättre tror jag kanske inte, men lika bra i alla fall. :lol: Tack för berömmet.
Jens Gustavsson skrev:har alltid gillat den bilen :thumbright:

vad blir det för motor och drivlina koncept i den nu då?

sen jag som mest gasat på gamla flygfält här i norradelarna av landet med typ 2 km bromssträcka så blir man lite förvånad att man måste bromsa i tierp :) blir broms skärm som reserv system i år på min bil. bra då man har "racebils" en krets broms system!

mvh jens
Det blir lustgasmatad 555" BBC & TH400. Tänkt att vara med å slåss om titeln i Pro Street klassen :twisted:

Johan H gjorde "rent hus" i Street klassen på Kjula förra säsongen, men var lite besviken över det låga antalet deltagare i den klassen, så nu blir det satsning i Pro Street i stället.
Jörgen K.
Skriv svar