PerfectRuns garage...Vad händer mer? (VINST på KJULA)
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Nytt storjobb, bil
Fasiken vad duktiga ni är! Rolig tråd att läsa, Anglian blir ju helgrym.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Nytt storjobb, bil
Vi knåpar vidare med ram och framvagn till c10 step side pickisen.
Alston Chassiworks har fina grejor.
Vi hänger dit lite av framvagnsdetaljerna för att få en uppfattning om hur allt passar.


Här har vi noggrant måttat in och riggat dom främre delarna av ramen med kaross/kylarramsfästena
Nu är det "bara" att passa in biten som ska vara i mellan den nya och gamla delen av ramen.


Fastpunktat på plats. Nu börjar det likna något.


Fortsättning kommer....
Alston Chassiworks har fina grejor.
Vi hänger dit lite av framvagnsdetaljerna för att få en uppfattning om hur allt passar.


Här har vi noggrant måttat in och riggat dom främre delarna av ramen med kaross/kylarramsfästena
Nu är det "bara" att passa in biten som ska vara i mellan den nya och gamla delen av ramen.


Fastpunktat på plats. Nu börjar det likna något.


Fortsättning kommer....
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Nytt storjobb, bil
Hej.
Jag har varit dålig på att visa upp vad som händer i PerfectRuns garage.
Det får bli lite av varje från året som gått. Någon vidare ordning på inläggen blir det nog inte.
Fråga och kommentera gärna det är lite roligare att hålla liv i tråden då.
Självklart blir det en del "smygreklam"
för det jag håller på med också.
Jag börjar med den Röda, min "raggarbil" en Nova från 1969
På sidan 10 så började jag visa lite bilder på topplocksbyte och lite andra motor uppdateringar på Novan.
Morton blev klar och gick över förväntan, min TH200 4r låda har däremot strulat sen sommaren förra året. Panik över det uppstod inför årets semester. Beställde hem en ny TH200 4r (lite värre upplaga) från TCI med flyg...problemet löst...plånboken inklusive semesterkassa mycket tunnare.
Hur som helst årets tripp till Classic Car Week (CCW) gick utmärkt
Gänget samlat och nytankade för en road trip till Rättvik

Glasspaus i Enköping

På mor och fars gårdsplan straxt utanför Rättvik. Veteran moppe platsar på CCW, praktiskt färdmedel i cruising-köerna

Puch Dakota 1975

Det finns hopp för den yngre generationen. Min gamla racebil den Gula Novan har landat hos en av dom yngre garagekamraterna. Novan är nu gatreggad och framförs med Kompressormatad smallblock 614hk under huven. Funkar utmärkt som raggarbil och crusingbil på semestern. Den behöver tittas över med jämna mellanrum för säkerhets skull. Mina döttrar och resten av garagegänget kommer med glada tillrop.

forts....
Jag har varit dålig på att visa upp vad som händer i PerfectRuns garage.
Det får bli lite av varje från året som gått. Någon vidare ordning på inläggen blir det nog inte.
Fråga och kommentera gärna det är lite roligare att hålla liv i tråden då.
Självklart blir det en del "smygreklam"

Jag börjar med den Röda, min "raggarbil" en Nova från 1969
På sidan 10 så började jag visa lite bilder på topplocksbyte och lite andra motor uppdateringar på Novan.
Morton blev klar och gick över förväntan, min TH200 4r låda har däremot strulat sen sommaren förra året. Panik över det uppstod inför årets semester. Beställde hem en ny TH200 4r (lite värre upplaga) från TCI med flyg...problemet löst...plånboken inklusive semesterkassa mycket tunnare.
Hur som helst årets tripp till Classic Car Week (CCW) gick utmärkt


Gänget samlat och nytankade för en road trip till Rättvik

Glasspaus i Enköping

På mor och fars gårdsplan straxt utanför Rättvik. Veteran moppe platsar på CCW, praktiskt färdmedel i cruising-köerna


Puch Dakota 1975

Det finns hopp för den yngre generationen. Min gamla racebil den Gula Novan har landat hos en av dom yngre garagekamraterna. Novan är nu gatreggad och framförs med Kompressormatad smallblock 614hk under huven. Funkar utmärkt som raggarbil och crusingbil på semestern. Den behöver tittas över med jämna mellanrum för säkerhets skull. Mina döttrar och resten av garagegänget kommer med glada tillrop.

forts....
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Nytt storjobb, bil
Hmmm...vad är det här nu då

Nya slicks 26x8,5x15 klart att raggarbilen ska provas på strippen
raceteamet börjar bli otåliga och "ringrostiga" Depå trivsel på Kjula Dragway.


Det blev faktiskt fyra tävlingar körda i augusti september.
En av mina absoluta favorittävlingar, Marie Memorial Race i Dala Järna var vi med i också. Lånade än en gång kollegans husbil. Min "racebuss" var inte helt färdig att användas ännu.


det kommer straxt mera....


Nya slicks 26x8,5x15 klart att raggarbilen ska provas på strippen



Det blev faktiskt fyra tävlingar körda i augusti september.
En av mina absoluta favorittävlingar, Marie Memorial Race i Dala Järna var vi med i också. Lånade än en gång kollegans husbil. Min "racebuss" var inte helt färdig att användas ännu.


det kommer straxt mera....
Senast redigerad av Nova Jörgen den fre dec 26, 2014 3:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Div. 2014 bilder)
Nå'n av er som läser undrar säkert över Novans prestanda på strippen och hur det gick i tävlingarna
Jag börjar med hur det gick...
Att kvala in i ET pro/Bracket klassen är nu för tiden en prestation i sig, då motståndet är stenhårt.
Kvalade in gjorde jag i alla tävlingarna (Marie Memorial kör med all in stege, det är tråkigt tycker jag)
Första tävlingen så hängde jag med två rundor i stegen sedan så slog jag till med ett nytt personligt bottenrekord
utslagen i första rundan tre tävlingar i rad
det har aldrig hänt tidigare i karriären. Det var inga dåliga rundor jag körde men motståndarna var bättre...that's racin som dom säger.
25 rundor hann vi med på fyra tävlingar. Bilen väger ca (sorry för uppochner)

Började på några 12.70 rundor. Efter lite justerande av bil och startförfarande så landade vi på 12.55-12.50@172-173km/h.
GMs original flytande enkolvsok på frambromsarna har en mycket irriterande egenskap, dom släpar ganska hårt mot bromsskivan, även när allt är i toppskick på bromsarna (ny typ av enkolvsok kom ca 1979 tillsammans med annan modell på huvudbromscylinder och bromskraftsfördelningsventil för att lösa detta och spara bränsle m.m.)
Lagom irriterad på detta så bröt jag isär klossar och ok lite lite granna inför en testrunda sista tävlingen.
Bilen rullade mycket lättare när jag åkte ner till starten. Det var rätt pyssligt att bara använda parkeringsbromsen fram till att bilen stod i stage...men det var det värt!!!
12.4227s@173,2km/h
Intressant resultat av det och förmodligen ganska kostsamt...då jag antagligen kommer att uppdatera frambromsarna till något bättre som inte stjäl så mycket prestanda, för att slippa vara irriterad över detta.

Det var lite om "raggar" Novan

Jag börjar med hur det gick...
Att kvala in i ET pro/Bracket klassen är nu för tiden en prestation i sig, då motståndet är stenhårt.
Kvalade in gjorde jag i alla tävlingarna (Marie Memorial kör med all in stege, det är tråkigt tycker jag)
Första tävlingen så hängde jag med två rundor i stegen sedan så slog jag till med ett nytt personligt bottenrekord


25 rundor hann vi med på fyra tävlingar. Bilen väger ca (sorry för uppochner)

Började på några 12.70 rundor. Efter lite justerande av bil och startförfarande så landade vi på 12.55-12.50@172-173km/h.
GMs original flytande enkolvsok på frambromsarna har en mycket irriterande egenskap, dom släpar ganska hårt mot bromsskivan, även när allt är i toppskick på bromsarna (ny typ av enkolvsok kom ca 1979 tillsammans med annan modell på huvudbromscylinder och bromskraftsfördelningsventil för att lösa detta och spara bränsle m.m.)
Lagom irriterad på detta så bröt jag isär klossar och ok lite lite granna inför en testrunda sista tävlingen.
Bilen rullade mycket lättare när jag åkte ner till starten. Det var rätt pyssligt att bara använda parkeringsbromsen fram till att bilen stod i stage...men det var det värt!!!
12.4227s@173,2km/h
Intressant resultat av det och förmodligen ganska kostsamt...då jag antagligen kommer att uppdatera frambromsarna till något bättre som inte stjäl så mycket prestanda, för att slippa vara irriterad över detta.


Det var lite om "raggar" Novan
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Div. 2014 bilder)
Lite byggbilder på en Cheva Pickis som fått ny bakvagn. Det är inte samma pickis som den vi har gjort fram och bakvagn på tidigare, utan en nästan likadan.
Måttar in och punktar fast fästen i ramen

Det mesta börjar komma på plats.

En liten detaljbild på panhardstaget med mera.

Nästan färdigt, tyvärr så var det lite jäktigt på slutet så det blev ingen bra bild med hjul och allt på plats innan vi monterade tillbaks flaket.

Måttar in och punktar fast fästen i ramen

Det mesta börjar komma på plats.

En liten detaljbild på panhardstaget med mera.

Nästan färdigt, tyvärr så var det lite jäktigt på slutet så det blev ingen bra bild med hjul och allt på plats innan vi monterade tillbaks flaket.

Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Div. 2014 bilder)
Nu har vi fått tillbaks ramen från blästring och lack. Det här är chassit till den Cheva Pickisen som vi gjort både fram och bakvagn på.
Nu har vi monterat alla delar som vi skulle, och levererat ett rullande chassi till Benny. Nu får han stoppa i sin motor och låda. Sedan kan han pyssla med att dra broms och bränsleledningar och annat smått och gott.
Här kommer lite bilder...






Här sitter det smala hjul på bak för att det skulle gå lättare att lasta, det blir MYCKET fetare hjul i bak.

BYE BYE

Nu har vi monterat alla delar som vi skulle, och levererat ett rullande chassi till Benny. Nu får han stoppa i sin motor och låda. Sedan kan han pyssla med att dra broms och bränsleledningar och annat smått och gott.
Här kommer lite bilder...






Här sitter det smala hjul på bak för att det skulle gå lättare att lasta, det blir MYCKET fetare hjul i bak.

BYE BYE



Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Chassi leverans)
Ibland orkar man inte med att göra allt man vill, t.ex. att uppdatera här på forumet
Det har varit mycket i PerfectRuns garage den här våren...fast jag ska inte klaga, det hade varit betydligt värre om det varit för lite att göra
Här ligger lite av jobben på rad och väntar.

Här lite "finpyssel" på monteringsbänken. Mark Williams prylar är i en klass för sig, toppkvalitet

Så'nt här är lite pyssligt, men en nödvändig säkerhetsåtgärd till en PRO MOD bil.


Det har varit mycket i PerfectRuns garage den här våren...fast jag ska inte klaga, det hade varit betydligt värre om det varit för lite att göra

Här ligger lite av jobben på rad och väntar.

Här lite "finpyssel" på monteringsbänken. Mark Williams prylar är i en klass för sig, toppkvalitet


Så'nt här är lite pyssligt, men en nödvändig säkerhetsåtgärd till en PRO MOD bil.

Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: sön apr 24, 2011 10:32 pm
- Ort: Kolsva
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Chassi leverans)
Tjenare. Alltid lika kul att kolla på era uppdateringar
Kör hårt!

Kör hårt!
Mvh Torbjörn
Diesel Power
Diesel Power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Chassi leverans)
Det har varit lite Chassi reparation/ombyggnad också.
Jöran Persåkers f.d. Pontiac Trans Am den som gick med stor turbo V8 i. Jöran fick inte stopp på bilen innan banan tog slut i Tierp utan stannade i "sandfållan" efter en liten luftfärd. Det kroknade en del rör i framänden.
Bilen köptes av min kompis Johan H. som ett nästan rullande rep.objekt.
här baxar vi in den i garaget

Krokiga rör både här och där.

forts. följer srtaxt



Efter en jäkla massa mätande för att se hur mycket eller lite vi behöver kapa bort så var det bara att såga...

Sedan var det dit med instickshylsor och skarva på med nya rör.
Det finns beskrivet i tekniska reglementet hur detta SKA utföras.


Skarv på nedre rören

och på övre

forts följer straxt
Jöran Persåkers f.d. Pontiac Trans Am den som gick med stor turbo V8 i. Jöran fick inte stopp på bilen innan banan tog slut i Tierp utan stannade i "sandfållan" efter en liten luftfärd. Det kroknade en del rör i framänden.
Bilen köptes av min kompis Johan H. som ett nästan rullande rep.objekt.
här baxar vi in den i garaget

Krokiga rör både här och där.

forts. följer srtaxt



Efter en jäkla massa mätande för att se hur mycket eller lite vi behöver kapa bort så var det bara att såga...

Sedan var det dit med instickshylsor och skarva på med nya rör.
Det finns beskrivet i tekniska reglementet hur detta SKA utföras.


Skarv på nedre rören

och på övre

forts följer straxt
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Chassi leverans)
För den som undrar så använder vi Docol R8 rör från ME racingservice, made in SWEDEN by SSAB
Då är själva stommen på plats.

Nu ska framvagnen dit och fästen för motorplåtar m.m. detta tar betydligt längre tid en vad man tror, när det presenteras på bilder så här.
Det behöver tillverkas en jigg för att få fjäderbenen exakt rätt. Johan H. är verktygsmakare så han har både svarv och fräs samt en hel del andra bra att ha maskiner på sitt företag. Han pulade till ett par styrhylsor till spindlarna som passas in i jiggen.


Efter det så kan vi justera in korrekt Castervinkel på fjäderbenen.

Vi följde tillverkarens instruktioner MYCKET NOGA vi måttade å provade, måttade igen å dubbel kollade allt.
Här är det millimeter noga om du ska få en korrekt framvagnsgeometri.


Styrväxelns bredd och placering i höjdled är extremt viktig annars får man Bump Steer direkt. Bara några millimeter fel i höjdled på styrväxelns placering kan göra att du får 10 mm toe ändring på framhjulen vid utfjädring. detta gäller även bredden på styrväxelns mått mellan dom inre styrlederna i förhållande till bärarmanas infästning.
Efter ännu mera mätande och provande kunde vi sätta styrväxeln på plats.

Till slut så satt det en hel framvagn där. Mindre än 1mm toe ändring på hela fjädringsvägen mätt i ändarna på en 1 meters linjal fäst på fjäderbenet. Det får vi MVG i betyg för
Minimalt med spårviddsändring också. Det blev lite stressigt mot slutet så jag hann inte med att ta så mycket bilder som jag tänkt mig tyvärr.

Vi byggde även om lite rör i golvet för att det ska gå att få rum med vanlig automatlåda nu, förut var det koppling och Liberty extreme låda i bilen.

Och så upp med eländet på sidan så det går att komma åt och svetsa utan att man behöver vara mer akrobat/Ormmänniska än nödvändigt.

allt för i kväll
Kommentarer, frågor å synpunkter är alltid välkomna

Då är själva stommen på plats.

Nu ska framvagnen dit och fästen för motorplåtar m.m. detta tar betydligt längre tid en vad man tror, när det presenteras på bilder så här.
Det behöver tillverkas en jigg för att få fjäderbenen exakt rätt. Johan H. är verktygsmakare så han har både svarv och fräs samt en hel del andra bra att ha maskiner på sitt företag. Han pulade till ett par styrhylsor till spindlarna som passas in i jiggen.


Efter det så kan vi justera in korrekt Castervinkel på fjäderbenen.

Vi följde tillverkarens instruktioner MYCKET NOGA vi måttade å provade, måttade igen å dubbel kollade allt.
Här är det millimeter noga om du ska få en korrekt framvagnsgeometri.


Styrväxelns bredd och placering i höjdled är extremt viktig annars får man Bump Steer direkt. Bara några millimeter fel i höjdled på styrväxelns placering kan göra att du får 10 mm toe ändring på framhjulen vid utfjädring. detta gäller även bredden på styrväxelns mått mellan dom inre styrlederna i förhållande till bärarmanas infästning.
Efter ännu mera mätande och provande kunde vi sätta styrväxeln på plats.

Till slut så satt det en hel framvagn där. Mindre än 1mm toe ändring på hela fjädringsvägen mätt i ändarna på en 1 meters linjal fäst på fjäderbenet. Det får vi MVG i betyg för




Vi byggde även om lite rör i golvet för att det ska gå att få rum med vanlig automatlåda nu, förut var det koppling och Liberty extreme låda i bilen.

Och så upp med eländet på sidan så det går att komma åt och svetsa utan att man behöver vara mer akrobat/Ormmänniska än nödvändigt.

allt för i kväll

Kommentarer, frågor å synpunkter är alltid välkomna

Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Chassi rep. 25:1E)
Riktigt kul läsa! Har skummat igenom sidorna och kommer följa detta =)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Chassi rep. 25:1E)
roligt att se så fina reperations jobb
kommer säkert bli mycket bättre än vad det någonsin har varit. vem har byggt chassit från början? usa bil eller?
har alltid gillat den bilen
vad blir det för motor och drivlina koncept i den nu då?
sen jag som mest gasat på gamla flygfält här i norradelarna av landet med typ 2 km bromssträcka så blir man lite förvånad att man måste bromsa i tierp
blir broms skärm som reserv system i år på min bil. bra då man har "racebils" en krets broms system!
mvh jens

har alltid gillat den bilen

vad blir det för motor och drivlina koncept i den nu då?
sen jag som mest gasat på gamla flygfält här i norradelarna av landet med typ 2 km bromssträcka så blir man lite förvånad att man måste bromsa i tierp

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Chassi rep. 25:1E)
Kul att läsa om allt arbete, kul dessutom att farsans Buick fastna lite på bild från depån under MMR. 

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer? (Chassi rep. 25:1E)
Byggd av Jerry Haas racecars 1991 var då en Pro Stock bil. Bättre tror jag kanske inte, men lika bra i alla fall.Jens Gustavsson skrev:roligt att se så fina reperations jobbkommer säkert bli mycket bättre än vad det någonsin har varit. vem har byggt chassit från början? usa bil eller?

Det blir lustgasmatad 555" BBC & TH400. Tänkt att vara med å slåss om titeln i Pro Street klassenJens Gustavsson skrev:har alltid gillat den bilen![]()
vad blir det för motor och drivlina koncept i den nu då?
sen jag som mest gasat på gamla flygfält här i norradelarna av landet med typ 2 km bromssträcka så blir man lite förvånad att man måste bromsa i tierpblir broms skärm som reserv system i år på min bil. bra då man har "racebils" en krets broms system!
mvh jens

Johan H gjorde "rent hus" i Street klassen på Kjula förra säsongen, men var lite besviken över det låga antalet deltagare i den klassen, så nu blir det satsning i Pro Street i stället.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan