Rekord C Coupe med Volvo 24V

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende

Inlägg av Herman »

Härligt, Härligt!!! :thumbright: Visst kändes det underbart.

Å vad manligt den låter, me like.

Lite trist att säsogen är slut för både dig och mig nu när vi fått rull på prylarna. Ska ställa undan min kärra om nån vecka också, men innan dess ska det gasas lite då jag fick på dörrar och sån där annan kosmetika förra helgen.

Men nu har man ju nått att suga på hela vintern i väntan på nästa "mekperiod" :wink:.

/ David
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Kul på hjul :thumbright:
Herman skrev:Härligt, Härligt!!! :thumbright: Visst kändes det underbart.

Men nu har man ju nått att suga på hela vintern i väntan på nästa "mekperiod" :wink:.

/ David
Fasen grabbar , jag lider med er jag har 12m till min lilla 635a ni typ 12 tidszoner :doh:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Herman: Det kändes helt otroligt, att efter så mycket skruvande till slut få köra. Åkte tåg ner till Umeå nu ikväll, hann fundera ut en del fiffigheter som jag borde göra. Ska ta och skaffa mig ett bil-idé-anteckningsblock som kan anteckna allt fiffigt man kommer på :)

"Live-ljudet' är om nånting ännu manligare :twisted: min digitalkamera är inte av bästa snitt vad gäller ljud tyvärr!

Daniel:-635: Ganska högt på önskelistan ligger ett garage på krypavstånd från resten av boendet :) Men jobbet är inte permanent i Linköping så jag kanske får komma hem lagom till jul, vi får väl se :)
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende

Inlägg av Herman »

piraten skrev:Ska ta och skaffa mig ett bil-idé-anteckningsblock som kan anteckna allt fiffigt man kommer på :)
Jag har ett sånt bredvid sängen, brukar komma på de flesta bra/knäppa ideér när jag ska sova. :hihi:
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Linköpingsvistelsen blev kortare än vad som var tänkt, men det kommer nog en längre i vinter. Så väl hemma åkte vi till garaget och provåkte lite mer :)

Bytte givare till oljetempen på växellådan och kopplade in kabelhärvan på lådan efter en stunds mätande, märkande och läsande i kopplingscheman så monterades kablarna. Så nu är det ett steg närmare att kunna växla.

Tyvärr så läcker tanken igen :( Har inte skruvat lös den och lokaliserat läckan än, det fick sippra ut lite bränsle medan vi var där, sen tömde vi tanken och åkte hem.

Bild
Ett hål! Kabelgenomföring för härvan till växellådan.

Bild
Härvan till växellådan. Uppmärkt.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Lite växelådsteorier...

Slänger upp info om hur jag har programmerat och tänkt koplpa in Crouzet Millenium II+ lådan. Har ett program färdigt nu, har implementerat lite trevliga funktioner som presentation av växelläge P/R/N/D i displayen, vilken växel man har 1/2/3/4 och möjlighet till forcering av drive-läget iaf "gear-position-switchen" ger upp och inte MII+ lådan inte får någon signal att växelläget är drive. Kan ju tänkas vara trevligt om nåt händer och man inte är i närheten av sin dator.

Printscreen på programmet:
Bild

Bild

Displayen:
Tyvärr är displayen löjligt liten ~3x3 cm, men det finns storebror (MIII) med större display som kanske införskaffas om visar sig fungera bra finns även med 12in (6 analog) och 8 reläutgångar.

BildBild
BildBild
BildBild

Forceringen aktiveras/deaktiveras genom att trycka in A+B+OK på MII+ lådan och det går även att växla upp/ner med +/-.

Orsaken till att jag lämnat input 1 och 2 är att jag hört ryktesvägen att det ska gå att använda highspeed counter funktion på dessa ingångar och i framtiden alltså kunna ta in hastighetsignal från bakaxeln :) Men där är det en del utprovning av signalen kvar innan det blir aktuellt.

Nu är det bara kopplandet kvar och sen gasa växla :twisted: Förhoppningsvis :roll:
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

jahapp, inte så många kommentarer på mina växellådsteorier... :roll:

intresset kanske är större av det praktiska resultatet? :twisted:

Efter en del :doh: :doh: :doh: (jag kopplade ett 12V relä så det kortslöt mot jord istället för mot selenoiden och säkringar gick på löpande band) så är MII+ lådan är på plats och gör sitt jobb! Har inga paddlar än, men växlar med +/- knapparna på MII+ lådan. Displayen visar vilka lägen som växelföraren är i precis som det var tänkt. Så nu är det bara börja mappa om regnet håller sig borta.

känns hyfsat muppigt att växla på en tryckknapp på instrumentbrädan så jag ska försöka få tag på microswitchar så fort som möjligt så det kan konstrueras paddlar. Men känslan att köra "manuellt" utan koppling är rätt trevlig! :D har inte kopplat in lockupselenoiden än, så "femman" funkar inte just nu. Enligt servicemanualen är lockupen också aktiverad via bromsljuskontakten på bromspedalen också. Har ju ett par ingångar kvar att använda så att det kanske blir så också, får se.

den riktiga kameran lyckades jag inte få med mig, men lite sunkiga mobilbilder finns att bjuda på.

Har problem att få datorn att åka med i bilen, Megatune hänger sig så nästan omedelbart så fort jag börjar rulla. På tomgång stillastående går det hur bra som helst. Mycket skumt, börjar tro att jag har nåt glapp i kommunikationskabeln.
Om någon har förslag till tändningstabell till den här motorn, 6:a, sugmotor, enligt instruktionsbok 5 grader förtändning på tomgång (750 varv) så är jag intresserad!

Bild
Monterat!

Bild
Monterat oljetrycksinstrumentet också, var lite muppigt att ha det fasttejpat på rutan...

Bild
Kopplat lite ström till belysning, backlight till LCD:n kopplat på "lyset".

Bild

Bild

Bild
Emma, brorsan, jocke och anders har vid olika tillfällen varit inblandade i att få färg på mina plåtar till framlyktorna, tack för hjälpen.

Bild

Ska byta vänstra lyktan, hittade en mkt fräschare på en av golfarna ute på gården, men det var inte prio 1 idag om man säger så :)
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende

Inlägg av Herman »

Helt klart fräsigt att kunna styra lådan som man behagar med bara knappar.

Visste inte att det fanns eftermarknadsgrejer så det gick att koppla in på vilken datastyrd låda som helst.

Intressant ifall man skulle lägga i en nyare aut. låda i nån bil nångång. Känns inte riktigt som min Commodore -75:a är rätt bil att paddelväxla :hihi:
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende

Inlägg av Johan Posth »

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=47229

Här är en tråd på TB som gör ungefär samma sak som du, kanske nått matnyttigt som går att använda om du söker lösningar.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Att MegaTune hänger sig beror på att USB-adaptern du använder har problem. Det kan bero på massor av saker men de ggr jag haft problem är det i stort sett bara misständningar som orsakar sånt här. Man ska också hålla tändkablar och tändspolar LÅNGT från boxen och USB-adaptern.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Kul, är det ingen steglös ventil i lådan som sköter hur hårda växlingar du får och sådant?

Alltså en ventil som regleras av hur hög spänning man lägger på.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Herman skrev: Visste inte att det fanns eftermarknadsgrejer så det gick att koppla in på vilken datastyrd låda som helst.
Crouzet Millenium II+ (numer Millenium III) är ett "programerbart relä" en enklare variant av PLC, finns för olika spänningar 230/24/12 volt. 12 voltsversionen klarar -10%/+20% diff i spänningen så det funkar utmärkt i tex en bil :) Rent inkopplingsmässigt använder jag samma funktioner och kablage som satt på växellådan orginal.
Johan Posth skrev:http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=47229

Här är en tråd på TB som gör ungefär samma sak som du, kanske nått matnyttigt som går att använda om du söker lösningar.
Visserligen tack för tipset, men jag har haft ögonen på den där tråden rätt länge nu. Fick mina idéer rätt tidigt och när jag letade info om den här lådan så dök den där tråden upp. Jag har i princip gjort samma sak, men med annan utrustning.
mattias skrev:Att MegaTune hänger sig beror på att USB-adaptern du använder har problem. Det kan bero på massor av saker men de ggr jag haft problem är det i stort sett bara misständningar som orsakar sånt här. Man ska också hålla tändkablar och tändspolar LÅNGT från boxen och USB-adaptern.
Spolarna sitter på motorn (COP) och tändkablarna finns inte. Så att det skulle vara det är ju lite märkligt. Men jag ska försöka få tag på en annan USB-adapter alternativt en dator med com-port.
j björk skrev:Kul, är det ingen steglös ventil i lådan som sköter hur hårda växlingar du får och sådant?
Yes, det finns det, ger högsta oljetryck (hårdaste växlingar) när den inte får nån signal, men efter testandet igår så funderar jag på en lösning att utnyttja tps-signal från vems:et som input och bara justera mellan två lägen. tex 0-20% gas = lite oljetryck, 20-100% gas = max oljetryck. eventuellt också bara aktivt på 1:an och backen då det just nu är lätt att få motorstopp.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag brukar se till att jorden till seriekontakten tas från EC18-pin2 eftersom det är jorden till knack-sensorn som nästan aldrig används. Kan hjälpa, ifall du får någon konstig jord-referens om du tagit den från "fel" ställe.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

trevligt att se PLC användningen :) har pillat en del med sånt i skolan för några år sen o man hänger ju fortfarande med i grejerna verkar det som :)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Dom där små styrenheterna är roliga små rackare , med display och allt.

Har använt sådana på jobbet till diverse små maskiner i säkert 5-6 år nu funkar kanon , inte en har krånglat.

Har tyvärr inte hittat någon ursäkt att ha en i 635an ännu :doh:

Kul projekt :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar