Volvo 242 M60B40 Turbo
- Chrille400
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: mån mar 26, 2012 12:25 am
- Ort: Strömsund
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Ser mkt bra ut Reine! Snart vill vi se uppstart =)
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
tjena
Det var här ditt bygge höll till, motorbyten verkar vara något vi har gemensamt
Du skulle försöka komma ihåg att mäta lite på motorn i helgen, har du samma minne som mig så är det säker glömt.
Men när du får tid så tar jag gärna imot lite mått bredd, längd höjd, bredden mellan rambalkarna är också av intresse.
Mvh Robban
Det var här ditt bygge höll till, motorbyten verkar vara något vi har gemensamt

Du skulle försöka komma ihåg att mäta lite på motorn i helgen, har du samma minne som mig så är det säker glömt.
Men när du får tid så tar jag gärna imot lite mått bredd, längd höjd, bredden mellan rambalkarna är också av intresse.
Mvh Robban
Mustang 68 HT 477BB C6
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Robban76
Hann tyvär inte måtta nått förra helgen men har nu fixat några mått.
och det är CA mått så lita inte 100% på dom
Bredd över topparna på det bredaste stället 78cm
bredd över tråg 50cm
höjd 68cm
längd 78cm
måtten är utan generator osv och mitt tråg e ombyggt så det är inte säkert tråg måttet stämmer.
hoppas det hjälper lite iallafall.
Hann tyvär inte måtta nått förra helgen men har nu fixat några mått.
och det är CA mått så lita inte 100% på dom

Bredd över topparna på det bredaste stället 78cm
bredd över tråg 50cm
höjd 68cm
längd 78cm
måtten är utan generator osv och mitt tråg e ombyggt så det är inte säkert tråg måttet stämmer.
hoppas det hjälper lite iallafall.
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Tackar tackar ska upp o mäta på bilen imorgon, ska även försöka få tag på måtten på v12,an.
Sen tar jag beslut på vilken snurra jag ska välja.
//Robban
Sen tar jag beslut på vilken snurra jag ska välja.
//Robban
Mustang 68 HT 477BB C6
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
hur pass fick du snickra om tunneln för att de skulle passa?
Johannes wikström
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: sön aug 30, 2009 3:24 pm
- Ort: Strömsund
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Blev en liten uppstart ikväll iaf:)
http://www.youtube.com/watch?v=fo56UO58 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=fo56UO58 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Har nu tage en liten runda med bilen. den går ju helt okey på grundladd.
har inte mycket bilder just nu så slänger in ett par mobilbilder och en film så får jag skriva och lägga in lite mer senare när jag har tid.



http://www.youtube.com/watch?v=lBfOlHlQ43I" onclick="window.open(this.href);return false;
har inte mycket bilder just nu så slänger in ett par mobilbilder och en film så får jag skriva och lägga in lite mer senare när jag har tid.



http://www.youtube.com/watch?v=lBfOlHlQ43I" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
jävligt imponerad 

Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Fränt!
Ser ju ut att gå riktigt bra!
Ser ju ut att gå riktigt bra!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Lät riktigt fint! måste komma å kika lite närmare på den någon dag! 

Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion
Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Tackar. jo det är härligt vrid. ganska lätt att åka på sladd på 3-4 utan att behöva pressa den allt för mycke.
dock lite småfix kvar, den dör av precis när man gasar ifrån tomgång så det ska kollas upp..skulle tro på tps-knas.
sen går den på 7 cyl ibland.. säkert nån spole som håller på att dumma sej. finns det nån bättre/sämre cop 115 spole? beru? kinakopia? orginal?har säkert 10st trasiga på hyllan i garaget nu och då har jag bara kört med cop i 2 bilar.. iofs håller dom ju inte på min orginal audi heller
kardanringar ska dit och lite annat småfix.
dock lite småfix kvar, den dör av precis när man gasar ifrån tomgång så det ska kollas upp..skulle tro på tps-knas.
sen går den på 7 cyl ibland.. säkert nån spole som håller på att dumma sej. finns det nån bättre/sämre cop 115 spole? beru? kinakopia? orginal?har säkert 10st trasiga på hyllan i garaget nu och då har jag bara kört med cop i 2 bilar.. iofs håller dom ju inte på min orginal audi heller

kardanringar ska dit och lite annat småfix.
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Gott att du fått snurr på bilen. Ang.
Tändspolar har vi på vår 242a med M60B40
turbo haft en del problem med överhettning av
Spolarna på turbo sidan. (vag spolar) det är elektroniken till det inbyggda
Tändsteget som brukar sluta fungera. detta löstes med
en värme sköld mellan dp och topplocket samt dubbla lager avgasbandage.
Det blir även mycket värme från turbo, kör utan plastkåporna
och känn på de bakre spolarna. Kolla även att du har korrekt arbetstemp.
82c har jag för mig.
Tändspolar har vi på vår 242a med M60B40
turbo haft en del problem med överhettning av
Spolarna på turbo sidan. (vag spolar) det är elektroniken till det inbyggda
Tändsteget som brukar sluta fungera. detta löstes med
en värme sköld mellan dp och topplocket samt dubbla lager avgasbandage.
Det blir även mycket värme från turbo, kör utan plastkåporna
och känn på de bakre spolarna. Kolla även att du har korrekt arbetstemp.
82c har jag för mig.
reine skrev:Tackar. jo det är härligt vrid. ganska lätt att åka på sladd på 3-4 utan att behöva pressa den allt för mycke.
dock lite småfix kvar, den dör av precis när man gasar ifrån tomgång så det ska kollas upp..skulle tro på tps-knas.
sen går den på 7 cyl ibland.. säkert nån spole som håller på att dumma sej. finns det nån bättre/sämre cop 115 spole? beru? kinakopia? orginal?har säkert 10st trasiga på hyllan i garaget nu och då har jag bara kört med cop i 2 bilar.. iofs håller dom ju inte på min orginal audi heller
kardanringar ska dit och lite annat småfix.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
tackar för tipsen. har funderat på att bygga nån sköld av nått slag vid dp mot toppen.
sen så får jag väll skaffa mej en mössa till turbon och linda dpn ett varv till.
plastkåporna har jag kapat av längst bak så det ska bli lite vent iallafall.
nu tror jag inte att mina spolar jäklas pga värmeproblem för det är oftast när den är kall den vill gå ner på 7cyl. men kan ju va bra att förbereda mot värmen till senare.
arbetstempen, tänkte du på vatten/oljetemp då eller temp på spolarna?
har du nån projekt-tråd på din bil ?
sen så får jag väll skaffa mej en mössa till turbon och linda dpn ett varv till.
plastkåporna har jag kapat av längst bak så det ska bli lite vent iallafall.
nu tror jag inte att mina spolar jäklas pga värmeproblem för det är oftast när den är kall den vill gå ner på 7cyl. men kan ju va bra att förbereda mot värmen till senare.
arbetstempen, tänkte du på vatten/oljetemp då eller temp på spolarna?

har du nån projekt-tråd på din bil ?
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Vattentempen. 90c och uppåt har visat sig påverka spolarna kraftigt, speciellt med
Uppipens placering på dessa motorer. De spolar vi kört, vw org. Och beru verkar
Bete sig på liknande sätt.
Finns ingen garagetråd men en kortare beskrivning under dyno avd.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=30
Uppipens placering på dessa motorer. De spolar vi kört, vw org. Och beru verkar
Bete sig på liknande sätt.
Finns ingen garagetråd men en kortare beskrivning under dyno avd.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=30
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Volvo 242 M60B40 Turbo
Vad är de för special svänghjul ?