Elvis_lkpg -75 Volvo 242 "smoking the reefer"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
elvis_lkpg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av elvis_lkpg »

Fick lite gjort idag i garaget. Demonterade kolvarna från stakarna så jag kan lämmna iväg dom på bearbetning.Sen kom det ett litet paket från scantech med ett Masterkit till AW71 automatlådan som ska användas bakom motorn. Ska planera in en helg som brossan har tid att hjälpa till med demontering och renovering av lådan...

Masterkittet.

Bild

Bild

Det som ska göras förutom att renovera lådan är att stumma kolvarna som gör att lådan växlar mjukt/sakta så att den istället växlar snabbare.
Borra upp hålen där oljan flödar genom ventilhuset för att lådan ska växla från ettan till tvåan och mellan tvåan och trean. Detta gör att lådan växlar Yterligare hårdare/snabbare. Får se om det går att luska ut hur flödet går genom lådan och om det då går att adapptera dit en transbrake från nån jänke låda.
Dessa lådor behöver stor olje kylare för att funka bra så jag håller på och modifierar en ac-kondensor från bmw e36 för endamålet denna har 10mm rör i cellpaketet och bra rör-anslutning för slangarna till lådan så jag hoppas det ska funka bra bilder på detta kommer senare
Peter "elvis" Sandström

--5100 racing team--

www.5100.se

Men konstapeln jag har ju inte gjort nåt! det började ju med att han gav igen!!
Användarvisningsbild
elvis_lkpg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av elvis_lkpg »

Ah så där nu är sässongen över och det kan bli lite kvalitets tid i garaget. har bytt garage, nu har vi ca 120kvm på tre pers med lyft på varje plats,
stor Kompressor och luftledningar dragna i huset, ca 150kvm kallföråd,ca 15kvm kök,ca25kvm slip,svetsrum och ett extra fikarum på 15 kvm ca 25kvm omklädningsrum med dusch allt detta för 1300kr/pers plus el.Närmsta granne vägg i vägg är en gammal kool gubbe som har billackering, är typ 75 år och gör dom lack jobben han tycker är roliga...

Farsan och jag snickrade ihop en ny arbetsbänk till garaget

Bild

Min mekplats

Bild

Igen

Bild

en till då

Bild

Fördelen är att kärringen kan komma med och fika/lösa korsord i köket :lol:
och att grabben kan komma med på ett bättre sätt nu med

Bild

Meckar lite...

Bild

Bild

Det som hänt med motorn är att vevstakarna är avsvarvade 5mm 2,5mm på varje sida på storänden för att passa på veven.
vev och vevstakar/kolvar är monterade i blocket.skall senare i veckan montera oljepump,bröstkåpa och oljetråg så att bottendelen är klar. Har bytt topp från den gammla rallycrosstopp som var tänkt till en musen portad 531´a med musen kam. Detta borde sätta fart på motorn....

Lite bilder på bottendelen

Bild

Bild

Blir nog lite mer meckande på söndag....
Peter "elvis" Sandström

--5100 racing team--

www.5100.se

Användarvisningsbild
elvis_lkpg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av elvis_lkpg »

Frugan var snäll och släppte iväg mig en stund till garaget idag. fick dit bröstkåpa,oljepump,topplocks pinnbult och vattenpump. känns skönt att det börjar rulla på nu...

Bild

Bild

Bild

Bild
Peter "elvis" Sandström

--5100 racing team--

www.5100.se

j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Hej, vänder kolvarna i deckplanet?
Får du inte väldigt hög komp, längr slag och plana kolvar som (ser ut som om de) vänder i deckplanet.
Användarvisningsbild
elvis_lkpg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av elvis_lkpg »

j björk skrev:Hej, vänder kolvarna i deckplanet?
Får du inte väldigt hög komp, längr slag och plana kolvar som (ser ut som om de) vänder i deckplanet.
japp :thumbright: Man ska inte vara rädd för ett högt grundkomp :hihi:

Denna motor bygger jag så att den har hög effekt som sug motor förhoppningsvist runt eller över 200hkr

Kommer börja med rätt moderat ladd på runt 0,5 bar sen får vi se vad den orkar med. Givetvist så är det e85 som är bränslet som ska användas, sen får man hoppas att dom släpper e100 snart....

Kompet hammnar runt ca 10,.... och det finns ju orginal bilar med etanol/turbo med mer komp än så...
Peter "elvis" Sandström

--5100 racing team--

www.5100.se

Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

Faan vad roligt Elvis att det börjar få fart i garaget! Men för faan byt kamera eller skit i att ta bilder :lol:

Kommer nog funka kalas det där! Vad ska du ha för sprut?
Användarvisningsbild
elvis_lkpg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av elvis_lkpg »

Amazon67 skrev:Faan vad roligt Elvis att det börjar få fart i garaget! Men för faan byt kamera eller skit i att ta bilder :lol:

Kommer nog funka kalas det där! Vad ska du ha för sprut?
Det blir nog att köra med mitt gamla mega squirt
Peter "elvis" Sandström

--5100 racing team--

www.5100.se

Användarvisningsbild
elvis_lkpg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av elvis_lkpg »

Bilen såld :doh:

Motor och transmission och lite annat småplock flyttas till detta projekt http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 025#308025
Peter "elvis" Sandström

--5100 racing team--

www.5100.se

Skriv svar