Volvo Amazon -62 Compound Turbo. Såld!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Pimpolainen »

hallå mannen! 8)

jag har nästan missat detta!!!

fasiken va tufft detta blir, kul med lite udda lösningar på överladdning, inte "bara" en stor turbo...

skitfint!

vi hörs!
Pontus
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

Hej Pontus, tack för det! Ja det blir nog fränt om det funkar som tänkt...


Har meckat backventil i dag. Kan samanfattas:
1. Bygg ihop
2. Testa
3. Kapa isär
4. Börja om

Men efter några mindre lyckade varianter har jag en som kan funka.
Fick skrota det första ventilsätet jag svarvade i aluminium då det var för vekt, tappade formen och tätade dåligt.
Svarvade ett bastantare säte i stål. 30 graders vinkel.

Öppen
Bild

Stängd
Bild

Färdig
Bild
Byggd i ett 2,5" rör. Suganslutningen till lillturbon skall svetsas på innan backventilen sett från storturbons håll.
Bild
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av jol »

Blir det med en liten fjäder för att stänga också för säkerhets skull?
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Robin Olivi »

Ska bli kul o se om du får det att lira och vad resultatet blir. :-)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

Jol, hade tänkt testa utan fjäder då konstruktionen av armen ventilen sitter i vill stänga av sin egen tyngd. Enda tillfället den inte stänger borde vara vid kraftig inbromsning och då har man ju sällan laddtryck... Alternativet till denna backventil skulle ju kunna vara ett vanligt spjällhus som man öppnar/stänger med en tryckklocka.

Oliven, tycker jag med :thumbright:

Har svetsat på tryckrörs arrangemanget kring de båda turbosarna i helgen. Hoppas kunna göra klart de sist på de i kväll.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Ser fint ut Filip, men har du glömt dom flashiga blå Lysdioderna innanför plastskivan ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

Kan bara inte bestämma mig för om jag skall ha röd eller blå diod :wink:
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

Ytterligare ett smidespass avverkat.
Började med att svetsa fast en fin fin V-bandsring för inloppet till GT17 snurran som Daniel 635 sponsrat med ihop med en 2,5" svetsböj. Blev tight med ytrymme för Saab original V-bandsklämman på 2,5" inloppsrör, men det verkar täta som det skall, ligger en O-ring mellan ringen och kompressorhuset.

Bild

Satte en lite rör stump över M6 skruven mellan de båda sidorna på klämman för stadga öronen som är lite veka.
Bild

Sedan svetsade jag vidare på tryckrören, så hör blev resultatet. Börjar fylla ut avgassidan i motorrummet nu.
Men tycker ändå det finns relativt gott om plats för olja/vatten ledningar till aggregaten.
Bild

Bild

Bild

Tryckröret från lillturbon ansluter "huvudtrycksröret" underifrån med ca 45 graders vinkel.
Bild

Nästa steg får bli att fortsätta med smidesövningarna i form av insug!
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av jol »

Aha, trodde klaffröret skulle bli stående :)
Peter Strandberg
Alfa kombi
T_Hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:10 pm
Ort: Falun, Dalarna

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av T_Hedman »

Ser inte på bilderna hur det är på avgassidan, men vad är det som avlastar den lilla turbon när den stora ska ta över ? Har du ett spjäll där också, för med wg lösning enbart så kommer du få fenomenet som kristoffer nämnde tidigare.
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

T_Hedman skrev:Ser inte på bilderna hur det är på avgassidan, men vad är det som avlastar den lilla turbon när den stora ska ta över ? Har du ett spjäll där också, för med wg lösning enbart så kommer du få fenomenet som kristoffer nämnde tidigare.
Är inte riktigt med på hur du menar Hedman? Utveckla gärna!
Sitter en 60mm WG. (benämd WG1 på några ställen i texten) som bypassar den lilla turbon direkt från grenrörsbalken. Samt att jag tänkt behålla den interna i WGn i den lilla turbon för att försöka hålla ner turbinvarvtalet så mycket som möjligt när den stora börjar ladda på och producera högre laddtryck/avgasflöde.
Se bilder på sida 1 och 2.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
T_Hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:10 pm
Ort: Falun, Dalarna

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av T_Hedman »

Minsta lilla compoundverkan och backventilen kommer att vara stängd. Så länge som den lilla turbon ger minsta lilla laddtryck kommer alltså den stora ladda in i den lilla pga att backventilen är stängd.

Du måste alltså kunna "frikoppla" den lilla turbon.

Helst skulle man väl haft den lilla turbon sittandes som en 90graders wg anslutning på grenröret och en bra ventil/spjäll som öppnar upp till den stora.

Observera att detta är teorier, kan mycket väl ha fel.
Hposth
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: tis maj 27, 2008 9:14 pm
Ort: Finnerödja

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Hposth »

tufft bygge 8)

inte för o va en party pooper men du har väl inte glömt bort kamdrevet? ser trångt ut :wink:
740 med rakställd 8v,zf,tb70,plenum mm
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

T_Hedman skrev:Minsta lilla compoundverkan och backventilen kommer att vara stängd. Så länge som den lilla turbon ger minsta lilla laddtryck kommer alltså den stora ladda in i den lilla pga att backventilen är stängd.

Du måste alltså kunna "frikoppla" den lilla turbon.

Helst skulle man väl haft den lilla turbon sittandes som en 90graders wg anslutning på grenröret och en bra ventil/spjäll som öppnar upp till den stora.

Observera att detta är teorier, kan mycket väl ha fel.
Nu är jag med på på hur du resonerar. Dock tror jag att när stora turbon börjar ladda på (vilket förmodligen kommer ske med brant vinkel) och flödet ökar kommer luften
från den stora turbon när det väl överstiger 1bar (turbo nr1 max ladd) eller då flödet från turbo nr2 överstiger flödet turbo nr1 kan svälja öppnar backventilen.
Det är väldigt liten turbindiameter och trångt kompressorhus
på turbo nr1 (lilla) så jag tror och hoppas att luften ändå kommer öppna backventilen och gå den vägen.

Det är min teori, men jag kan också mycket väl ha fel :roll:
Hposth skrev:tufft bygge 8)

inte för o va en party pooper men du har väl inte glömt bort kamdrevet? ser trångt ut :wink:


He he tack!
Uppmärksamt. Det går fritt. Kommer även att få plats med org. kamremskåpa om än det blir trångt.
Men jag skall erkänna att jag fick bygga om en gång för det påpekade :hihi:
Här är en bild som kanske visa lite tydligare att det finns 30mm till godo.

Bild
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Grusbusen »

Har hänt lite på insugsbygget i helgen. Utgick från ett 3,5" rör som kapades upp.
8mm fläns och 47mm radie trattar från http://www.ajden.se Ca 120mm långa runners.

Testmontering innan helsvets.
Bild

På denna sidan har jag tänkt ansluta ett 2,5" alt. 3" rör via en slits in till plenumet. Kommer återanvända 16V 3"
spjället från original insuget.
Bild

Helsvetsat plenum. Fick förskjuta runner nr. 4 ca 12mm i sidled framåt pga. utrummesbrist mot torpeden!
Bild
Nästa steg blir spridarhylsorna och spridarbryggan.
Efter det återmontering i bilen och spjällhusmeck.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Skriv svar