jag har nästan missat detta!!!
fasiken va tufft detta blir, kul med lite udda lösningar på överladdning, inte "bara" en stor turbo...
skitfint!
vi hörs!
Pontus
Är inte riktigt med på hur du menar Hedman? Utveckla gärna!T_Hedman skrev:Ser inte på bilderna hur det är på avgassidan, men vad är det som avlastar den lilla turbon när den stora ska ta över ? Har du ett spjäll där också, för med wg lösning enbart så kommer du få fenomenet som kristoffer nämnde tidigare.
Nu är jag med på på hur du resonerar. Dock tror jag att när stora turbon börjar ladda på (vilket förmodligen kommer ske med brant vinkel) och flödet ökar kommer luftenT_Hedman skrev:Minsta lilla compoundverkan och backventilen kommer att vara stängd. Så länge som den lilla turbon ger minsta lilla laddtryck kommer alltså den stora ladda in i den lilla pga att backventilen är stängd.
Du måste alltså kunna "frikoppla" den lilla turbon.
Helst skulle man väl haft den lilla turbon sittandes som en 90graders wg anslutning på grenröret och en bra ventil/spjäll som öppnar upp till den stora.
Observera att detta är teorier, kan mycket väl ha fel.
Hposth skrev:tufft bygge![]()
inte för o va en party pooper men du har väl inte glömt bort kamdrevet? ser trångt ut