Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Ja, det är nedre leden vi pratar om.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Ang krökmaskinen. Ett av problemen är väl att julas masin har tum matriser så dom glappar mot mm rör vilket gör att dom lätt plattas ut.
(har en själv)
(har en själv)
Anders
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Vilken tur att Internet finns. Igår satt jag nästan hela kvällen och tittade på olika rörbockningsanordningar och pedagogiska garagefilmer om hur och varför det är bättre med en dragande rörbock. Det hade jag aldrig gjort om jag inte byggt bil
.
Gustaf, kom gärna med förslag på spindelleder med samma typ av infästning som maxi-leden, Chrysler-leden fungerar säkert men är lite väl mycket stridsvagn kan jag tycka.

Gustaf, kom gärna med förslag på spindelleder med samma typ av infästning som maxi-leden, Chrysler-leden fungerar säkert men är lite väl mycket stridsvagn kan jag tycka.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Tur att den var billigawes skrev:Ang krökmaskinen. Ett av problemen är väl att julas masin har tum matriser så dom glappar mot mm rör vilket gör att dom lätt plattas ut.
(har en själv)

Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Ett tips för att få tryck på sidorna av röret är att lägga imellan en eller två 1mm alu plåtar. De formar sig då runt röret när man pressar.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Exakt samma typ av infästning kan jag inte i skallen. Men med skruvar så har du ju Ford Taunus och Granada till exempel. Miata har en skruv vertikalt och en horisontellt, ungefär.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Jag hittade denna filmen med enkel förbättring för att bli en bra "tube bender" från att vara en "pipe bender" (vi har ju bara ordet "rör" på svenska och skiljer inte på "tube" och "pipe")Mattias Jonsson skrev:Tur att den var billigawes skrev:Ang krökmaskinen. Ett av problemen är väl att julas masin har tum matriser så dom glappar mot mm rör vilket gör att dom lätt plattas ut.
(har en själv). Den kommer säkert till användning någon gång, jag skulle inte vilja tillverka den själv för 995 kr.
Och har som sagt en själv och den har hjälpt mig flera gånger.
Anders
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Den här blir så sjukt häftig 

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Tackar tackar för tips och glada tillrop. Nyfikenheten ledde mig in på youtube-klipp om rörnotch, så nu håller jag på att svarva lagerlägen för att bygga en ny sån. Rörbockandet får nog proffsen göra åt mig.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Jag körde med biltemas rörbock men det funkade så där så funderade på att bygga en egen. problemet var nog att jag skulle bocka rf och det gick inget vidare. man fick ha rätt så tjockt matrial för att det skulle gå. vet ju även att man kan sand fylla dom men efter som det inte funkade på dom rören jag skulle ha så lämna ja tillbaka den.
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
En Doffe med mittmotor kan väl inte bli så helsikes tung på framänden tycker man dock?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Helgen har gått till att bygga rörnotch. Svarven har gått varm, men inget att visa upp ännu. När det gäller rörbockning av enstaka rör, vill jag gärna ha tips på företag i Linköping som gör det. Hydroscand kanske?
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Ditt bygge är inte dåligt det heller Mattias.
Har du testat corsa servot hur funkar det? Med så lite servoverkan som möjligt går det lika lätt att vrida rattaxeln som en rattstång utan servo alltså när det är löst och inte kopplat till styrväxlen.
Har själv haft lite funderingar på ett sådant.
Har du testat corsa servot hur funkar det? Med så lite servoverkan som möjligt går det lika lätt att vrida rattaxeln som en rattstång utan servo alltså när det är löst och inte kopplat till styrväxlen.
Har själv haft lite funderingar på ett sådant.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Tack Micke.
Jag upplever att det inte finns någon servoverkan med potentiometern vriden i botten. Corsaservon går av säkerhetsskäl bra att vrida även utan spänning. Jag ljuger om jag säger att den går friktionsfritt, men jag kan utan problem vrida den med fingrarna på axeln. Jämfört med en hydraulisk servo utan motorn igång är det ju riktigt bra, men jag förstår att du jämför med servolöst.
Jag upplever att det inte finns någon servoverkan med potentiometern vriden i botten. Corsaservon går av säkerhetsskäl bra att vrida även utan spänning. Jag ljuger om jag säger att den går friktionsfritt, men jag kan utan problem vrida den med fingrarna på axeln. Jämfört med en hydraulisk servo utan motorn igång är det ju riktigt bra, men jag förstår att du jämför med servolöst.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Senast redigerad av Mattias Jonsson den fre nov 13, 2015 9:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110