några tips och råd när man monterar mina STS 50 mm wastegates.
lägger upp lite info här så kan alla läsa (denna info följer med i pappersform då man köper en)
När man monterar en wg så är det några grejor man bör tänka på...
1 Använd åtminstone riktiga två-lagers gummi-bränsle-ledningar 6 mm. Plastslangar med snabbanslutning smälter väldigt lätt och kan ställa till med tråkiga motor-ras.
2 Beställ wg med lämpligt grundtryck (de lägsta man ska använda) sen justerar man upp trycket med mottrycks-regulatorn jag säljer med som är anpassad. Försök inte skimsa upp fjädertrycket då det minskar slaglängden och wg förmåga att reglera turbotrycket.
3 Montera wg-rören i grenrörets kollektor med en vinkel mot kollektorn så avgaserna hittar in lätt.
4 Om det går ska wg monteras i en liten vinkel som bilden under visar (försök få den röda avgas linjen ganska rak förbi ventilen) så flödar den mer på ett mindre lyft som ger ett mer exakt laddtryck. Tänk också på att, med avgashus som har twin-entry, båda rören upp mot wg riktar röda gaserna på samma sätt genom wg som det blir på bilden där avgaserna går över turbons avgashus.
5 Om man har twin-entry avgashus, se till att ha delningsvägg mot ventilen så tätt som möjligt mot ventilens form, men lämna 2.5 mm då mellan väggen växer när tempen blir hög. Mellanväggen ska vara minst 2.8 mm tjock, annars spricker den.
6 Du ska plocka isär din wg och ta bort sot på ventilens skaft och säte, sen montera ihop ventilskaftet med koppar eller aluminium pasta minst en gång per säsong.
7 Du ska se till att du har mappat in en fuel-cut ("boost cut") på ett lämpligt laddtryck i motorstyrningen så att inget händer med motorn ifall laddtrycket skenar.
Om man ska skryta över fördelarna med denna wg, så är de väl utprovade och ger väldigt stabilt och snabbt laddtryck till skillnad mot många andra liknande.
Det är en "kines" i grunden, det erkänner jag, men den är ordentligt flödesportad i huset och har ökad slaglängd, polerad ventil, tillsnyggad invändigt, slipat säte, är med ett kritiskt öga ihopmonterad för hand, är provtryckt med speciell utrustning med bättre nipplar och levereras med en väl utprovad justerbar tryckregulator (mycket bättre än en pys ventil) som man kan ha i kupén på bilen.
Alla reservdelar finns i lager.
Vi kör med denna wg i de flesta bilar i sävar nu för tiden.
Ca pris komplett : 3400kr.
Skulle det vara något problem första 1-3 åren så tar jag inget betalt förutom frakten om det är ursprungs köparen.
Kommer bild senare.
Hej tänkte bara visa en halv färdig STS 50mm westgate ventil som har extra mycket flöde för en stor holset turbo MB 24v i lyksele!
den har portats extra mycket och den har 2.5" rör ut och en speciell vinkel in för högre flöden.
många tror felaktigt att det är ventil diametern bara som avgör flödet ut men det kan jag säga är fel denna "lilla 50mm wg" klarar extrema effekter.
hur den exakta portningen inuti ser ut låter behåller jag och mina kunder för oss själva
mvh jens