Jensas Swedish Racing Motors. Ny Web shopp öppnad!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Gustav skrev:
Jens Gustavsson skrev:nej det har jag inte.

vi kan prova och tillföra lite spackel just under ventilen och mirra ett säte i det sen så ser vi vad som händer.

men det är dax att börja öka ventilstolleken över 46mm tror jag det brukar svara rätt bra på det, ska försöka hitta nå sätes rings ämnen bara så provar vi att byta ut till sånna. (har sånna stål till mirran)

Prata med micke om sätesstål...
Han och Gunnar har testat endel.
Tror även att micke köpte hem 6 M (meter) ämne för att göra säten av :)
Lär ju räcka ett tag.... :shock: Visst är det därifrån Gunnar gör sina sätes ringar?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jag fick samtal från Sävar maffian i USA (morbror uffe med gordinin, GTO tommy och bröderna peter och klas forsberg) i morse vid 6 tiden de hade varit på en massa garage besök i sanfransisco och träffat en del proffs bil byggare där (mins inte namnen). de satt och rundade av kvällen med en öl :hihi: hoppas de lägger upp lite bilder då de kommer tillbaka.

ska jobba lite på tommys pontiac 455 holley street dominator insug i dag och hans 830 Anular DP förgasare.

målet är att få den att sträcka ut lite längre på varv, ska porta och plasta och porta lite i insuget och fräsa bort choke huset i förgasaren. ska även dit med en 1.5" öppen platta mellan förgasare och insug för att få till bättre fördelning med soppa mellan cylindrarna och större finnare radie mot runnersen som soppan hinner ta.

första flödes testet på insuget låg mellan 265-272cfm ska porta lite nu för att se om det bättrar på flödet.

även arian är väldigt små i dessa motorer men det är lite svårare att göra nått åt just nu iallafall, men det är ingen dragrace motor mer en vass gat motor.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor maj 06, 2010 9:57 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

Hej Jens

Inlägg av calle Bengtsson »

Joo jag läste pa speedtalk att dom har plattor me olika Chokar i för att få motorerna ge lika luft till alla cylindrar. Men jag tror att porta fram samma resultat verkar bättre. strypningar är inget att ha :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

här är en bild (har ingen kamera) på hur man tar bort choken. det ökar fklödet speciellt då man inte har en så högt luftfilter.

va stor bilden vart!

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

testade förgasaren i bänken nu med ett par små lekage så det är inga 100% exakta siffror på max talen men skillnaderna är exakta.

9381 holley 830 AD

(flödas vid ca 11" men redovisas vid 28")

före modifierig....

förgasaren standard enbart 890cfm.

förgasare med begat 14" filter 3" hög 820cfm (70cfm borta).

förgasare utan filter men med plåtarna på plats 870cfm (20cfm borta).

efter modifierig.....

förgasare med bortfräst choke= 900cfm +10cfm

förgasare med filter 835cfm+15cfm

förgasare utan filter men med plåtar 898cfm +28cfm :thumbright:

sumering! ett nytt KN filter på detta tommy så blir det nog en märkbar skillnad. jag slänger in 2-3 steg större huvudmundtycken sen lär det behövas köras med BB lamdan för att se att soppan blir rätt på fullgas.

jag märkte också att övre plåten skärmar av mindre då den inte vart lika känslig för hur nära den ligger förgasaren före fräsningen så va varje gäng varv skilnad.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

tommy nu är insuget och förgasaren klara för test körning.

insuget fick nu efter JB weldning, 1" spejser och rätt brutal portning i plenium en mycket större radie i överkant som inte bara ökar flödet men också ser till att bränsle blandningen håller sig mer jämn då den kan separera lätt i en sån brutal sväng som det va förut.

jag har sett tester i usa där liknande insugnings trix släppt lös upp mot 30 nya hk :thumbright:

tillsammans med förgasar modifierigen och det nya luftfiltret och nya fördelaren med bättre tändkurva så ska det bli en kännbar ökning av längden på svartsträcken :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

några tips och råd när man monterar mina STS 50 mm wastegates.

lägger upp lite info här så kan alla läsa (denna info följer med i pappersform då man köper en)

När man monterar en wg så är det några grejor man bör tänka på...

1 Använd åtminstone riktiga två-lagers gummi-bränsle-ledningar 6 mm. Plastslangar med snabbanslutning smälter väldigt lätt och kan ställa till med tråkiga motor-ras.

2 Beställ wg med lämpligt grundtryck (de lägsta man ska använda) sen justerar man upp trycket med mottrycks-regulatorn jag säljer med som är anpassad. Försök inte skimsa upp fjädertrycket då det minskar slaglängden och wg förmåga att reglera turbotrycket.

3 Montera wg-rören i grenrörets kollektor med en vinkel mot kollektorn så avgaserna hittar in lätt.

4 Om det går ska wg monteras i en liten vinkel som bilden under visar (försök få den röda avgas linjen ganska rak förbi ventilen) så flödar den mer på ett mindre lyft som ger ett mer exakt laddtryck. Tänk också på att, med avgashus som har twin-entry, båda rören upp mot wg riktar röda gaserna på samma sätt genom wg som det blir på bilden där avgaserna går över turbons avgashus.

5 Om man har twin-entry avgashus, se till att ha delningsvägg mot ventilen så tätt som möjligt mot ventilens form, men lämna 2.5 mm då mellan väggen växer när tempen blir hög. Mellanväggen ska vara minst 2.8 mm tjock, annars spricker den.

6 Du ska plocka isär din wg och ta bort sot på ventilens skaft och säte, sen montera ihop ventilskaftet med koppar eller aluminium pasta minst en gång per säsong.

7 Du ska se till att du har mappat in en fuel-cut ("boost cut") på ett lämpligt laddtryck i motorstyrningen så att inget händer med motorn ifall laddtrycket skenar.

Om man ska skryta över fördelarna med denna wg, så är de väl utprovade och ger väldigt stabilt och snabbt laddtryck till skillnad mot många andra liknande.

Det är en "kines" i grunden, det erkänner jag, men den är ordentligt flödesportad i huset och har ökad slaglängd, polerad ventil, tillsnyggad invändigt, slipat säte, är med ett kritiskt öga ihopmonterad för hand, är provtryckt med speciell utrustning med bättre nipplar och levereras med en väl utprovad justerbar tryckregulator (mycket bättre än en pys ventil) som man kan ha i kupén på bilen.

Alla reservdelar finns i lager.

Vi kör med denna wg i de flesta bilar i sävar nu för tiden.

Ca pris komplett : 3400kr.

Skulle det vara något problem första 1-3 åren så tar jag inget betalt förutom frakten om det är ursprungs köparen.

Kommer bild senare.

Bild

Hej tänkte bara visa en halv färdig STS 50mm westgate ventil som har extra mycket flöde för en stor holset turbo MB 24v i lyksele!
den har portats extra mycket och den har 2.5" rör ut och en speciell vinkel in för högre flöden.

många tror felaktigt att det är ventil diametern bara som avgör flödet ut men det kan jag säga är fel denna "lilla 50mm wg" klarar extrema effekter.

hur den exakta portningen inuti ser ut låter behåller jag och mina kunder för oss själva :D

mvh jens

Bild
Rogga
För mycket laddtryck

Inlägg av Rogga »

Skoj att du fixar å grejjar bra saker =) Borde väl funka ypperligt med grenröret ni gjorde oxå?

:thumbright:
Mvh Roger
Garaget
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo det passar på KL racing volvo 700-900 grenröret rakt av :thumbright:
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Måste bara flika in lite...

Kan rekommendera att anslutningarna mot WG lämpligen görs med teflonslang och skruvbara trycluftskoppplingar. Jag kör med sådan som klarar 260gC kontinuerligt, vanlig soppaslang klarar ca 100gC. Det är värt att lägga 150kr/m på det...

KL's 700-900 grenrör suger rent monteringsmässigt, flänsarna är för klena så att packningarna blåser och man måste släppa motorkudden och talja hela motor åt sidan för att kunna lossa grenröret... Ska inte såga grenröret helt, utan återkommer istället med resultat från bänkning för att kunna utvärdera om registret och effekten blir bättre än mekvänlighet och hållbarhet.
I min mening har ett bra grenrör 12-15mm fläns utan packning mot turbon, då håller det tätt! Ska tilläggas att killen som har grenröret både har kört med kopparpackning som KL rekommenderar, samt med originalpackning från BW, inget fungerade. Nu sitter det en 15mm planfräst fläns påsvetsad och problemen är borta!

Hoppas jag inte kastar sten i glashus nu.

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
GordonE
För mycket laddtryck

Inlägg av GordonE »

marmander skrev: Kan rekommendera att anslutningarna mot WG lämpligen görs med teflonslang och skruvbara trycluftskoppplingar. Jag kör med sådan som klarar 260gC kontinuerligt, vanlig soppaslang klarar ca 100gC. Det är värt att lägga 150kr/m på det...

MVH/
Simon
Jag kör med 6mm hydraulrör och skärringskopplingar där det är som varmast, bakom toppen där det är svalare går rören över till snabbkopplingar för 6mm PUR slang.
Det är snäppet billigare än teflonslang, samt att man då slipper vara beroende av slangpress. Göra själv är grejen...
Dock så måste rören skruvas fast i blocket och avlastas så att det inte blir för mycket självsvängningar i dem så att de spricker.

Finns många bättre alternativ än gummislang.

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende

Inlägg av Erikk »

Hej Jens.

Har du någon sammanställning med vad som finns i STS-Speedshoppen?
Kanske med lite bilder o annat krimskrams.

MVH
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo vist finns det bättre än vanlig två lagers bensin slang men i praktiken så fungerar de bra så länge man inte lindar den runt varma avgasrör så klart :)

det ska ju va hyfsat enkelt att jobba med också.

sitter vist heter de NPT 1/4 gäng på både wg och regulator så man kan tex montera hydral rör för central smörjning om man vill bygga rickigt stadigt.

marmander jag skulle rekommendera volvos original grenrörs packning till grenröret. jag har som sakt bara byggt prototypen där jag gjorde en avvägning mellan lätt monterat och optimal funktion (man kan inte få båda), mitt grenrör som jag byggde va relativt lätt att montera men man kan korta bultarna på toppen lite och i värsta fall kan man vinkla upp motorn lite men det kan ha varit hängiga motor kuddar på bilen ni monterade det på? det gör saken svårare. jag har själv inte monterat nått utav KL grenrör på nån bil bara det jag byggde (orginalet).

vi tar kritiken till oss på ett posetivt sätt och jag framför att du tycker det skulle varit lite grövre fläns till krister :thumbright: men mina erfarenheter är att 10mm ska räcka om allt är rätt.

marmander vad är det för resept på motorn ni jobbar med i övrigt?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre jun 18, 2010 11:16 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Erikk skrev:Hej Jens.

Har du någon sammanställning med vad som finns i STS-Speedshoppen?
Kanske med lite bilder o annat krimskrams.

MVH
det ligger en 90% fördig katalog i min dator men den blir alldrig riktigt klar tror jag :hihi:

ska höra med mats om han kan komma och ta ett par bilder åt mig nån dag.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jens Gustavsson skrev:jo vist finns det bättre än vanlig två lagers bensin slang men i praktiken så fungerar de bra så länge man inte lindar den runt varma avgasrör så klart :)

det ska ju va hyfsat enkelt att jobba med också.

sitter vist heter de NPT 1/4 gäng på både wg och regulator så man kan tex montera hydral rör för central smörjning om man vill bygga rickigt stadigt.

marmander jag skulle rekommendera volvos original grenrörs packning till grenröret. jag har som sakt bara byggt prototypen där jag gjorde en avvägning mellan lätt monterat och optimal funktion (man kan inte få båda), mitt grenrör som jag byggde va relativt lätt att montera men man kan korta bultarna på toppen lite och i värsta fall kan man vinkla upp motorn lite men det kan ha varit hängiga motor kuddar på bilen ni monterade det på? det gör saken svårare. jag har själv inte monterat nått utav KL grenrör på nån bil bara det jag byggde (orginalet).

vi tar kritiken till oss på ett posetivt sätt och jag framför att du tycker det skulle varit lite grövre fläns till krister :thumbright: men mina erfarenheter är att 10mm ska räcka om allt är rätt.

marmander vad är det för resept på motorn ni jobbar med i övrigt?
Teflonslangen monterar man hur enkelt som helst, behövs inte pressas eller dylikt, ingen slangklämma heller och det är inte svårare att skruva i en pneumatiknippel än att dra dit en slangnippel. Håller bättre för vibrationer än hydraulrör med skärringar som sagt. Men var och en gör precis som den vill ;)

Det är helt original grenrörspackning mot toppen, helt nya motorkuddar. Vi har framfört till KL att det skulle behöva vara tjockare flänsar på grenröret, prisskillnaden är ju högst marginell på sådant ändå. Hoppas kritiken ger förbättringar till framtida grenrör, så slipper man få missnöjda kunder, så gör jag i mitt företag.

Motorn är en b230ft med LG's H-profil, standardkolvar, K-kam, portad 405 med standardventiler, radiesäten och bearbetade förbränningsrum. Insug alá Simon Marmander, VEMS med waste fire och 1005cc siemensspridare, E85. Turbon är en Borg Warner s200 med 55mm inducer och 59mm exducer om jag inte minns fel. Får återkomma när det blir bromsning.
Målet är över 400hk på hjulen, lär inte vara omöjligt, bara frågan om hur högt ladd man behöver 8)

//SM
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar