HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av dundersmurfen »

Bröt här nu. Trodde det blåste vatten.. men visade sig att jag visst glömt slang på vevhusventen. Gav upp för denna gången iaf, men rätt överraskad av hur bra en sådan skit motor går..

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av Hasse Bus »

Ha ha ha e de en sann daringa flow preppad turbo
(english keyboard)

//Hassos.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av dundersmurfen »

Ja flowprepp på högsta nivå ;) Körde av olje slangen till turbon så den rasade. Körde sedan hem med lysande oljelampa, ibland slocknade den lite snabbt. Cirka 2km, köpte en ny super hx35 som passade i gamla avgashuset (hus 14). Nu har den varit monterad några dagar å testkörs några gånger om dagen. Laddar nu lite över 2 bar å det finns inget grepp i slasket. Kanske ger närmare 400 whp. Konstigt att det håller nu.. måste hitta på ett sätt att få diffat den nu bara..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av »

Är det som skrivs på bromsdiagrammet fortfarande oportad 530 topp och v kam?
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av dundersmurfen »

Bild

Japp 530 å v kam. Klämt på lite mer ladd, men något motsträviga laddstyrningen vill inte riktigt så får olika tryck varje pull. Verkar iaf som effekten har nått ett stopp av ett eller annat slag. Ska mäta lite mottryck vid senare tillfälle. Vore trevligt om man kunde ställa avgaskammen och insug separat.. då borde det gå att klämma lite mera
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av Fransson »

Hej!
Är det med grenrörsdisignen som du har på sida 24?
Vilken innerdiameter blev det på rören?

Gillar verkligen denna typ av tråd samt alla olika idéer du provar och även att det blir dokumenterat :thumbright:
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av fugazi »

dundersmurfen skrev:...Vore trevligt om man kunde ställa avgaskammen och insug separat...
Väntar med spänning på att se DIN lösning på det problemet!!! :hihi: :thumbright:
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av lyyski »

Kasta hit en 530 så ska jag gröpa ur den och mira den åt dig så ser vi va vi hamnar på , Kanske ett byte av kamaxel oxå?:)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av dundersmurfen »

Ja får nog göra så Lyyski :) blir kul att se skillnaden. Grenröret kan nog begränsa en del i sig det är ingen optimal grej direkt. Är vanliga 42mm böjar så 37mm invändigt ungefär. Får koppla in en mätare på mottryck och känna lite på det. Om man ställer kammen åt andra hållet så borde den tåla lite mer mottryck. Får se om jag kommer ihåg att testa det nästa gång den går i bänken.

Har ingen lösning annat än 16v för att kunna ställa insug och avgas separat. För jobbigt att plocka bort kammen och styra dom elektroniskt..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av knotan »

vore kul att se ett test både med samma kam och ny topp, sen en med ny klam i den nya toppen , och helst alla på samma laddtryck för att få rättvisa siffror såklart :)

vad är det för kam nu??

min erfarenhet är att med nån lite mesigare orginal kamaxel så gör portningen i princip inte ett jota, men med både lite lätt portning och annan kamaxel händer desto mer
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av lyyski »

Jag gör det med ett nöjje!;)
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av J.Eklund »

knotan skrev:vore kul att se ett test både med samma kam och ny topp, sen en med ny klam i den nya toppen , och helst alla på samma laddtryck för att få rättvisa siffror såklart :)
Jag instämmer med knotan! :thumbright:
Det skulle va skitkul.
knotan skrev: vad är det för kam nu??
dundersmurfen skrev: Japp 530 å v kam.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av Tommy Luhr »

Skulle tro att std flödet räcker långt för std kammar och förhållandevis lågt maxvarvtal. Dock kommer nog registret ändra sig lite med portad topp, men toppeffekten blir inga enorma skillnader.
Man ändrar ju toppen möjlighet till tömning och flöden vid blowdown fasen på avgas och även överlappet bör gynnas med trevligare vinklar på insug och avgas.
Dock kan ett säte backflöda/reversera och ställa till med mer problem om man har mycket avgasmottryck.
Men kul att testa.
Räknar jag på en std motor jag kört i bänken med 530 topp och vx3kam så gav den 130hp med dellorto 45 or. Det innebär nästan 400hp på 2 bars ladd.
Jag tycker det stämmer väl med dina tester
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av ogge »

sjukt kul att kolla på när ja lämnade min bänk :)

Säg till om ni ville prova att fräsa i koppartråd med mitt verktyg för att slippa laddtryck i kylaren!
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Diverse mek

Inlägg av dundersmurfen »

Som någon nämnde tidigare så ett ventileringshål runt förbränningsrum är nog en bra sak. Det blåser helt klart ut i vattnet, dock verkar det hålla sig på samma nivå ännusålänge. Trycket i kylsystemet följer laddtrycksmätaren nästan identiskt. Men tätnar igen när man släpper av belastning. Har nu panga värmepaketet..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar