Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Re: Luhr´s garage,Webshop Audi 20v
Vanligast med de sprickorna är från avgassätena mot tändstiftet.
Tror det beror på för stor presspassning på sätena, men givetvis hjälper det att runda till allt.
Tror det beror på för stor presspassning på sätena, men givetvis hjälper det att runda till allt.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Ja det skall jag titta på, det är ju lite konstigt utformat runt allt.
Mira stålet grottade bra innan man fick hela sätesbredden
Mira stålet grottade bra innan man fick hela sätesbredden
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
ja vid insug mot avgasventilerna har man juh inte sett mycket värre nån annanstans.
Och bättre blir det inte av att man får mata och gräva med miran för att få ett rent säte.
visst.. köra en enkel 45a går juh utan att gräva,, men det blir la inte så bra
Och bättre blir det inte av att man får mata och gräva med miran för att få ett rent säte.
visst.. köra en enkel 45a går juh utan att gräva,, men det blir la inte så bra

///AMG
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Har problem med hemsidan http://www.overboostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skall enligt uppgift komma igång ikväll igen.
Alla Mail som kommit in har inte landat i min mailkorg
Ni som vill kan maila på t_luhr (snabela) hotmail.com
Annars skall tjänsten vara igång ikväll senast imorgon igen.
Det går även bra att ringa 070 3755169
Mvh:Tommy
Skall enligt uppgift komma igång ikväll igen.
Alla Mail som kommit in har inte landat i min mailkorg
Ni som vill kan maila på t_luhr (snabela) hotmail.com
Annars skall tjänsten vara igång ikväll senast imorgon igen.
Det går även bra att ringa 070 3755169
Mvh:Tommy
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Intressant projekt!
Bmw s14 banracing sugmotor.
En redan portad variant med större ventiler på insug och avgas.
Dock var endast större ventiler monterade och kanalerna inte anpassade efter nya ventiler.
Kanalernas storlek/ventil var 27mm i diamter på insug.
Borde ha varit 31,5mm
Toppens flödesbalans låg på:
2mm=84,5%
4mm=92%
Ligger man runt siffran 75% är man bra med.
flödet som var på toppen när den kom:
insug i 2mm steg på 28" vattenpelare
88,3
165,7
214,9
271,7
285,4
288
286,8
avgas :
74,6
152,5
209,7
233,2
256,2
266
273,8
Insug backar av vid 14mm och det är ju heller inget bra tecken.
Rätt underligt att den gör det, kanalerna i en sådan här topp är inte några dåliga saker.
Dock var innerradien lite ansträngd pga större ventiler och inte direkt portade kanaler.
Dessa fenomen blir senare helt borta.
I pipemax lägger jag max effekt till 7500 och beräknar fram en kanalarea på 31,5mm per ventil.
Slutgiltiga resultatet kommer att bli 31mm/ventil.
Hastigheten i kanalen kommer att gå upp lite mer än väntat, dock är det viktigare att toppen inte blir för tunn i materialet.
Efter att ha diskuterat toppen fram och tillbaka med Erland cox tycker han att minsta arean bör ligga en bit upp i kanalerna eftersom att toppen inte är ventilstrypt.
Tack för stödet Erland, är bra att refflektera en del problem ibland, toppen låg ju så fruktansvärt fel så jag var tvungen att få mina funderingar bekräftade.
Jag lägger arean strax ovanför styrningarna och konar ner från 31mm till 34mm i ventilsätet.
Från minsta arean till packningsytan konar toppen ca 7-8% (med tanke på materialet).
Att lägga insugningskanalerna rätt är ett ganska ordentligt jobb samt att jag måste behålla låglyftsflödet eller i bästa fall öka det för att hamna mer rätt på flödesbalansen.
En topp med för små kanaler har den tendensen att flöda mycket bra på låga lyft och sämre på höga, detta är pga att kanalens form tillåter bättre luftströmming ut ur kanalen vid låga lyft.
Den slutgiltiga insugningskanalens flöde i 2mm steg på 28tums vattenpelare
76,3
152,1
225,7
283,5
301,2
314,1 312fps
324,7
326,0
avgas ger nu med annat ventilsäte som är lite nerflyttat för att minska flödet en aning:
53,9
128,8
180,1
211,5
232,8
252,7
261,1
270,6
Den nya flödesbalansen:
2mm=70,6
4mm=84,6
Betydligt bättre än förut men får det inte perfekt för att ventilerna egentligen är för stora på avgas.
Blev en av dom bästa 4v topparna jag flödat.
Är endast dom största 16v volvo dragracingtopparna som hänger med i detta flödet på insug.
Är mycket nöjd och det kommer bli trevligt att höra rapporten från denna motorn senare.
Bilder före:

Inte lätt att se skillnad kanske men det är stor märkbar skillnad.
Bilder efter färdigt resultat:

Insuget matchat:

Bmw s14 banracing sugmotor.
En redan portad variant med större ventiler på insug och avgas.
Dock var endast större ventiler monterade och kanalerna inte anpassade efter nya ventiler.
Kanalernas storlek/ventil var 27mm i diamter på insug.
Borde ha varit 31,5mm
Toppens flödesbalans låg på:
2mm=84,5%
4mm=92%
Ligger man runt siffran 75% är man bra med.
flödet som var på toppen när den kom:
insug i 2mm steg på 28" vattenpelare
88,3
165,7
214,9
271,7
285,4
288
286,8
avgas :
74,6
152,5
209,7
233,2
256,2
266
273,8
Insug backar av vid 14mm och det är ju heller inget bra tecken.
Rätt underligt att den gör det, kanalerna i en sådan här topp är inte några dåliga saker.
Dock var innerradien lite ansträngd pga större ventiler och inte direkt portade kanaler.
Dessa fenomen blir senare helt borta.
I pipemax lägger jag max effekt till 7500 och beräknar fram en kanalarea på 31,5mm per ventil.
Slutgiltiga resultatet kommer att bli 31mm/ventil.
Hastigheten i kanalen kommer att gå upp lite mer än väntat, dock är det viktigare att toppen inte blir för tunn i materialet.
Efter att ha diskuterat toppen fram och tillbaka med Erland cox tycker han att minsta arean bör ligga en bit upp i kanalerna eftersom att toppen inte är ventilstrypt.
Tack för stödet Erland, är bra att refflektera en del problem ibland, toppen låg ju så fruktansvärt fel så jag var tvungen att få mina funderingar bekräftade.
Jag lägger arean strax ovanför styrningarna och konar ner från 31mm till 34mm i ventilsätet.
Från minsta arean till packningsytan konar toppen ca 7-8% (med tanke på materialet).
Att lägga insugningskanalerna rätt är ett ganska ordentligt jobb samt att jag måste behålla låglyftsflödet eller i bästa fall öka det för att hamna mer rätt på flödesbalansen.
En topp med för små kanaler har den tendensen att flöda mycket bra på låga lyft och sämre på höga, detta är pga att kanalens form tillåter bättre luftströmming ut ur kanalen vid låga lyft.
Den slutgiltiga insugningskanalens flöde i 2mm steg på 28tums vattenpelare
76,3
152,1
225,7
283,5
301,2
314,1 312fps
324,7
326,0
avgas ger nu med annat ventilsäte som är lite nerflyttat för att minska flödet en aning:
53,9
128,8
180,1
211,5
232,8
252,7
261,1
270,6
Den nya flödesbalansen:
2mm=70,6
4mm=84,6
Betydligt bättre än förut men får det inte perfekt för att ventilerna egentligen är för stora på avgas.
Blev en av dom bästa 4v topparna jag flödat.
Är endast dom största 16v volvo dragracingtopparna som hänger med i detta flödet på insug.
Är mycket nöjd och det kommer bli trevligt att höra rapporten från denna motorn senare.
Bilder före:

Inte lätt att se skillnad kanske men det är stor märkbar skillnad.
Bilder efter färdigt resultat:

Insuget matchat:

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage,Webshop Bmw S14 Banracing
Det ser fint ut, det kommer nog att bli bra fart i den. Jag tror inte flödesbalansen på låga lyft är viktig, det hade varit kul med en diskussion om detta. Jag tror att det är bra om avgas flödar bra på låga lyft runt TDC så att man vädrar ur förbränningsrummet och att insug flödar dåligt så att det inte drar ut rent för mycket friskgaser i avgasporten.
Dessutom drar man då mer tryck i förbränningsrummet (om insug flödar mindre) som hjälper i gång insugningstakten.
Jag tycker att det är rent för få trådar om sånt här på Sävar men det heter ju Sävarturbo.
Ge gärna lite synpunkter på mitt resonemang om flödesbalansen under överlapp.
Erland
Dessutom drar man då mer tryck i förbränningsrummet (om insug flödar mindre) som hjälper i gång insugningstakten.
Jag tycker att det är rent för få trådar om sånt här på Sävar men det heter ju Sävarturbo.
Ge gärna lite synpunkter på mitt resonemang om flödesbalansen under överlapp.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
hur stora ventiler och vilket borr?
snyggt jobbat!
snyggt jobbat!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Ser riktigt fint ut herr Luhr! Vad kör du med för papper på slutfinishen? Riktigt blankt å fint 

Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Jens, 38,5 mm ventiler. Borret skall jag kolla upp imorgon. Har pipemax pappren liggande i verkstaden. 2660cc är motorn på. Jag har använt 80 papper, det är det absolut finaste pappret jag använder.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Har varit på besök hos Erland cox (topplocksverkstan.se) under veckan som gått.
Ett intressant besök som banade väg för nya funderingar och rätade ut en del frågetecken.
Mycket kul att få dela erfarenheter och att få testa lite praktiska test.
Vi var på besök hos en del intressanta motorfirmor i nedre delen av landet vilket jag tyckte var mycket kul och intressant.
Vi märkte ett direkt avvikande från våra flödesbänkar i ett test med en volvo 531.
Min bänk har ett bättre mellanlyftsflöde och låglyftsflöde för att sen hamna tillbaka på rätt lika siffror på höga lyft.
Detta har jag funderat en del på och testat med våra kalibreringplattor som vi gjorde här på sävar!
Dom stämmer som dom har gjort.
Det enda jag kan tänka mig nu är att jag inte kör med plenum under teströret på min bänk.
Antagligen blir turbulensen ett problem för mätproben.
Skall testa att göra om detta.
Det är ju egentligen A och O om man skall kunna jämföra flöden att man endast ligger nån cfm ifrån varandra.
Inte bara för att jämföra mellan varandra utan också för att inte ljuga för sig själv när man räknar på motorer.
Vet att Jens gustavsson har liknande uppsättning som jag har på sin flödesbänk, vore intressant om du testade lite hur den verkar hålla flödet stabilt i ett jämt register (om du ser detta).
Min bänk har fenomenet att visa mycket flöde på små flöden och för lite på stora flöden.
Skall även inhandla Dynomation 5 vilket verkar vara ett mycket bra hjälpmedel för att konstruera sina motorer i.
Pipemax kör jag redan så det kommer jag fortsätta med.
Det var intressant att se vad Erland tyckte vara värt att göra i kanalerna och vad jag tyckte vara värt att göra.
Det var lite olika saker som jag skall testa i en test topp (givetvis skall delges till sävar i form av resultat).
Målet är att få ut 250cfm på en volvo 531 med 46mm ventil.
Använder man 0,9 gånger ventildiametern så hamnar man på 2 kvadrat tum.
Det kan idealiskt flöda 292cfm men räknar man på att den absolut värsta toppen klarar av att flöda 137cfm/kvadrat tum så kommer flödet vara 285cfm på en 46mm ventil.
Den dagen det står 285cfm på mätaren när man kör en volvo 531 med 46mm ventil finns garranterat inte.
Dock är det en grym prestation att klara av att flöda ut närmare 250cfm.
Toppen jag gjorde nere hos Erland flödade 242cfm på Erlands bänk och 244cfm på min bänk.
Alltså ganska lika flöden, dock stallade min topp ur på 14-16 och ökade inget mer i flöde på min bänk.
På Erlands bänk stallade toppen inte och gav ca 11 cfm mellan 14-16mm i lyft.
Funderar på att den plötsliga 90graders svängen under teströret på min bänk är orsaken till allt ont.
Flika gärna in med lite information Erland om du har tid.
Ett intressant besök som banade väg för nya funderingar och rätade ut en del frågetecken.
Mycket kul att få dela erfarenheter och att få testa lite praktiska test.
Vi var på besök hos en del intressanta motorfirmor i nedre delen av landet vilket jag tyckte var mycket kul och intressant.
Vi märkte ett direkt avvikande från våra flödesbänkar i ett test med en volvo 531.
Min bänk har ett bättre mellanlyftsflöde och låglyftsflöde för att sen hamna tillbaka på rätt lika siffror på höga lyft.
Detta har jag funderat en del på och testat med våra kalibreringplattor som vi gjorde här på sävar!
Dom stämmer som dom har gjort.
Det enda jag kan tänka mig nu är att jag inte kör med plenum under teströret på min bänk.
Antagligen blir turbulensen ett problem för mätproben.
Skall testa att göra om detta.
Det är ju egentligen A och O om man skall kunna jämföra flöden att man endast ligger nån cfm ifrån varandra.
Inte bara för att jämföra mellan varandra utan också för att inte ljuga för sig själv när man räknar på motorer.
Vet att Jens gustavsson har liknande uppsättning som jag har på sin flödesbänk, vore intressant om du testade lite hur den verkar hålla flödet stabilt i ett jämt register (om du ser detta).
Min bänk har fenomenet att visa mycket flöde på små flöden och för lite på stora flöden.
Skall även inhandla Dynomation 5 vilket verkar vara ett mycket bra hjälpmedel för att konstruera sina motorer i.
Pipemax kör jag redan så det kommer jag fortsätta med.
Det var intressant att se vad Erland tyckte vara värt att göra i kanalerna och vad jag tyckte vara värt att göra.
Det var lite olika saker som jag skall testa i en test topp (givetvis skall delges till sävar i form av resultat).
Målet är att få ut 250cfm på en volvo 531 med 46mm ventil.
Använder man 0,9 gånger ventildiametern så hamnar man på 2 kvadrat tum.
Det kan idealiskt flöda 292cfm men räknar man på att den absolut värsta toppen klarar av att flöda 137cfm/kvadrat tum så kommer flödet vara 285cfm på en 46mm ventil.
Den dagen det står 285cfm på mätaren när man kör en volvo 531 med 46mm ventil finns garranterat inte.
Dock är det en grym prestation att klara av att flöda ut närmare 250cfm.
Toppen jag gjorde nere hos Erland flödade 242cfm på Erlands bänk och 244cfm på min bänk.
Alltså ganska lika flöden, dock stallade min topp ur på 14-16 och ökade inget mer i flöde på min bänk.
På Erlands bänk stallade toppen inte och gav ca 11 cfm mellan 14-16mm i lyft.
Funderar på att den plötsliga 90graders svängen under teströret på min bänk är orsaken till allt ont.
Flika gärna in med lite information Erland om du har tid.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage på besök hos Topplocksverkstan
Jag kom precis ut till garaget och har inte piggnat till än, ibland är man rejält seg.
Det var trevligt att ha Tommy här på besök och dela på erfarenheter, det lär man sig massor av.
Det jag skrev i Jens tråd innan att han inte hade några gatbilar måste jag kommentera här.
Tommy hade precis mekat ihop sin BMW turbo och körde med den hela vägen ner till mig fast han inte hunnit testa så mycket. Det är en gatbil.
Just det här med utveckling av Volvo 8V toppar är fruktansvärt kul och allt man lär sig kan man använda när man jobbar med mer komplicerade motorer.
Vi pratade om hur kul det hade varit med en 230 bromstävling där alla körde en spec. kam.
Träffas, diskutera, titta på varandras jobb och bromsa. Även den som får lägst effekt åker från en sån träff som en vinnare.
Det är underligt att bänkarna kan visa så olika trots att plattorna visar samma. Jag tror att man måste ha ett plenum för att vara säker på att ha rätt undertryck under toppen.
Att mäta i samma rör som flödet går ut går inte för trycket i det röret är olika över tvärsnittet. Jag tror att det är där felvisningen sitter.
Jag ska jobba lite och se om jag vaknar till men att träffas som Tommy och jag gjorde kan verkligen rekommenderas.
Nästa gång får jag köra uppåt.
Erland
Det var trevligt att ha Tommy här på besök och dela på erfarenheter, det lär man sig massor av.
Det jag skrev i Jens tråd innan att han inte hade några gatbilar måste jag kommentera här.
Tommy hade precis mekat ihop sin BMW turbo och körde med den hela vägen ner till mig fast han inte hunnit testa så mycket. Det är en gatbil.
Just det här med utveckling av Volvo 8V toppar är fruktansvärt kul och allt man lär sig kan man använda när man jobbar med mer komplicerade motorer.
Vi pratade om hur kul det hade varit med en 230 bromstävling där alla körde en spec. kam.
Träffas, diskutera, titta på varandras jobb och bromsa. Även den som får lägst effekt åker från en sån träff som en vinnare.
Det är underligt att bänkarna kan visa så olika trots att plattorna visar samma. Jag tror att man måste ha ett plenum för att vara säker på att ha rätt undertryck under toppen.
Att mäta i samma rör som flödet går ut går inte för trycket i det röret är olika över tvärsnittet. Jag tror att det är där felvisningen sitter.
Jag ska jobba lite och se om jag vaknar till men att träffas som Tommy och jag gjorde kan verkligen rekommenderas.
Nästa gång får jag köra uppåt.
Erland
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
det skall vara plenum på båda sidorna av mätröret för att undvika rotation av luften som påverkar mätvärdet i mätröret,
power
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Norrback, du har en poäng där. skall snarast bygga om detta. Du har en annan bänk nu va Norrback?
Skulle det finnas något intresse för en b230 bromstävling?
Skulle det finnas något intresse för en b230 bromstävling?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
jag har 600*800*200 plenum uppe plus topplocksadapter med utbytbara cylindrar, ca 150mm höga, sen ett 600mm långt mätrör, sen ett 500*700*200 plenum, sen 4" rör som går till en låda med 7 dammsugarmotorer. mätrörets anslutningar mitt i plenumen.
power