Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

buddha skrev:Tror det var den berömda "skithusrakan" som annvändes :thumbright:
jo det är som bonneville i sävar nästan, man testade toppfarten där med skotrarna förr i tiden då den är rak och ingen trafik.
Rogge skrev:" ähh det är för lite laddtryck" :lol: :thumbright:
:hihi: jo det gick inte att avgöra nått om hur den convertern fungerade på 0.6bar och grus :)
Lasse skrev:Kör du fortfarande 10" convertern ala 1200hk? Då kan jag tänka mig att den är rätt seg :hihi:

Vad har du för utväxling på planeten?
jo jag vill testa lite mer med den innan jag byter bara för nyfikenhets skull.
Palle/Kubbe!. skrev:kommer du å kör i kubbe 12-13 juli? :thumbright:
inte helt omöjligt alls bara vi får allt och lira så den 60 fotar någorlunda i alla fall.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

det har varit en hård vecka med mycket felsökning på B20 vegan som inte ville gå rent mellan 2100rpm-2600rpm först skylldes det på störningar i elsystemet i bilen då allt fungerade i bromsbänken och allt logiskt gick i genom noggrant för att hitta felet i elsystemet utan resultat.

efter många sömnlösa nätter i garaget, sängen och ute i skogen på en test sträcka så var det väldigt långsökta fel som jagades och till slut så lyckades vi hitta buggen i soppa systemen där det vart tryckstötar i bränslesystemet som ställde till det.

varför det fungerade i bänken berodde på att vi körde gummi slangar nära bränsleskenan som dämpade pulserna.

så man lär sig fortfarande nya saker :) det hör till att jag har ett lite speciellt bränsle system med regulator bak på bilen som spär på dessa problem men detta kan nog hända i ett vanligt system också.

lösningen vart en special grej som vi döpt till "anti puls snabel" som säts i en T delning vid bränsle skenan som innehåller en gummislangs del med en luft kudde i :thumbright:

vi tappade nästan en vecka med dessa problem men i övrigt så fungerar bilen bra i grund och botten och ska jobbas vidare på nu.
Mats A
Camaro American Muscle

Inlägg av Mats A »

Du måst ju köp ny träpjucker , ser ju nött ut när du pedalar på där :)
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:hitta buggen i soppa systemen där det vart tryckstötar i bränslesystemet som ställde till det.

varför det fungerade i bänken berodde på att vi körde gummi slangar nära bränsleskenan som dämpade pulserna.

så man lär sig fortfarande nya saker :) det hör till att jag har ett lite speciellt bränsle system med regulator bak på bilen som spär på dessa problem men detta kan nog hända i ett vanligt system också.

lösningen vart en special grej som vi döpt till "anti puls snabel" som säts i en T delning vid bränsle skenan som innehåller en gummislangs del med en luft kudde i :thumbright:

vi tappade nästan en vecka med dessa problem men i övrigt så fungerar bilen bra i grund och botten och ska jobbas vidare på nu.
Varför ha regulatorn så långt ifrån fuel railen?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

säkerhet då det är mindre läckage risk i en massa slangar och mindre riska att bränsle skenan börjar läcka vid en rullning sen mer lätt mekat fram vid motorn.

super7 skrev:Varför ha regulatorn så långt ifrån fuel railen?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön maj 16, 2010 1:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo det börjar bli dax men man vill inte skiljas från dem så länge de inte ramlar helt i delar.
du vet nya känns ju inte rickigt inkörda första månaden.
Mats A skrev:Du måst ju köp ny träpjucker , ser ju nött ut när du pedalar på där :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jens Gustavsson skrev:det hör till att jag har ett lite speciellt bränsle system med regulator bak på bilen som spär på dessa problem men detta kan nog hända i ett vanligt system också.
Det skulle vara kul att se hur mycket av problemet som är kvar om man har ett system som öppnar spridarna sekventiellt istället. Men helt klart är det att det är helt stumt efter regulatorn ända fram som är den stora orsaken.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

mattias skrev:Det skulle vara kul att se hur mycket av problemet som är kvar om man har ett system som öppnar spridarna sekventiellt istället. Men helt klart är det att det är helt stumt efter regulatorn ända fram som är den stora orsaken.
Tror problemet skulle minska en del.

Lite logiskt tänkande tycker jag talar för det, öppna 4 st kranar samtidigt istället för 1 åt gången lär ju göra att bränsletrycket hålls jämnare i det senare fallet.

Jens hur stora spridare kör du med?

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är stora 1680 cc/min och det är etanol som bränsle, så det blir ju lite tryckfall när alla öppnar samtidigt.

Kör man sekventiellt blir den elektriska belastningen lägre också, flyback-spänningen när de ska stänga kommer inte samtidigt från alla spridare och den totala strömmen på låg belastningen blir mindre "toppar" på.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Var som vi misstänkte då :lol: Härligt ni hittade felet!
Men lustigt hur problem kan komma i vissa resonanser, man kan ju tycka att problemt skulle varit värre vid längre öppettider på spridarna dvs vid högre last.
Men men normal regulator installation har det nog inte varit problem alls!
Men va pratar ni sekventiellt spruuuuuut ... är det inte en rejs bil?? :hihi: ... spridarna ska väl bottnas och stå fullt öppet konstant ... så bara det går att köra fram och inte boggar så är det vär bra eller :lol:
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo som jag sa så ska den gå på tomgång men sen har jag inga större krav på lågfarts egenskaperna.

jag är ändå väldigt nöjd då motorn med 6.5:1 och under 500cc per cylinder kan stå på tomgång 1300-1500rpm/lamda 0.85-0.90 hur länge som helst med 1680cc spridare utan spridar motstånd elelr flyback kort mm (stadiga slutsteg och kraftiga ledningar på kretskorten på dessa gamla sprut).

sen så ska det va enkelt och inget onödiga finesser som kan strula eller ställa till det för en.

jag kör F3 insprutningen bara på varvtal från MSD rpm utgången och på map slangen inget annat el förutom spridar kablarna :shock:

kanse uppdaterar med en mekanisk K jet kallstarts slid senare då kan man starta med tomgång direkt kall motor.

fungerar mycket bra på en sån här race bil :thumbright:

men jag skulle gärna haft en ingång på BB lamdan och en inbyggd logg men det får man logga utanför insprutningen.

lutar mot ett special Vems system med 4 avgastempar men med lite finesser i övrigt men med inbyggd logg till nästa år då suporten och rutinen från emil och mattias är mer än bra :thumbright:

kör nog tändningen via fördelarens brytar lösa trigger och MSD 10+ förstärkaren då.

emil har lovat mig en vems special kurs i bromsbänken till vintern :thumbright:
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck

Inlägg av Peter L »

Härligt att du fått till det! Kikar förbi när BBlambdan är fixad :wink: Den kursen vill jag också närvara vid :P
Peter Lindberg
0768032059
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hej Jens! Har du runda fuel rails? Rektangulära dämpar ut pulser mycket bättre. Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo den är rund invändigt men hur kan en rektangulär dämpa bättre? vätska är ju inte komprimerbart.

Erland Cox skrev:Hej Jens! Har du runda fuel rails? Rektangulära dämpar ut pulser mycket bättre. Erland.
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck

Inlägg av MotorKnyttet »

Jag har varit med om exakt samma fenomen, att det muppar sig med tryckpeakar i fuelrailen pga. att öppna alla spridare samtidigt(6:a små spridare, högt soppatryck, regulatorn bak vid tanken). Detta va för kanske 15år sedan, men jag minns att vi löste detta tillfälligt med en tryckacumulator från ett gammalt K-jetronic sprut :shock: . Skulle aldrig funka sa folk i vanlig ordning, men gick fint i två säsonger, tills vi fick råd med nya spridare och modernare sprut.

Tycker att konceptet Vega + B20 e så stuprätt Jens, :thumbright: men den verkar liiiite seg på convertern tycker jag nog. :hihi:

Vill gärna se mera testfilmer när du fått ditt BB. :thumbright:
Synd att man bor i en sådan avkrok av landet som byhålan Tråkholm, annars hade jag fasen tatt en sväng förbi med videokameran och dokumenterat lite. Kanske även sponsrat byggherren själv med ett par nya träpjuck. :hihi:

Mvh/ Tobbe P
Skriv svar