Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (is sm)

Inlägg av norrback »

jaa, han tror att pojkarna åker hem och trimma mera om dom hör att Kjell har mera effekt, som det är nu så när det inte nämns effekt så tror alla att han har lite effekt fast han har mera, så då åker han ifrån dom? smart.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (is sm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur menar du?
det handlar nog mer om att slippa diskussioner som inte ger nåt runt tävlingar och på internätet skulle jag tro.

ser man på en tävling, eller på film, och på budgeten så vet man att kjell inte har mest effekt - men inte så många slutar serien före han ändå, så helt fel är det nog inte :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (is sm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

is racingen vart tyvär inställd idag på grund av mjuk is vi hoppas på nästa helg.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (is sm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu bär det av mot överkalix ska ta med kameran så kanske det kommer nå youtube weber film senare :)
jag har med mig en tung BOA6 B20 kam om det kommer nån is björn och anfaller (det finns väll sånna där uppe?)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (is sm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag och conny kompa har just återvänt till sävar efter en hård helgs is racing i överkalix. allt har gått bra och kjell tog ett SM silver totalt i lång nabb serien efter ett hårt sista heat där det var väldigt rolig racing med många omkörningar hit och dit :thumbright:
kjell åkte ifrån turbo BMW i sista kroken in mot mål flaggan :checkered_waving:
vi har filmat lite och lägger upp det framöver.
mattias har lite bilder också som säkert kommer upp.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (is sm silver)

Inlägg av mattias »

Jag tog med system-kameran och klämde av några bilder, om video-materialet letar sig till mig så klipper jag ihop nåt enkelt att lägga upp på youtube/vimeo.

Resultaten från IS-SM i Överkalix finner ni här (http://www.onbf.se" onclick="window.open(this.href);return false;) : http://www.onbf.se/resultat/2012/racing ... 120324.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Det var skönt att vara fotograf istället för mekaniker, ryktet säger att dubbarna gör ont när man dänger skallen i dom :doh:
Bild

Kjell fick ingen drömstart, så det blev hård strid för att vinna placeringar
Bild

Men det tog sig och till slut var han trea innan han passerade Jansson i bmwn innan mål ! :thumbright:
Bild

Såg ett par heat kortnabb också, PVn gick bra!
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (is sm silver)

Inlägg av larsat »

Fräna bilar! Såg inte pallbocken på översta bilden först, tyckte det såg lite riskabelt ut att ligga där med bara en domkraft i snön på isen, men sedan såg jag lite blått sticka fram :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (is sm silver)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har lagt upp en film från bromsningen på kjells motor nu där man ser bränsle dimman och från första tävligen i överkalix på min nya youtube kanal savarjens http://www.youtube.com/user/savarjens/videos" onclick="window.open(this.href);return false; det kommer mer dyno körnings filmer snart som ligger i kameran.

mvh jensa
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (is sm silver)

Inlägg av Jens Gustavsson »

här kommer en mycket pedagogisk liten film om dragrace/street laddtrycks styrningen från min vega b20 med vems och STS 50mm westgate :) bättre sent än alldrig (lovade detta för länge sen). mattias kanske kan komplettera lite inställningar i vemset då bliden på datorn inte vart så skarpa tyvär.
http://www.youtube.com/watch?v=IeePR9RlFDs" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (laddtrycks styrnings film)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag vill meddela att jag nu har börjar sälja nya holset turbos och reservdelar i min speed shopp i samarbete med Turbo huset.

jag har märkt att många av mina kunder som köper kamaxlar och topplocks grejor saknar turbo eller har fel sorts turbo och de frågar ofta efter vad jag tror skulle va en bra turbo till en viss kombination och det är ju lika bra att sälja de grejorna då också så blir helhets koncepten bättre för kunden i slutändan. köper man se ett koncept med både kamaxlar, fjädrar, turbo mm så finns alltid chans att man kan diskutera sig till ett lite bättre paket pris :thumbright:
Jag har alltid gillat Holset också pågrund av att de är väldigt hålbara, mycket effektiva och snabb spolade samtidigt som de har låga avgastryck, sen tycker jag de har bra priser också.
Holset bygger också på ett finurligt modulsystem så det går att komponera ihop väldigt många olika kombinationer som går att optimera för en viss motor och användnings område :thumbright: det finns många olika turbo koncept fördiga till väldigt bra priser sen kan man mot mindre påslag komponera ihop olika specialare för optimerade kombinationer.
Holset har ingen direkt race avdelning då det är en så liten marknad men de leder utvecklingen inom kompressor och turbin i högtryckande diesel-marknaden som är det som sen blir "race turbos" då utvecklingen går mot högre P/R och bredare mappar samtidigt som avgastrycken ska vara så låga som möjligt. nu sitter det ofta mycket olika special grejor på avgashus och kompressor-kåpor på de nyaste HY turbosarna som vi race-nissar inte använder men de som turbohuset hjälper oss med är att plocka ihop kombinationer av de allra nyaste HY grejorna i HX seriens kompressor och turbiner så vi får det allra nyaste och bästa grejorna i våra race bilar :thumbright: ett exempel är Super HX 40 serien som finns med flera olika options och avgashus. finns stort utbud med HX35 och 50, 55, 60 också (jag kommer med mer info senare ville bara släppa nyheten nu då jag tycker detta är så kul :lol:

super HX40
Bild

super HX35 singel entry #8. lämplig till audi/volvo 5:or eller till gat V8 dubbel turbo.
Bild

Bild

Twin entry 35
Bild


en bild som visar en del (finns mycket mer) av alla kombinationer som finns i HX35-80 serien

Bild

några priser och info på några olika turbos som finns färdiga på hyllan från turbohuset. (maila mig om mer info jens@savarturbo.se )
se mer på http://www.turbohuset.se/" onclick="window.open(this.href);return false; sök under fliken "performance" så finns det info om Holset turbos och mer priser.

Super HX35. 54/77 compressor, 60/70mm turbin med #12 twin entry V bands A fläns avgashus 6490kr inkl moms. passar bra där man vill ha extremt tidigt laddtryck men ändå upp mot 500+hk på toppen.

super HX 40. 60/86mm kompressor som pallar extremt höga tryck och flöde för sin storlek och laddar tidigt ändå. finns dessa avgashus att välja mellan utan prisppåslag. twin entry #14, #16, #18 A fläns. 7490 kr passar bra till gat/race B230 med fullt ladd från 3500 eller Bmw sexan från 2.5L (jag har en sån på min 2L B20 vega också som får fullt tryck vid 4000 rpm och levererar 546hk/1.98bar/7500 och då bara 1.4 bar avgastryck, motorn ger nästan samma effekt vid 8500 också= 4500rpm med fullt ladd :thumbright: ) räcker till 650+hk utan att bottna.

skillnad mellan vanliga gammla HX40 60mm och nya super HX40
Bild

HX50MFS (milled from solid billet compressor) 67/98mm compressor med 72/85 turbin med #19 twin entry B fläns 8990kr inkl moms. lämplig till race B23 8-16v eller till BMW/MB sexa med lite mer cc eller mer laddtryck. upp mot 800hk utan att bottna på en effektiv motor.
Bild

HX 55 PRO med 71mm kompressor och 78 avgashus med twin entry B fläns med #22 hus. upp mot 900+hk/2.5bar och super-tidigt laddtryck för sin storlek (pris 10490kr) perfekt för sexor och V8:or i både som enkel och dubbel installation.
Bild


finns även flera andra kombinationer för effekter upp över 1600hk / turbo. jag hjälper till att hitta den optimala turbon till din Nissan micra eller V8 pro mod eller nått där i mellan :)

jag har också Nya original Mitsubishi T19/7# vinklade avgashus som uppdaterings turbo. och även vanliga volvo/saab turbos pm om exakt pris

mvh jens
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Nu Holset dealer)

Inlägg av Roger Berglund »

Känner igen kortet ;) , väldigt kul att du har blivit återförsäljare för holset :thumbright:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Nu Holset dealer)

Inlägg av Jens Gustavsson »

hittade en porrig bild på en MFS "billet" Super HX40 kompressor som jag snodde (hoppas det va ok?).
om inte bilden syns så måste man ställa om safe skyddet på sökmotorn till avstängd :lol:

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har tagit hem några nya HX 40 "lätta" avgashus nu.
nyaste test datan från broms bänk och tävlingar med min B20 vega visar att 14# avgashus räcker otroligt långt om motorn är rätt byggd. grovt sett så har man inte överdriven "slösa luft kam" eller ett astmatiskt avgassystem så kramar man ut mot 550-600hk ur ett 14# avgashus i en B20-B230 8v utan att avgastrycket kommer i närheten av laddtrycket sen kör man 16# eller 18# om man ska krama skiten ur turbon på en liten typ BMW M50 sexa på höga tryck speciellt med 60mm super HX40 compressorn.

vid köp av turbo eller avgashus så hjälper jag till att hitta den optimala kombinationen så klart till just din motor och användnings område.

priset på ett avgashus är ca 1800kr sen så ska jag ha ett antal olika för test när man justerar in ett koncept i bromsbänken min eller om man vill testa på gatan i kombination med ett köp.

erik w ska köpa ett utav dem då han vill få dit ett lättare avgashus utan inbyggd Westgate som inte belastar grenröret lika mycket och samtidigt få ännu tidigare spolupp mot det gammla 16# avgashuset, vikt ca 4.8kg mot ca 8 kg på vanliga lastbils avgashuset med westgate.

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)

Inlägg av Kadett4wd »

Kanske lättare, men en bra bit kvar innan de kan kallas lättviktsturbos.
Min 'tial/garret' turbo väger juh ~5kg totalt och pumpar juh även den 600+

Men är lite intresserad ändå av Super 40´n
Hur pass mycket har en sådan mosat ur som mest?
Jag har rekomenderat en polare den turbon till hans B230 maskin.
Han köpte inte minsta avgashuset, nåt snäpp större var det, minns inte tyvärr.(men han köpte den från samma firma som du samarbetar med)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Nya Holset sid 40)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag skrev "lätt" inom parentes på grund av att jag är fullt medveten om att det finns lättare turbos helt klart men dessa avgahus är gjorda stabila för att klara extrema belastningar och de klarar nog ett turbin haveri också utan att kasta delar ut genom turbinens hus nog för att jag alldrig sett ett turbin haveri på dessa turbos än fast jag har skjutit lös tryck rör på full gas +2bar på obalanserade turbos (inget att rekommendera men som sagt de går inte sönder vad jag sett hittills av det på mina bilar än fast jag plågat de över gränsen av vad de är gjorda för).
tänk på att en sån turbo laddar ca 3bar ladtryck (4bar absolut) på en lastbil mer eller mindre konstant och den ska hålla minst 50000mil med ganska höga avgastempraturer också (högre än många bensin/etanol motorer)

kadett om man har en anpassad kam och bra tune i motorn så ska den räcka till minst 630-650hk i en 8v volvo med tidigt laddtryck och säkert 50hk till i en modärn typ japan 4 cyl med låg friktion och fina förbränings rum mm.
Skriv svar