Då var årets besiktning avklarad! Skönt att det blev i princip blankt papper.
Har ju sedan jag bytte till sportkat haft höjt Hc och Co värde, om än inom gränsvärdena. Hittade Tri Pak oktanbooster bränsletillsats på näten och det skulle sänka
avgasvärdena påstods det. Sagt och gjort beställde jag hem ett par flaskor för att testa, resultatet kan ni se här under:
Bra att veta!!!! Kommer ju testas vill jag lova, förekommer ju rätt ofta att man har lite trubbel med avgasvärden &
då äre ju kul om man kan "fuska" lite
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
MVA-Productions skrev:De gjorde ju en ganska markant skillnad skulle jag nog tycka! Kan ju helt klart vara värt att testa om det skulle behövas någon gång!
Mvh
Ja mitt Co har ju ligget på gränsen varje år sen jag bytte till högflödeskat, så tänkte det kunne vara värt att testa.
Robert Markström skrev:Bra att veta!!!! Kommer ju testas vill jag lova, förekommer ju rätt ofta att man har lite trubbel med avgasvärden &
då äre ju kul om man kan "fuska" lite
Ja detta var över förväntan!
Blandar man sedan som för tävlingsbruk gör det faktiskt en del om man kör trimmad turbo, om än ingen WOW upplevelse.
Nej bilen är inte extrem på något sätt! Mitt mål var att ha en "originalare" med små förbättringar vad gäller prestanda, broms och chassi.
Tycker jag hittat rätt som det är nu.
Min tanke med inkopplingen av kylarna till automatlådan är att det ska fungera som en värmeväxlare ungefär. Den varma oljan kommer först in i extrakylaren och kyls
ner och sedan vidare in i originalkylaren och "värms upp" lite till bra arbetstemp även om det är kallt ute.
Med anledning av detta har jag i dag gjort lite tester på hur det funkar i praktiken. Använde mig av en vanlig utomhustermometer med sladd. Tejpade först fast
mätkroppen på röret där oljan kommer FRÅN lådan, alltså den varma oljan. Där höll oljan 67 grader, så inte det värsta ändå. Sedan mätte jag på röret som kommer
FRÅN extrakylaren, alltså den nedkylda oljan. Den höll 34 grader. Sist så mätte jag på röret FRÅN originalkylaren, alltså oljan som först kylts ner i extrakylaren och
sedan "värmts" till arbetstemp i originalkylaren. Den oljan höll 38 grader. Alla temperaturer mättes i vanlig landsvägsfart!
Jag är nöjd med resultatet och mina teorier verkar funka i verkligheten med. Kan tänka mig att i kall väderlek hade oljan blivit för kall med kylarna kopplade i omvänd
ordning.
Håller på och mixtrar lite med vevhusventen. Tänkte att jag skulle prova med B20 oljelock och bara en slang till ett vevhusfilter som fästs i fjäderbensstaget. Tänker
först bara fästa det i staget med buntband för att se så den inte vill spotta ut olja där. Är ju så jäkla knökfullt i mitt motorrum så jag får inte plats med oljecatchtank.
Angående oljekylarna, du tänker helt rätt! Har samma planer själv men det har inte blivit av än. Som kuriosa kan nämnas att jag nu har kört uppskattningsvis 2000 mil UTAN oljekyl, d.v.s. rör mellan in och ut på lådan. Jag kopplade så eftersom jag saknade lite detaljer och behövde få bilen ut på vägen igen och p.g.a. lathet och motivationsbrist har det inte blivit åtgärdat. Enda konstigheten jag märkt är att turbinlåset inte vill gå i när man dragit husvagn en bit :p Dock har jag preparerat lådan lite grann men jag är överraskad av hur bra den klarat sig.
Angående vevhusventilationen så skulle jag avråda dig att göra så. Gaserna skall upp till toppen och oljan ner därifrån och så krockar de på mitten...
Har testat detta medel för plast, gummi och vinyl in och utvändigt. Det verkar lovande och all plast blev kol svart. Nu återstår att se hur länge det sitter, återkommer
till det framöver.
Har du någon närbild på före och efter att du behandlade plasten?
Angående vevhus vent så kan man knacka ur täcklocket där blockmonterad fördelare sitter och göra en anslutning där istället om man vill ha lite extra ventilation.