Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
mans-h
För mycket laddtryck

Re: Volvo 242 T6 -82 Work in progress...

Inlägg av mans-h »

du får gärna förklara det här med att leja bort arbetet till china, hur funkar det? kostnad? stog du för färdigt program eller bara en cad fil?
många frågor men själv nyfiken då man många gånger struntat i att tillvärka saker i cnc på grund av det skälet att det förmodligen springer iväg i stora summor. mvh Måns
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 T6 -82 Work in progress...

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Lurveen skrev:En Jason hockey mask ;)
Haha, det skulle man ju lätt kunna tro :hihi:
Steve skrev:Lock på bränsletank?
Helt rätt! :thumbright:

Dags för en uppdatering då det var ett tag sedan. Då jag körde med externa pumpar innan som jag tyckte levde om lite för mycket samt hade lite problem med att ibland suga luft så bestämde jag mig för att bygga något nytt. Efter en del googlande så hittade jag att Radium engineering gjort en integrerad surge tank till just ATL tankarna. Dock var priset långt ifrån fördelaktigt samt att jag inte tyckte det passade mina behov riktigt.

Sagt och gjort så började cadda lite på en egen variant och efter att varit i kontakt med M&M motorsport så kunde dem tillverka mina delar till ett mycket bra pris.
Nu har jag fått de sista delarna från laserskärning så då var man ju sugen på att bygga ihop grejerna för att se hur bra det passar, och såhär blev resultatet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Det blir en matarpump som matar bränsle in i det runda röret och där sitter två huvudpumpar som i sin tur matar bränslebryggan. Alltihop kommer därmed att kunna integreras inne i tanken vilket gör att installationen blir väldigt ren samt (förhoppningsvis) blir ljudet från pumparna ytterligare isolerat.
Jag kommer också ha separata strömmatningar till varje pump via 2-poliga Lemo-kontakter som är vätske- och gastäta.
Jag har även gjort uttag för nivåmätare bredvid påfyllningen.

Det återstår lite finljustering innan jag hade tänkt lämna bort delarna för trumling och eloxering.

För ett tag sedan var det ju Black Friday, av en slump hittade jag att Demon-Tweeks hade 50% på Team Dynamics fälgar. Då jag har letat ett tag efter en uppsättning fälgar till för att kunna ha andra däck på så kunde jag inte riktigt motstå detta erbjudande. 4st helt nya 18"x9" fälgar i mattsvart för halva priset. Då dem tillverkade dessa efter beställning tog det ett tag innan dem kunde levereras men nu i veckan dök dem upp.

Bild

Bild

Bild

Bild

Kommer nog göra sig riktigt bra på bilen. :thumbright:

Det händer faktiskt en hel del mer men det kommer i en senare uppdatering.
fugazi
Forumsberoende

Re: Volvo 242 T6 -82 Årets premiärtur

Inlägg av fugazi »

Daniel Ireståhl skrev:....Det återstår lite finljustering...
Jaa.... som???
Att se till att alla röda streck pekar åt samma håll???
Eller att alla sexkanter på muttrarna har samma orientering???

:doh:

Otäckt bra, redan nu.
Pimpolainen
För mycket laddtryck

Re: Volvo 242 T6 -82 Bränsle och nya skor!

Inlägg av Pimpolainen »

Fan vilka grejer, man hade ju inte varit speciellt nervös om man hade köpt loss den Volvon av dig.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

fugazi skrev:
Daniel Ireståhl skrev:....Det återstår lite finljustering...
Jaa.... som???
Att se till att alla röda streck pekar åt samma håll???
Eller att alla sexkanter på muttrarna har samma orientering???

:doh:

Otäckt bra, redan nu.
Hehe, lite mer än så är det faktiskt. Det är några hål som behöver gängas, justera pumpinfästningarna och några brickor som saknas. Mest finlir, men det du nämner är ju också viktigt förstås :hihi:
Pimpolainen skrev:Fan vilka grejer, man hade ju inte varit speciellt nervös om man hade köpt loss den Volvon av dig.
Kul att höra! :thumbright:
volvobrage
Forumsberoende

Inlägg av volvobrage »

Ser vanvittig bra ut som alltid Daniel! :mrgreen:
Dei felgane passar veldig bra på 242, gleder meg til og sjå den på bakken med dekk på :)

Bensintank lokket ditt er kunst!Kor kjøpte du dei gjennomføringane til strømkablane? :)
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Inlägg av Klabbe Persson »

Fantastiskt fint allt ihop :)

Gillar hållarna för in tank pumpen :thumbright:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

volvobrage skrev:Ser vanvittig bra ut som alltid Daniel! :mrgreen:
Dei felgane passar veldig bra på 242, gleder meg til og sjå den på bakken med dekk på :)

Bensintank lokket ditt er kunst!Kor kjøpte du dei gjennomføringane til strømkablane? :)
Tack tack, alltid kul att du gillar både fälgarna och surge tanken. :thumbright: Har inte bestämt vilken typ av däck jag ska köra på dessa fälgar, har en uppsättning slicks som man kanske skulle prova att kränga på.
:)
Genomföringarna köpte jag på mouser.com, finns på lite olika ställen och ungefär samma pris. Har beställt från Mouser några gånger nu och alltid lika snabb och bra leverans. Kontakterna är Lemo EGG.1K.302 (hona) och FGG.1K.302 (hane) med lödanslutning, finns även med crimp. Dessa kontakter är verkligen superfina och högsta kvalite, tyvärr kostar ju dem därefter också. :thumbdown:

Bilderna i länken stämmer inte riktigt med verkligheten, man får gå in i deras egna katalog för att se hur dem verkligen ser ut.
http://www.mouser.se/ProductDetail/LEMO ... 0Geg%3d%3d
http://www.mouser.se/ProductDetail/LEMO ... jKBg%3d%3d
Klabbe Persson skrev:Fantastiskt fint allt ihop :)

Gillar hållarna för in tank pumpen :thumbright:
Tack, känner mig rätt nöjd med dem också :)
turbonisse3
Lite mer laddtryck

Inlägg av turbonisse3 »

hej är fälgarna svarta eller gråa och vilken et mått /turbonisse
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Fälgarna är mattsvarta och har ET15.
turbonisse3
Lite mer laddtryck

Inlägg av turbonisse3 »

okej tack snyggt köpt dom av nån firma ?
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Finns på diverse sidor men jag köpte mina från demon-tweeks.co.uk
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck

Inlägg av Magoo »

Är alla (aluminium)delarna till tillverkade i kina (de som var med bland de senaste uppdateringarna)?
Vad för firma anlitade du och var det bara enstyckstillverkning?

:thumbright: för ett riktigt snyggt bygge.
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Magoo skrev:Är alla (aluminium)delarna till tillverkade i kina (de som var med bland de senaste uppdateringarna)?
Vad för firma anlitade du och var det bara enstyckstillverkning?

:thumbright: för ett riktigt snyggt bygge.
Tack!

Nej, dessa delar är alla tillverkade av M&M Motorsport utifrån mina ritningar, dem håller till i Västervik. Ja det vara bara enstyckstillverkning och priset var ändå överkomligt, om du har något som ska tillverkas rekommenderar jag att höra av dig till dem.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Var och lånade en kompis glasblästerskåp. Ville få bort bearbetningsytorna från delarna samt få en mer matt finish innan eloxering. Var och lämnade in grejerna på ytbehandling i början av veckan, hoppas på att få dem innan veckan är slut. Väntar med spänning :thumbright:

Bild
Skriv svar