Amazon -67 B230+Getrag

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck

Re: Amazon -67 B230+Getrag

Inlägg av mekluuba »

Din skvalpplåt i oljetråget har hålet för oljestickan? Själv hade jag glömt detta så jag fick riva ner, borra och sätta tillbaka. Riktigt tråkigt arbete.
Thed_J
För mycket laddtryck

Inlägg av Thed_J »

Ah, just det. Tror det var din tråd jag läste och tänkte jag skulle göra det före montering, sen har jag glömt bort det. Tur den inte är monterad än. Tack för påminnelsen!
Thed_J
För mycket laddtryck

Inlägg av Thed_J »

Mer oxid har skurits bort.
Bild

Ny plåt på plats. Måste säga att detta var ett av de jävligaste ställen jag försökt laga rost på. Fortfarande massa jobb kvar innan det ens är dags att börja passa in skärmbalken.
Bild
Bild

Som ett stort lapptäcke.. Med det är skönt att se de bruna ytorna försvinna.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende

Inlägg av blackadder »

Blir ju hur bra som helst! Skärmbalken blir ju en promenad i parken i jämförelse.
jackee
Lite mer laddtryck

Inlägg av jackee »

Ser bra ut! Bara synd med rosten, att det tar så mycket tid att laga, hade en del rost på min också.
Thed_J
För mycket laddtryck

Inlägg av Thed_J »

Tack för stöd! Det hjälper när det går tungt.

Har försökt mig på balken. Den är i stort sett på plats. Lite svets kvar som jag ska ta i samband med lite annan rostlagning.
Bild
Bild

För att slippa rost en stund tog jag tag i mellanaxeln. Härstammar från 740 och jag kortar både främre och bakre delen. Har svetsat färdigt den främre.
Bild

Nu sitter stödlagret på samma ställe som förr så jag kunde bygga om orginalfästet.
Bild

Slänger med nån bild på nya växellådsbalken. Försökte göra plats för 3" avgas. Trångt under en amazon...
Bild
Bild
Thed_J
För mycket laddtryck

Inlägg av Thed_J »

Trixat på lite mer.
Jag vill ju ha servo och tvåkrets men det har varit svårt att hitta en lämplig placering. Med insuget jag byggde om tidigare så skulle jag bli tvungen att sätta bromscylindern över insuget. Det ser muppigt ut och blir i vägen för ett plenum senare. Lösningen blev att flytta bromseriet ut mot skärmen till kopplingens gamla plats, vända kopplingscylindern inåt och svetsa ett nytt insug. Blir lite extra jobb men det gör inget. Det är ju inte sommar än...

Bild

Bild

Bild
Thed_J
För mycket laddtryck

Inlägg av Thed_J »

Liten uppdatering.

Har svarvat en ände till rattaxeln för att passa min styrknut.
Bild

Blev även en lagring i plast och hållare.
Bild

Biten svetsad i rattstången. Ska även borra genom insticket och nita/svetsa.
Bild

Bultat fäste till lagringen. Tänkte att jag skulle slippa skumgummibiten som sitter som tätning orginal.
Bild

Blev såhär. Fortfarande lite kluven till stum axel istället för deformerbar men det får bli så. Är så brant vinkel på axeln så jag tänker att det borde vika sig istället för att skjuta den bakåt vid en smäll.
Bild

Börjat försöka få tillbaka plåten jag borrade bort för att komma åt när jag bytte plåt vid huvgångjärnet.
Bild

Annars börjar jag se slutet på rostsvetsningen. För nu alltså.. resten av bilen ska tas nåt annat år men under huven vill jag det ska se bra ut.
Andra skärminfästningen är på plats till slut iaf.
Funderar lite över IC och placering. Spontant känns det som den här är onödigt stor men det är ju den enda jag har så det kanske blir den iaf.
Kan väl inte vara lönt att ha större IC än genomsläpp? Öppnar jag för ICn kanske inte vattenkylaren får nog med luft genom cellerna.. Synpunkter nån?
Bild

Nya delar har ankommit också. Blev en wilwood 3/4" med lös behållare till kopplingen. Ska börja mixtra in den under brädan när jag får tid.
Bild
Hedningen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Hedningen »

Thed_J skrev:Kort uppdatering.

Diffen på plats. Känns skönt. Riktigt spänd på att känna hur den uppför sig.
Bild

Vart köpte du diffen ifrån och den passa utan problem?

Mvh Lars
Lars Schödén
Thed_J
För mycket laddtryck

Inlägg av Thed_J »

Köpte diffen från Summit via Autorep i Skellefteå. Passade nog bra men jag blev tvungen byta lager då jag förstörde de gamla. Ska tydligen gå flytta över med rätt verktyg men dom hade jag inte. Jag borde väl mätt upp kuggflankspelet före/efter och ev justerat men så blev det inte. Får se om det funkar..

Fler bilder.
Jag blev less på dom gamla rostiga plåtarna bredvid kylarn och kapade bort dom. Mer plats och mindre rost. Bockade ett rör för lite stadga mellan skärmarna. Tanken är att hela paketet ska gå lyfta bort för åtkomlighet.
Jag svarvade två hylsor som jag svetsade fast.
Bild

Fyra nya bitar svarvades och gängades 3/8"(för att jag är ett sånt fan av orginal..). Är till att fästa plåten som tätar mot huven. Lite rädd för värmeproblem om jag kör för öppet.
Bild

Passade fint mot skärmarna. Det var faktiskt bara tur..
Bild

Baksida.
Bild

Framsida.
Bild

Med plåten på plats.
Bild

Kommer lite fler pinnar och fästen när jag köpt ny intercooler. Även plåtar på sidan av kylarna ska dit samt förstärkning till huvlåset.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende

Inlägg av blackadder »

Hur går det?
Thed_J
För mycket laddtryck

Inlägg av Thed_J »

Har varit lite paus nu.
Bild

En vecka i Kroatien har bromsat produktionen lite. Grymt land dock, kan starkt rekommendera det som resmål. Lägger ut lite random bilder.
Bild
Bild
Vattnet är så klart så det ser nästan ut som båtarna hänger i luften när det är stilla ute.

Blev ju förstås lite gjort innan resan. Fyndade en ic på Ekebergmarknaden som jag gjort fästen till.
Bild
Bild

Gjorde styrningar så det går lyfta lös hela paketet om man vill.
Bild

Sen har jag färglagt lite framvagn. Sista gången jag penslar nånting. Fan hur det ser ut.. Blev så mest av respekt för mina garagegrannar då det ryker så mycket då man lackar.
Bild
Bild

Byggt ihop kopplingsarrangemanget också. Får hoppas det funkar tillfredsställande då det är svårt att prova innan allt är på plats.
Bild
Bild

Och sist men inte minst, version 3 eller nåt av växelspakslagring. Alla andra verkar ju köra med det så det borde ju funka för mig med tänkte jag.
Bild
Bild

Har gjort ett stöd till huvlåset också men det har jag inte nån bild på.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Ser bra ut som vanligt :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende

Inlägg av blackadder »

Steve skrev:Ser bra ut som vanligt :)
+1
Pedal-arrangemanget ser väldigt bra ut. Kör du med original utväxling på båda pedaler?
Thed_J
För mycket laddtryck

Inlägg av Thed_J »

Tack!
Nä, båda är ändrade för att bli lite mer lättrampade. Vad gäller bromsarna så resonerade jag så att skivor behöver mer kraft och det blir ingen längre pedalrörelse när beläggen blir slitna heller så då kan jag hellre ta lite bonusservo där. Kopplingen blev så mest för utrymmets skull. Där blev ju pedalen kortare både över och under leden. Cylindern bottnar därför före pedalen tar i golvet men det känns inte konstigt när jag sitter o torrbryter. Ska göra en stopp för att spara cylindern bara. Får återkomma med ett utlåtande efter provkörning.
Skriv svar