Var bara intresserad om det var ett storvolyms block.
Den första varianten var ju känd för att spricka i cylinder väggen.
//Nisse
Allt funkade för Nilsson
Publicerad idag kl 11.00
Övrig sport Äntligen var det dags igen. Rallytävlingen Umenatten satte stopp för en långvarig sommartorka. – Det var djävulskt roligt att köra, säger Marcus Nilsson, vinnare i den trimmade fyrhjulsdrivna klassen.
Det var ungefär tre decennier sedan en DM-klassad rallytävling anordnades på grus under sommartid i området. Tills i helgen. Umeå AK bröt mönstret genom att dagtid arrangera Umenatta i skogarna utanför Sävar.
Vännäs MK-föraren Marcus Nilsson vann den fyrhjulsdrivna klassen grupp A.
- Det här funkade bra tycker jag. Det var en djävulskt rolig sträcka att köra, grymt rolig, säger han och utvecklar:
- Banan innehöll allt. Det var hopp, fullfartskurvor, snäva kurvor, vägbyten och ja, allt.
Det råder inget tvivel om att förarna var nöjda med förutsättningarna.
- Här uppe är det ju ovanligt att köra sommartid, men jag har hållit igång och kört en hel del i sommar på andra ställen, som Åsele och Östersund.
Nilssons bil, en Nissan Sunny GTi, sågs över nyligen och föraren själv ser klara förbättringar.
- Vi laborerade lite med han i våras, bytte turbo och hade bra hjälp från Sävar. Den går riktigt bra nu.
Thomas Lahti, tävlandes för Boden, vann den trimmade tvåhjulsdrivna klassen.
- Ja, det gick fint och var fina vägar, mycket fina vägar. Det var lagom kurvig, men lite lös. Jag slirade lite för mycket.
Du har inte kört här under sommartid tidigare?
- Ja, här var det länge sedan det arrangerades något så här. Jag började köra 1988 och har då inte varit här och kört.
- Det är roligt att köra på sommaren. Vi får hoppas på det här nästa år också, säger han.
Jens Gustavsson skrev:fortsättning från sid 50-51 i denna tråd med restriktor special HX30 turbon jag byggde. den sitter nu i bilen och jag har grov mappat i bränsle och laddtrycks styrningen i GEMS styrsytemet så markus kan testa den i skogen i helgen.
då mattis har tid ska den fin putsas i chassi dynon i sävar också då kommer vi plocka minst 15hk till för jag har varit försiktig och kör fet lamda, lågt ladd och låg tändning. går dock tilräckligt bra för att mapparen ska bli åkrädd än fast vi kör på en bred asfalts väg ute i skogen.
är mappad så pik laddtrycket är på 1.4bar nu samma som tidigare men laddtrycket kommer ca 800rpm tidigare och det fins mycket mer tryck att tillgå senare och denna turbo kommer hålla bättre är jag rätt säker på än T28 som användes tidigare.
ett par bilder
Hur fungerade detta, utveckla gärna. Funderar på att bygga ett liknande koncept för enkelhetens skull på b5234t med hx35 #12 singelentry, s60r grenrör och någon lämplig wastegate.Jens Gustavsson skrev:här kommer en bild på en sävar special SUPER HX35 med singel entry #8 avgashus 54mm in och 55mm ut som är anpassad för montering på ett orginal grenrör och tanken är att man ska kunna smyga sig igenom besiktningen och ända ha luft för 450-500hk i en 240 eller 740/940 med smyg placerad fult portad och preppad 38mm wastegate under turbon.
Jens Gustavsson skrev:Hej tänkte bara berätta att jag portat till ett par nya ford GT40 toppar i dag med 2.02x1.6 ventiler. är rätt nöjd med dem då de vart riktigt fina.
men det är lite liten aria i dem för att det ska bli super effekt (ca 1.65kvadrat tum vid stötstängerna) men det är en 302 så den kommer nog gå rätt gott. en mekanisk isky kam med fjädrar som jag specat till topparna ska också dit sen kommer den bromsas i vinter i rullarna i sävar.
mvh jens