Utvärdering av min nya B20T

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Utvärdering av min nya B20T

Inlägg av Jens Gustavsson »

De första utvärderingarna av min nya B20t har nu gjorts med ett försiktigt laddtryck (0.45 bar vid 4500 rpm - 0.68bar vid 7500rpm, medel tryck ca 0.58 bar). Med mycket halkiga vinterdäck har jag kört 8.6/201m 144km/t med min nya G-tech Pro comp. Effekten blev 179 "G-tech"-kW som är 243 "G-tech"-hästar, man måste dock tänka på att luftmotståndet skiljer mot en rullande landsväg ca 5% på 2:ans växel (ca 256 vanliga bakaxel hk) eller ca 293 motor hk om man räknar med 15% förlust i drivlinan. Max effekt var vid 7470rpm med den laddtrycks-kurvan. Nästa steg blir att styra upp laddtrycket med Hestec + Saab APC-pysaren till 1.0 bar och montera slicksen.
T39m
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis mar 09, 2004 9:55 am
Ort: Åkersberga/Täby/Vaxholm

Inlägg av T39m »

:D Gillar din 140 SKARPT riktigt grym kärra! Hoppas de går riktigt fort för dig i sommar! / Mvh Jimmy
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

du lär ju köra under 11.99 innan hösten? så får du användning för buren vid tävlingar ;-)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

kommer att gå fort i sommar!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jag va ute och körde ett par G-test i går med slicks, då uppmätes 288 G-tech hp vid 7300 rpm (ca 302whp, ca 350 hp i motorn) vid ett lite skenande laddtryck på 1.15 bar.
Fortsatta justeringar pågår på wastegate, fäste och bränsle (går fet).
Andra uppmäta data, insugningstemp 11 grader/7 grader ute.
8.0 sek/150km/t med ca 1.0 bar medelladdtryck på varvet och mycket dåligt fäste.
4.5sec till 100km/t.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

är det blött/halt ute eller varför har du problem med fästet? 7 grader ute :shock: här nere är det ju sommar nu snart! :wink:
du får be nån ta & filma lite tycker ja! vore svinkul att se
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Film kommer , jag kommer att göra en snutt från körningarna . både filmat inne och ute . Troligen inom den närmaste veckan .

Ang fäste så bror det inte på att det är blött eller dylikt :wink: det finns andra andledningar
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

så pass svårt att få ner effekten i backen me 300 pållar & slicks alltså.. läste att du ska ha laddtrycksstyrt antispinn, är bakaxeln diffad eller svetsad?
jag tänkte ju ev. köra med 295 gatdäck för att den ska gå just på gatan, slicks ska tydligen inte gå så bra att svänga med som jag trodde ser fram emot filmen, denna vecka får man ägna helt åt skolarbete samtidigt som man jobbar resten, då behöver man muntras upp! :evil:
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Det mesta spinner på gatan... och är det 7 grader spinner det lättare.. ;) Jens har dessutom ingen direkt optimerad bakvagn utan kör med standardupphängning.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

som phredde säger så har jag ingen optimal upphängning av bakaxeln, dessutom har 25l vattenbehållaren från min gammla laddkylare försvunnit från skuffen, jag har heller inte fått min laddtrycksstyrning att fungera än.
målet just nu är att få bilen hyfsat klar till en dag på strippen i piteå 29 maj.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Min laddtryckstyrning funkar bra om man är ute efter en viss laddkurva. Dock så har bilen blivit lite obrukbar för bana inte för att den har så våldsamt mycket pollar (240whp) men den är för hetsig på gasen. I kurvor så funkar inte sånt någe bra alls. Så jag ska koppla in spjällläges givaren till laddtryckstyrningen. Så på fullgas så styr den mot 1bar. Men på halvgas så skalar den 50% och laddar max 0.5bar osv. På detta sätt kommer jag ha mycket lättare att reglera effekten.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu har B20 just passerat 400 motor hk/7100rpm/1.4bar beräknat från G-techen. bästa tid på gatan är 7.62/161km/t.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Hur är responsen i motorn. Om du ligger på jämn fart på 5-6000rpm och sedan stämplar full gas?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

mäter inte g-tech mätaren effekten på hjulen? eller har du räknat baklänges? är impad över din motor håller ju på att skruva b20 nu, får se va de sitter för kam i motorn ska bli kul att se hur som hellst tror ja de blir en b20 turbo för mig me, gillar motorerna SKARPT!!
har ju ett block borrat till 21, så länge måtten är ok så kör ja nog på de, förresten hur mycke varvar du med M-stakarna som mest just nu?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

responsen över 4600 rpm är bättre än i min "nästan" standard 240 turbo med garret T3. max rpm är 8300. De 400 motor-hk är beräknade likadant som i exemplet i början av detta ämne.
Skriv svar