Ersvikens grå 242a

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Hanky skrev:Ser fint ut det där.
Vevaxeldrevet ifrån kg var det bara montera eller var du tvungen att justera något på det?
Tackar!. drevet har precis samma bredd som orginal så det passar direkt.
Orginaldrevet har ett ca 3mm hål på insudan för styrstiftet till balansaxeldrevet , detta saknas på kg drevet (och på övrigas som säljer eftermarknads, parner, halvarsson mm.)
ska man inte köra med balansaxlarna så kvittar det annars är det lätt att fixa själv. drevet ser bra ut i övrigt.

pzn: tackar så mkt för tipset, sista fälgen är nu inhandlad!
dorte
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: ons nov 23, 2005 9:23 pm
Ort: Ödsbyn

Inlägg av dorte »

Tänk att man blev erbjuden denna bil för några år sen. Man börja ju ångra sig rätt så mycket när man se hur jäkla bra de bli!! Man få väl tigga en provtur när maskin e klar så man få en anledning å greja på med nåt själv å!
holmsjon
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:23 pm

Inlägg av holmsjon »

jajävlar.... det börjar ta sig.... lite avis blir man ju... är kanske dags att sätta ihop en utmanar sugis i form av "duvetvad" märke! :twisted:
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

dorte och holmsjon: tackar tackar (om det blir bra kan jag dock inte hålla med om än ,då man vill se om man får igång den först) . klart du ska bygga en saabsugis, mkt ventiler å varv så blire kul sägs det!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

16 ventiler är 8 för lite! ;)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Steve skrev:16 ventiler är 8 för lite! ;)
ja du har så rätt ! :D
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

jahaja, segt som vanligt för mig då :(
Flytt och iordningställande av andra bilar har tagit all tid några helger här på slutet. Nu under sista april helgen hann man iaf ut nån timme till 242an. detta blir väl sista uppdateringen innan uppstart (om det blir uppstart om en månad eller om 1år förtäljer dock inte historien.

Bild
Kostade på med lite roligare kamdrev från sbr. Hittade även Nos-emblem på tradera med 242L istället för 242DL :twisted:
Fick även upp de nya Enem-pinnarna (får tacka axel så mkt för hjälpen)
Bild
Monterat toppen, bara kammarna fattas. Även gjort en brygga för tändspolarna på torpedväggen. Testade om nya insuget får plats också. man kan säga att det var på det berömda. 1cm från bromsservo och torpedvägg.
Bild

ja, nå mer hann man då rakt int :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ser riktigt bra ut Oskar, men som sagt de blir nog tight mot allt me de där insuget... ;) Vi gjorde ju lite av samma misstag du o ja... Hoppas du trivs i Ö-vik! ;)
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

Halloj Oskar!
det ser juh jäkligt bra ut!jag har skeppat iväg det mesta i v8 grejjer!dragit på mig 16v prylar!kul att du titta förbi idag!du kan juh skicka sms till mig då jag tror att jag tappat ditt nummer i mobilen då det ringer hela dagarna i den!Mvh Palle/Norrflärke.
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
S.Strömbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön feb 08, 2004 11:26 am
Ort: Luleå/Kalix

Inlägg av S.Strömbäck »

mumma! Ser riktigt seriöst ut det där, man blir nästan lite avis :)
Kul att nån bygger en sugis också, det är ju lite kult me en vass sugis i en 242'a :wink:
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

TAXI674 skrev:Halloj Oskar!
det ser juh jäkligt bra ut!jag har skeppat iväg det mesta i v8 grejjer!dragit på mig 16v prylar!kul att du titta förbi idag!du kan juh skicka sms till mig då jag tror att jag tappat ditt nummer i mobilen då det ringer hela dagarna i den!Mvh Palle/Norrflärke.
Tackar tackar!
numret mitt står här neaför inläggena :)
Skulleha tittat förbi framöver nu när man bor i närheten så man får se hure går med ditt bygge, alltid roligt med inspiration!
mumma! Ser riktigt seriöst ut det där, man blir nästan lite avis
Kul att nån bygger en sugis också, det är ju lite kult me en vass sugis i en 242'a
tackar, måste ta mig i kragen och montera sista prylarna bara så man får provstarta åbäket :)
holmsjon
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:23 pm

Inlägg av holmsjon »

Har nästan tyckt att du varit lite "vilse under luvan" när du började lägga ned så mycket tid och energi på det här projektet men nu börjar man ju att se vilket enastående resultat det blir!!! Förbaskat snygg motorkombination med rödlackad v.kåpa förresten!!! Bara den måste ju ge åtminstone 10-15hk extra... :P :roll: :doh:
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

holmsjon skrev:Har nästan tyckt att du varit lite "vilse under luvan" när du började lägga ned så mycket tid och energi på det här projektet men nu börjar man ju att se vilket enastående resultat det blir!!! Förbaskat snygg motorkombination med rödlackad v.kåpa förresten!!! Bara den måste ju ge åtminstone 10-15hk extra... :P :roll: :doh:
hehe, själv känner man sig fortfarande vilse under luvan ! :)

Lackade upp det mesta under förra helgen, huv, tank, och en massa andra nödvändiga prylar. så nu hoppas man bara på regn som fanken under midsommar så man lugnt kan spendera tiden i garaget och sätta ihop allt. väntar som mest på vems boxen nu :)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Hur går det för dig?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

blev lite extrajobb så här mot slutskedet av bygget iom kortning av mellanaxel, nya fästen till generator å servopump, och lite annat småjox.
väntar som mest på vemsboxen ska bli klar, annars hade den nog varit startad sen länge :(
är bara hem till garaget nån gång per månad också då man har flyttat så det blir lite för lite tid nedlagt, har tagit en vecka semster vecka 36 så om de sista delarna som fattas trillar in så hänger det bara på om man orkar lägga ned nog mkt tid för att kunna starta upp :) Viljan finns då än iaf, får bara hoppas man hinner innan snön kommer annars blir det svårt med vinters motivation :twisted:
Skriv svar