Ersvikens grå 242a
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 744
- Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
- Ort: Skellefteå
definitvit inte bara å slänga på, finns massor skrivet om detta. tänk på att det ska gå att besikta sen också.Stridarn skrev:fungerar dom där 16 ventilstopparna bra? har hört att dom ger vika lätt, vad bör man tänka på om man vill slänga på en sån topp på en B23E i en 81:a GLT?
Old volvos never die, they just go faster!
Fahlgren skrev:definitvit inte bara å slänga på, finns massor skrivet om detta. tänk på att det ska gå att besikta sen också.Stridarn skrev:fungerar dom där 16 ventilstopparna bra? har hört att dom ger vika lätt, vad bör man tänka på om man vill slänga på en sån topp på en B23E i en 81:a GLT?
Nej som sagt, fahlgren har helt rätt, det är bra mycket jobb att montera toppen på en b23a. Själva toppen ger inte vika särskilt lätt men andra delar kring den som går sönder gör att att ventilerna blir krokiga då de sedan tar i kolvarna (vanliga problem är balansaxelrem som går av och tar med sig kamremmen, bulten till den utanpåliggande oljepumpen vill gå av på de tidiga 88orna, samt vevaxeldrevet till kammendrivningen som är för klent dimensionerat).
Men som sagt, finns högvis med fakta om detta om man vill söka lite.
Efter att bilen fått stå ett tag uppdagades några skumma bubblor i grundfärgen. Allt under midjelisten slipdes sedan plåtrent för att slippa problem igen. Lackade sedan bilen med 2k etsande grundfärg.
Sedan några lager filler/slipgrund för att få bort månlandskapet efter blästringen (som tydligen sträckte plåten på vissa ställen).
Blev väldigt sugen att behålla bilen mattsvart efter ha lagt fillern
Sedan några lager filler/slipgrund för att få bort månlandskapet efter blästringen (som tydligen sträckte plåten på vissa ställen).
Blev väldigt sugen att behålla bilen mattsvart efter ha lagt fillern
Lite snabbspolning på uppdateringen. Slipa är förbannat tråkigt och tidskrävande....
jaja för att sammafatta 2v jobb... slipa slipa slipa..
Sen lite roligare saker. På med grundfärg, mellanslipa.
Hyra lackbox och bli nervös...
Jaja hyrde den lokala motorklubbens lokaler över helgen och började med framskärmarna på fredagen (börjar med mindre bitar först för att se om det ens var värt att lacka karossen själv.)
Blev nöjd med skärmarna så karossen lackades dagen efter allt i volvo´s orginalkulör 101.
blev inte så mkt kort på bilen efter lack då batteriet i kameran dog men... tar väl fler kort senare.
Grundlack hemma på gården.
https://lh3.googleusercontent.com/IdR4l ... 00-h600-no[/img] Brorssan inspekterar karossen.
jaja för att sammafatta 2v jobb... slipa slipa slipa..
Sen lite roligare saker. På med grundfärg, mellanslipa.
Hyra lackbox och bli nervös...
Jaja hyrde den lokala motorklubbens lokaler över helgen och började med framskärmarna på fredagen (börjar med mindre bitar först för att se om det ens var värt att lacka karossen själv.)
Blev nöjd med skärmarna så karossen lackades dagen efter allt i volvo´s orginalkulör 101.
blev inte så mkt kort på bilen efter lack då batteriet i kameran dog men... tar väl fler kort senare.
Grundlack hemma på gården.
https://lh3.googleusercontent.com/IdR4l ... 00-h600-no[/img] Brorssan inspekterar karossen.
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
ser bra ut! verkar ha gått fort fram eller är det "förarbetat"
http://www.imageshack.us/ funkar bra att ladda upp bilder på..
http://www.imageshack.us/ funkar bra att ladda upp bilder på..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Tackar, jo lite förarbete är det, slipade nu i sommar men lacken är gjort i höst. Testar bilder från ny server så längeRogge skrev:ser bra ut! verkar ha gått fort fram eller är det "förarbetat"
http://www.imageshack.us/ funkar bra att ladda upp bilder på..
Jaja, liter fler uppdateringar kanske...
Fick tillbaka toppen efter planing (1mm) samt kamdrev och lite remskivor från ytbehandling. Toppen är nu även lätt portad, med 8 nya avgasventiler, nyslipade säten och nya tätningar.
Nästa detalj att ställas i ordning var bakaxeln, blästrades sprutades med industrilack. Gjorde lite modifikationer på lamelldiffen efter tips från Fredde i yttertavle. Satte in nya slitdelar å vräkte ihop.
Fick tillbaka toppen efter planing (1mm) samt kamdrev och lite remskivor från ytbehandling. Toppen är nu även lätt portad, med 8 nya avgasventiler, nyslipade säten och nya tätningar.
Nästa detalj att ställas i ordning var bakaxeln, blästrades sprutades med industrilack. Gjorde lite modifikationer på lamelldiffen efter tips från Fredde i yttertavle. Satte in nya slitdelar å vräkte ihop.
Nordetun skrev:Vet inte vad det är men just svart rött och vitt är så skönt att kombinera som du gjort =) Fräsht bygge!
Tackar, svart och röd (block) tycker jag passar rätt bra till volvo, looken blir rätt lik orginal så därför tycker jag det passar
Tackar142 TiXeR skrev:det här kommer bli toppen tror jag!
har du något effekt/tid mål eller blir det som det blir
Nej på just denna bil ligger inte målet på effekt utan mest att få ihop en väl fungerande bruksbil. (Gäller det effekt så har jag en mycket hemligare 16v turbomotor på gång till min amazon, men den bilen är en annan historia)