Ersvikens grå 242a

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

den där 240 blir ju ruggigt fin :shock: blir kul att se och höra när den blir klar.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Jens Gustavsson skrev:den där 240 blir ju ruggigt fin :shock: blir kul att se och höra när den blir klar.
Tackar tackar, om man får igång den så blire att styra kosan mot sävar för lite tuning tips framåt nästa sommar :)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Ihopmontering är lite roligare faktiskt. började lite smått leta rätt på delarna till karossen, monterade in innertak, sidorutor bakvagn samt testmonterade framskärmarna. Hade inte några passande bakdäck så jag la på ett par 225or på pulsarfälgarna (6,5 tum breda), ser ut som en stoppad korv :)
Nästa steg blir att sätta in den seriösa framvagnen så bilen slipper se ut som en förhöjd xc90 :twisted:

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Vad blir det för inredning i den?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Vad ska du åka med för kofångare? Org??

MVH 8)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Steve skrev:Vad blir det för inredning i den?
I-bräda från 90a, svarta recarostolar, baksäte i skinn, svart golvmatta osv, kan ev bli en rallystol också, får se vad det blir. sportratt från min gamla amazon :)
kommer ev med lite inredningsbilder nästa helg beroende på hur mkt tid man har.



Nicke Nyman skrev:Vad ska du åka med för kofångare? Org??

MVH ?
Pga av viktskäl så blir det nyare kofångarna både fram och bak, 15kg mindre än 75ans :)
Senast redigerad av Ersviken den sön sep 17, 2006 7:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

manligt.. blir kanon fin den där:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

volvo140turbo skrev:manligt.. blir kanon fin den där:)
Tackar tackar ! :) alltid roligt med kommentarer på bygget!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

jaja, efter att ha åkt de 22milen hem till garaget kommer väl lite bilder som sammanfattning på det lilla som hann skruvas denna gång...

Bild
Nytt triggerhjul tillsvarvat, ersätter drevet till balansaxeln, 2st stålkärnor med 8mm diameter för honeywell givare.
Bild
Svetsade "grupp A" förstärningar på länkarmarna.
Bild
renoverade den gamla generatorn, nya lager å sånt.
Bild
Viktjusterade och rengjorde FT-stakarna.
Bild
Och sist men inte minst, skälet till varför det blev så lite skruvat, åkte över 60mil med biltrailer på söndagen för att hämta det nya isbilsprojektet, en 740GLT -89a
Bild

skälet till att det blev en 740.... :D
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

vart segt med både skruvande i bilen och uppdateringar på senare tid, i helgen fick jag dock mekarhjälp av fjälla så det blev litte gjort iaf.

Bild
Bärarmarna lackade och monterade med powerflexbussningar

Bild
Fjäderbenen, med gröna R-sprutt dämpare, 330 mm skivorna från nån grävling ska väl dit när man får pengar till lite passande fälgar.

Bild
På bil, nu fattas bara bromsarna "och ambulansstagen" till framvagnen.

Bild
Har förpassat batteriet till skuffen.

Bild
Börjat komma lite mer delar i motorrummet men där i mitten gapar det tomt, kan inte komma på vad som fattas ?

Bild
Fick tag på baksäte i skinn och en svart golvmatta från 242GT

Bild
inredningen är lite halvmonterad.


lite nytt på 740 fronten också, jag far och brorssan har hjälpts åt att byta
fjädrar, dämpare, oljetråg och styrväxel på årets isbil. (refuger tar hårt på bilar)
Med öppet filter å slopade balansremmar ylar 16v motorn som en stucken gris ända tills det aningen tidiga varvstoppen på 6200rpm.

Bild

Bild
Satte in en ändåmålsenlig stol med 4p bälte också.
Nu väntar vi bara på att det ska frysa så det blir IS!!!!!
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Rogge skrev:vaf..? ni har ju inte ens salt på vägarna där uppe?? hur kan den då va så rutten?
Efter kusten har vi haft salt i några år tyvärr... :cry:

Fattar inte varför jag missat denna tråd? Är ju ett brutalt bygge!
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Inlägg av Robert Markström »

precis såhär såg min 242 ut när jag hämtade min efter att den stått 5år i höggräs brevid en lada :)

Bild[/quote]
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

mkt utgifter senaste halvåret plus att csn är aningen snål med sponsringen har gjort att allt gått på sparlåga.
nu har i alla fall motorn hamnat på plats. börjar inte kännas allt för avlägset med uppstart inom detta årtionde.
specen på motorn är spikad nu när bottendelen är ihopsatt iaf.

Bottendel: 234, med pluggade balla-nsaxlar, ny renoverad underdel, billet ståldrev från kg på veven.

Topp: portad planad med enem trimkammar.

Övrigt: KG extraktor, hemgjort insug.

transmission: b21 svänghjul med 900 turbo tryckplatta, organisk lamell och m46 typ 2 alu-låda. m47 mellanaxel.

ja nån bild också.

Bild
större delarna av motorn på plats, extraktorn provmonterad för att testa vars wbo´n ska sitta. blir aningens trångt kring grenröret med med avgasbandage kanske lacken klarar sig.

Bild fått igen 3st virgofälgar från blästring och pulverlack också (om nån har 1 eller 2st liggandes så hör gärna av er) ser lite "rally" ut att ha dem vita.
Användarvisningsbild
Hanky
För mycket laddtryck
Inlägg: 422
Blev medlem: tor dec 18, 2003 10:31 am
Ort: Vagnhärad

Inlägg av Hanky »

Ser fint ut det där.
Vevaxeldrevet ifrån kg var det bara montera eller var du tvungen att justera något på det?
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 26, 2004 10:43 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av pzn »

Ersviken skrev:Bild fått igen 3st virgofälgar från blästring och pulverlack också (om nån har 1 eller 2st liggandes så hör gärna av er) ser lite "rally" ut att ha dem vita.
Tror jag sett en sådan fälg på Tegs Bilskrot hör om dom har den kvar.
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Skriv svar