Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre feb 28, 2020 2:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 127 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: tor nov 21, 2019 8:31 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2761
Ort: Umeå
Du kan vara lugnt Jonas, ska bytas mot rör kompletterat med pressade slangar. Köpte delarna för många år sedan av en som körde rally och de hade tydligen förkärlek för slangklammer. :)

(Ang Macfästet så har du ju kört med din bil Jonas, jag försöker omedvetet undvika uppstart, det görs effektivt med sidospår!)

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: tor nov 21, 2019 9:30 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Inlägg: 384
Ort: Skellefteå
Tack, då slipper du vevlagerras pga slangar. Man ska vara effektiv på något här i världen;)

_________________
Jonas Almqvist

Bygger Ascona A Voyage TIC


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: tis jan 07, 2020 10:53 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2761
Ort: Umeå
Fortsätter lite smått med pyssel kring motorrummet.

Behövde ett fäste till tändspolarna så jag ritade på en protoyp och förrsökte sedan tillverka efter den.
Bild
Bild

Behövde en fläktåpa till nya kylaren så kapade och byggde om en kåpa från en 940 tropik.

Bild

Skulle fortsätta med kabelhävan och fastnade i nya funderingar. Tittade på den relativt nya v70´n för inspiration med blev inte imponerad.
Funderade lite till och kom fram till att mest robusta lösningarna borde finnas för maskiner till skog och gruva.
Elhäva från en modern skördare till exempel, solida bakkåpor i plast som gör att man kan mata på med högtryckstvätten länge utan att få in fukt i kontaktstycken.


Bild

Börjar lite smått med spridarkablaget, 45 graders kåpor på dessa.
Bild

Köpt på mig en omgång kamremskåpor också, då bilen ska gå gata så vill ha inte ha den sämre än orginal, dvs att riskera få in skit i kamdrivningen.
En kåpa fick kapas/byggas om då jag inte har balansaxlar längre och inte vill ha utstick av tom plastkåpa.
på sidan en omodifierad kåpa som referens.

Bild

Slut för idag.

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: tis jan 07, 2020 6:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 227
Ser inga bilder men alltid trevligt med framgångar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: tor jan 09, 2020 6:19 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5455
Ort: Lykksällä
I gruvlastbilar tar dom ut hela kabelhärvan på lastbilen och tar bort sånt där och lindar hela härvan typ 4 varv med en speciell Tesa-tejp. Dom har nog en av dom sämsta miljöerna :D Skogsmaskiner lever ju ett lungt liv i skogen utan salt och död :D

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: mån jan 13, 2020 7:41 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2761
Ort: Umeå
Ojsan, tur man inte åkte en dagstripp till aitik då! Har en halvfärdig härva som en tidigare ägare av en av sm4 boxarna gjort, det är tejpat med nån typ av hockeytejp. (spyr en skvätt varje gång jag ser den). Skälet till motståndet till tejp är när man rapplat med gamla härvor som varit tejpade, när de blivit oljedimma och smuts på tejpen är den inte kul å linda av om man behöver laga /bygga om. (sen ser det ju förjävla slarvigt ut också.).

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: ons feb 05, 2020 10:45 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2761
Ort: Umeå
Snöskottartider så Volvo´n får tyvärr inte mycket tid.

Byggt ett adapterblock för uttag av olja, ska koppla in Oljetrycksgivare till sprutet, oljetryckskontakt, olja till turbo och ev en analog vdo oljetrycksmätare framöver.
Fint att ha en lös likadan motor på stativ bredvid bilen, har på äldre dar fått svårt att så lutat in kring motorn i längre stunder. :)

Bild

Kopplingen (Sachs 698) som köptes söderifrån visade sig vara helt skev, kändes surt när man tillverkat ett svänghjul till denna och balanserat allt.

Hittade dock ett nytt kit med 765a och Sinter från Danne J på blocket så tanken är att byta ut lamellen mot en Sachs motorsportlamell och sedan köpa en sprängfilt runt lådan.
Bild

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 127 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010