Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 24, 2019 10:07 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: tis okt 08, 2013 1:24 am 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1223
Ort: Örnsköldsvik
Ser mycket bra ut Oskar, långt mellan uppdateringarna men det syns att det händer saker.
Vad är det för avgashus på den hx40:in? Såg väldigt nätt ut på bilden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: tis okt 08, 2013 6:21 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2715
Ort: Umeå
Tack tack, jo jag försöker dra på mig lite prylar nu undertiden man inte är hemma, fixat coils, frambromsar modell stor och lite andra smågrejjer nu i veckan, får rita upp allt i cad istället för att testmontera :)

Avgashuset är ett specialbygge, utgått från ett #16 med wastegate och t3 fläns, väl klumpigt orginal så jag kapade bort allt vad wastegate hette samt bad Ajden byta från bultad fläns till 4" v band, tro de blev 3kg lättare, kan lägga upp en jämförande bild sen på mitt nya och ett ganska std #16 :)

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: tis okt 08, 2013 2:33 pm 
Offline
Alltid på trycket

Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Inlägg: 1223
Ort: Örnsköldsvik
Jaså lär bli en trevlig bil att köra med dom prylarna. Finns det att köpa färdiga coils till dom här eller får man bygga själv?

Låter intressant, Chris har bytt till hx40 på sin 16v men tror den är med #19. Är din motor en 2,3-liters?
Ja posta gärna en sån bild, vore även kul att se hur han löste övergången till v-band/4".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: tis okt 08, 2013 5:35 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2715
Ort: Umeå
Klart det finns färdiga coils att köpa men jag vill bygga själv, är en byggsats, smidigt när man vill byta fjäder/dämpare så man kan variera mellan bana/streetraceuppsättning. Ska bygga om spindlarna också så det stämmer med sänkningen. Bild

Jo min motor är på 2,3 liter, bygger för att testa om jag kan få ännu bättre respons än förra motorn som hade 0,5 bar på 2500 rpm, vill ha register med positivt laddtryck gärna från 2000rpm.
Bild
Bild
Hittade bilder där man lite kan se skillnaden, även på det med fläns har jag kapat men ändå är det ju stort som ett ahs :)

Hela flänsen för dp är bortsvarvad (typ 4cm gods) sen kapade jag av en v-bandfläns till en större KKK turbo som vi svetsade fast, invändigt svarvad kona för fint flöde.

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: ons jun 19, 2019 10:24 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2715
Ort: Umeå
Varit lite less sen Photobucket ballat ur men desto bättre har det hänt rätt mycket med bilen, ska försöka ta uppdateringar lite framöver så allt kommer i rätt ordning.
Saker som hänt nyligt på bilen är mer aktuellt på instagram så detta blir en efterhandkonstruktion för att jag ska komma ihåg saker sen:)

Bild

Så här så motor och grenrör ut ett tag.

Bild

Huv lackades så bilen blev i samma färg, typ.

Bild

drog på mig lite autronicburkar, SM4an som skall användas har fått senaste chippet med flexfuelsensor mm.

Bild

Fick tag på en i-bräda i nyskick.

Bild


Skickade 2 fälgar till Ajden för lite breddning, nu återstår slip och spackel.

Bild

Fler bilder kommer om intresse finns! :) <--- jultomte??

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: ons jun 19, 2019 4:28 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 25, 2011 12:09 pm
Inlägg: 58
Interesse finn's !!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: ons jun 19, 2019 5:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 211
Ja de e bara fortsätta..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: ons jun 19, 2019 5:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Inlägg: 821
Ort: Piteå
Inte ofta man ser en sprickfri instr.bräda.
Ös på med uppdateringar :thumbright:

_________________
Amazon Sport Turbo -65 Vems Gatbil Besiktad

Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
Facebook: Team Turbozon Racing
-------------------------------------
Daniel Westerlund


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: tor jun 20, 2019 7:32 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2575
Ort: Bollebygd
Fan va gött med breddade polaris!
Va betalade du för breddningen?

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: fre jun 21, 2019 10:58 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2715
Ort: Umeå
Ska jag vara helt ärlig minns jag inte då det var en 5år sen nu, gissar på 1000kr/per fälg om jag minns rätt.

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: fre jun 21, 2019 11:13 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2715
Ort: Umeå
Så... spolar fram till 2017 då man äntligen fått tag på ett hus med 100 kvadrat garage.
Kunde då ta "hem" bilen och slapp ha 22mil till garaget.

Bild

Ett bevis på att även audi kan bringa körglädje.

Bild

Kapade ur hela buren och satsade då istället på att få till något svenskt pro-touring stuk. Hittade en fin 80 tals recarostol i Vännäs och dammsugde sedan nätet i 1,5 år innan jag hittade en till likadan. Tur som man har så fanns den i stockholm... ett halvår senare hade svärfar passerat där och tagit med den upp.
En kompis skrotade ned en s70 sedan så på sikt ska ett sånt baksäte passas in bak.

Bild


Blev många resor hem till ladan med släpvagn för att få med sig "speedparts"

Bild


Bild


Bild


Bild

Efter att svetsvagnar och rörgata till kompressorn monterats så köptes även pulverlackprylar.

Bild

Motorblocket 3d scannades för att snabbt kunna bygga diverse fästen och på sikt ha några mått gratis om man får för sig att rita ett billetblock.
Har ritat in adaptrar på bilden för att lätt kunna ändra till tvärspolning av blocket om nuvarande pump inte funkar som det är tänkt.

Bild

Hittade 2st bromsskivor på tradera för 300kr, dessa var 320mm och gjorda för lösa "bells", caddade upp passande bells och en kompis 3d printade dem för att verifiera att jag ritat rätt.

Bild

Ritade upp och 3d printade en prototyp till slangfästen till coiloverbenen så man slipper dela bromsslangar när man lossar fjäderbenen.

Slut för idag! :)

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: mån jul 01, 2019 1:15 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2715
Ort: Umeå
Fick tag på en "ny" grill som legar i förråd hos en bilplåtslagare sedan slutet på 70 talet, volvo hade även lyktsargarna nya.
Bild

Eftersom 940 elfläkt inte fick plats så fick fronten som kändes "klar" rivas för att flytta in intercoolern nog mycket att nya "J-spec" kylaren skulle få plats.
Bild

Kapade sidorplåtarna efter IC:n och satte sedan gummilister för att få det tätt.

Bild

Nu passade nya kylaren där den gamla suttit och även elfläkt får plats.
Bild

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: ons jul 03, 2019 9:37 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2715
Ort: Umeå
Fortsätter uppdaterandet mot modern tid.

Skulle bygga klart växellådsbalken till Getrag 265an och kom snabbt fram till att motorfärstena jag snabbgjort tidigare inte passade så bra..
Insåg att jag aldrig lär ha ork att riva allt och bygga nya om jag inte gör det direkt så..
Slet upp 3d caddningen av blocket och ritade fram plåtarna till motorn.
Beställde framre länkarmsbussningar till 940 och började smida.

Bild

Sneglade på Steves bygge och gjorde en jigg för att centrera motorn i motorrummet (centrerar på skruven till remskivan)
Bild
Efter bilden togs förstärktes fästet med plattjärn på kanten för att få det mer vridstyvt.

Bild
Å vänster sida.
Bild

När motorn satt där den skulle gick det smidigt att bygga växellådsbalk också.

Bild

Slut för idag.

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: ons jul 03, 2019 8:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 211
Snyggt jobbat


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ännu en gammal 242a
InläggPostat: tor jul 04, 2019 6:15 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2715
Ort: Umeå
tack! :)

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010