Ersvikens grå 242a
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Ännu en gammal 242a
Ser mycket bra ut Oskar, långt mellan uppdateringarna men det syns att det händer saker.
Vad är det för avgashus på den hx40:in? Såg väldigt nätt ut på bilden.
Vad är det för avgashus på den hx40:in? Såg väldigt nätt ut på bilden.
Re: Ännu en gammal 242a
Tack tack, jo jag försöker dra på mig lite prylar nu undertiden man inte är hemma, fixat coils, frambromsar modell stor och lite andra smågrejjer nu i veckan, får rita upp allt i cad istället för att testmontera
Avgashuset är ett specialbygge, utgått från ett #16 med wastegate och t3 fläns, väl klumpigt orginal så jag kapade bort allt vad wastegate hette samt bad Ajden byta från bultad fläns till 4" v band, tro de blev 3kg lättare, kan lägga upp en jämförande bild sen på mitt nya och ett ganska std #16
Avgashuset är ett specialbygge, utgått från ett #16 med wastegate och t3 fläns, väl klumpigt orginal så jag kapade bort allt vad wastegate hette samt bad Ajden byta från bultad fläns till 4" v band, tro de blev 3kg lättare, kan lägga upp en jämförande bild sen på mitt nya och ett ganska std #16
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Ännu en gammal 242a
Jaså lär bli en trevlig bil att köra med dom prylarna. Finns det att köpa färdiga coils till dom här eller får man bygga själv?
Låter intressant, Chris har bytt till hx40 på sin 16v men tror den är med #19. Är din motor en 2,3-liters?
Ja posta gärna en sån bild, vore även kul att se hur han löste övergången till v-band/4".
Låter intressant, Chris har bytt till hx40 på sin 16v men tror den är med #19. Är din motor en 2,3-liters?
Ja posta gärna en sån bild, vore även kul att se hur han löste övergången till v-band/4".
Re: Ännu en gammal 242a
Klart det finns färdiga coils att köpa men jag vill bygga själv, är en byggsats, smidigt när man vill byta fjäder/dämpare så man kan variera mellan bana/streetraceuppsättning. Ska bygga om spindlarna också så det stämmer med sänkningen.
Jo min motor är på 2,3 liter, bygger för att testa om jag kan få ännu bättre respons än förra motorn som hade 0,5 bar på 2500 rpm, vill ha register med positivt laddtryck gärna från 2000rpm.
Hittade bilder där man lite kan se skillnaden, även på det med fläns har jag kapat men ändå är det ju stort som ett ahs
Hela flänsen för dp är bortsvarvad (typ 4cm gods) sen kapade jag av en v-bandfläns till en större KKK turbo som vi svetsade fast, invändigt svarvad kona för fint flöde.
Jo min motor är på 2,3 liter, bygger för att testa om jag kan få ännu bättre respons än förra motorn som hade 0,5 bar på 2500 rpm, vill ha register med positivt laddtryck gärna från 2000rpm.
Hittade bilder där man lite kan se skillnaden, även på det med fläns har jag kapat men ändå är det ju stort som ett ahs
Hela flänsen för dp är bortsvarvad (typ 4cm gods) sen kapade jag av en v-bandfläns till en större KKK turbo som vi svetsade fast, invändigt svarvad kona för fint flöde.
Re: Ännu en gammal 242a
Varit lite less sen Photobucket ballat ur men desto bättre har det hänt rätt mycket med bilen, ska försöka ta uppdateringar lite framöver så allt kommer i rätt ordning.
Saker som hänt nyligt på bilen är mer aktuellt på instagram så detta blir en efterhandkonstruktion för att jag ska komma ihåg saker sen:)
Så här så motor och grenrör ut ett tag.
Huv lackades så bilen blev i samma färg, typ.
drog på mig lite autronicburkar, SM4an som skall användas har fått senaste chippet med flexfuelsensor mm.
Fick tag på en i-bräda i nyskick.
[img]https://lh3.googleusercontent.com/yNBvc ... SqV=s1264-
Fler bilder kommer om intresse finns! <--- jultomte??
Saker som hänt nyligt på bilen är mer aktuellt på instagram så detta blir en efterhandkonstruktion för att jag ska komma ihåg saker sen:)
Så här så motor och grenrör ut ett tag.
Huv lackades så bilen blev i samma färg, typ.
drog på mig lite autronicburkar, SM4an som skall användas har fått senaste chippet med flexfuelsensor mm.
Fick tag på en i-bräda i nyskick.
[img]https://lh3.googleusercontent.com/yNBvc ... SqV=s1264-
Fler bilder kommer om intresse finns! <--- jultomte??
Re: Ännu en gammal 242a
Interesse finn's !!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Ännu en gammal 242a
Ja de e bara fortsätta..
Re: Ännu en gammal 242a
Inte ofta man ser en sprickfri instr.bräda.
Ös på med uppdateringar
Ös på med uppdateringar
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Ännu en gammal 242a
Fan va gött med breddade polaris!
Va betalade du för breddningen?
Va betalade du för breddningen?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Ännu en gammal 242a
Ska jag vara helt ärlig minns jag inte då det var en 5år sen nu, gissar på 1000kr/per fälg om jag minns rätt.
Re: Ännu en gammal 242a
Så... spolar fram till 2017 då man äntligen fått tag på ett hus med 100 kvadrat garage.
Kunde då ta "hem" bilen och slapp ha 22mil till garaget.
Ett bevis på att även audi kan bringa körglädje.
Kapade ur hela buren och satsade då istället på att få till något svenskt pro-touring stuk. Hittade en fin 80 tals recarostol i Vännäs och dammsugde sedan nätet i 1,5 år innan jag hittade en till likadan. Tur som man har så fanns den i stockholm... ett halvår senare hade svärfar passerat där och tagit med den upp.
En kompis skrotade ned en s70 sedan så på sikt ska ett sånt baksäte passas in bak.
Blev många resor hem till ladan med släpvagn för att få med sig "speedparts"
Efter att svetsvagnar och rörgata till kompressorn monterats så köptes även pulverlackprylar.
Motorblocket 3d scannades för att snabbt kunna bygga diverse fästen och på sikt ha några mått gratis om man får för sig att rita ett billetblock.
Har ritat in adaptrar på bilden för att lätt kunna ändra till tvärspolning av blocket om nuvarande pump inte funkar som det är tänkt.
Hittade 2st bromsskivor på tradera för 300kr, dessa var 320mm och gjorda för lösa "bells", caddade upp passande bells och en kompis 3d printade dem för att verifiera att jag ritat rätt.
Ritade upp och 3d printade en prototyp till slangfästen till coiloverbenen så man slipper dela bromsslangar när man lossar fjäderbenen.
Slut för idag!
Kunde då ta "hem" bilen och slapp ha 22mil till garaget.
Ett bevis på att även audi kan bringa körglädje.
Kapade ur hela buren och satsade då istället på att få till något svenskt pro-touring stuk. Hittade en fin 80 tals recarostol i Vännäs och dammsugde sedan nätet i 1,5 år innan jag hittade en till likadan. Tur som man har så fanns den i stockholm... ett halvår senare hade svärfar passerat där och tagit med den upp.
En kompis skrotade ned en s70 sedan så på sikt ska ett sånt baksäte passas in bak.
Blev många resor hem till ladan med släpvagn för att få med sig "speedparts"
Efter att svetsvagnar och rörgata till kompressorn monterats så köptes även pulverlackprylar.
Motorblocket 3d scannades för att snabbt kunna bygga diverse fästen och på sikt ha några mått gratis om man får för sig att rita ett billetblock.
Har ritat in adaptrar på bilden för att lätt kunna ändra till tvärspolning av blocket om nuvarande pump inte funkar som det är tänkt.
Hittade 2st bromsskivor på tradera för 300kr, dessa var 320mm och gjorda för lösa "bells", caddade upp passande bells och en kompis 3d printade dem för att verifiera att jag ritat rätt.
Ritade upp och 3d printade en prototyp till slangfästen till coiloverbenen så man slipper dela bromsslangar när man lossar fjäderbenen.
Slut för idag!
Re: Ännu en gammal 242a
Fick tag på en "ny" grill som legar i förråd hos en bilplåtslagare sedan slutet på 70 talet, volvo hade även lyktsargarna nya.
Eftersom 940 elfläkt inte fick plats så fick fronten som kändes "klar" rivas för att flytta in intercoolern nog mycket att nya "J-spec" kylaren skulle få plats.
Kapade sidorplåtarna efter IC:n och satte sedan gummilister för att få det tätt.
Nu passade nya kylaren där den gamla suttit och även elfläkt får plats.
Eftersom 940 elfläkt inte fick plats så fick fronten som kändes "klar" rivas för att flytta in intercoolern nog mycket att nya "J-spec" kylaren skulle få plats.
Kapade sidorplåtarna efter IC:n och satte sedan gummilister för att få det tätt.
Nu passade nya kylaren där den gamla suttit och även elfläkt får plats.
Re: Ännu en gammal 242a
Fortsätter uppdaterandet mot modern tid.
Skulle bygga klart växellådsbalken till Getrag 265an och kom snabbt fram till att motorfärstena jag snabbgjort tidigare inte passade så bra..
Insåg att jag aldrig lär ha ork att riva allt och bygga nya om jag inte gör det direkt så..
Slet upp 3d caddningen av blocket och ritade fram plåtarna till motorn.
Beställde framre länkarmsbussningar till 940 och började smida.
Sneglade på Steves bygge och gjorde en jigg för att centrera motorn i motorrummet (centrerar på skruven till remskivan)
Efter bilden togs förstärktes fästet med plattjärn på kanten för att få det mer vridstyvt.
Å vänster sida.
När motorn satt där den skulle gick det smidigt att bygga växellådsbalk också.
Slut för idag.
Skulle bygga klart växellådsbalken till Getrag 265an och kom snabbt fram till att motorfärstena jag snabbgjort tidigare inte passade så bra..
Insåg att jag aldrig lär ha ork att riva allt och bygga nya om jag inte gör det direkt så..
Slet upp 3d caddningen av blocket och ritade fram plåtarna till motorn.
Beställde framre länkarmsbussningar till 940 och började smida.
Sneglade på Steves bygge och gjorde en jigg för att centrera motorn i motorrummet (centrerar på skruven till remskivan)
Efter bilden togs förstärktes fästet med plattjärn på kanten för att få det mer vridstyvt.
Å vänster sida.
När motorn satt där den skulle gick det smidigt att bygga växellådsbalk också.
Slut för idag.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Ännu en gammal 242a
Snyggt jobbat
Re: Ännu en gammal 242a
tack!