Sida 6 av 11

Re: Ännu en gammal 242a

Postat: tis okt 08, 2013 1:24 am
av Turbokoftan
Ser mycket bra ut Oskar, långt mellan uppdateringarna men det syns att det händer saker.
Vad är det för avgashus på den hx40:in? Såg väldigt nätt ut på bilden.

Re: Ännu en gammal 242a

Postat: tis okt 08, 2013 6:21 am
av Ersviken
Tack tack, jo jag försöker dra på mig lite prylar nu undertiden man inte är hemma, fixat coils, frambromsar modell stor och lite andra smågrejjer nu i veckan, får rita upp allt i cad istället för att testmontera :)

Avgashuset är ett specialbygge, utgått från ett #16 med wastegate och t3 fläns, väl klumpigt orginal så jag kapade bort allt vad wastegate hette samt bad Ajden byta från bultad fläns till 4" v band, tro de blev 3kg lättare, kan lägga upp en jämförande bild sen på mitt nya och ett ganska std #16 :)

Re: Ännu en gammal 242a

Postat: tis okt 08, 2013 2:33 pm
av Turbokoftan
Jaså lär bli en trevlig bil att köra med dom prylarna. Finns det att köpa färdiga coils till dom här eller får man bygga själv?

Låter intressant, Chris har bytt till hx40 på sin 16v men tror den är med #19. Är din motor en 2,3-liters?
Ja posta gärna en sån bild, vore även kul att se hur han löste övergången till v-band/4".

Re: Ännu en gammal 242a

Postat: tis okt 08, 2013 5:35 pm
av Ersviken
Klart det finns färdiga coils att köpa men jag vill bygga själv, är en byggsats, smidigt när man vill byta fjäder/dämpare så man kan variera mellan bana/streetraceuppsättning. Ska bygga om spindlarna också så det stämmer med sänkningen. Bild

Jo min motor är på 2,3 liter, bygger för att testa om jag kan få ännu bättre respons än förra motorn som hade 0,5 bar på 2500 rpm, vill ha register med positivt laddtryck gärna från 2000rpm.
Bild
Bild
Hittade bilder där man lite kan se skillnaden, även på det med fläns har jag kapat men ändå är det ju stort som ett ahs :)

Hela flänsen för dp är bortsvarvad (typ 4cm gods) sen kapade jag av en v-bandfläns till en större KKK turbo som vi svetsade fast, invändigt svarvad kona för fint flöde.

Re: Ännu en gammal 242a

Postat: ons jun 19, 2019 10:24 am
av Ersviken
Varit lite less sen Photobucket ballat ur men desto bättre har det hänt rätt mycket med bilen, ska försöka ta uppdateringar lite framöver så allt kommer i rätt ordning.
Saker som hänt nyligt på bilen är mer aktuellt på instagram så detta blir en efterhandkonstruktion för att jag ska komma ihåg saker sen:)

Bild

Så här så motor och grenrör ut ett tag.

Bild

Huv lackades så bilen blev i samma färg, typ.

Bild

drog på mig lite autronicburkar, SM4an som skall användas har fått senaste chippet med flexfuelsensor mm.

Bild

Fick tag på en i-bräda i nyskick.

[img]https://lh3.googleusercontent.com/yNBvc ... SqV=s1264-

Fler bilder kommer om intresse finns! :) <--- jultomte??

Re: Ännu en gammal 242a

Postat: ons jun 19, 2019 4:28 pm
av viking
Interesse finn's !!

Re: Ännu en gammal 242a

Postat: ons jun 19, 2019 5:15 pm
av robinb3rgsten
Ja de e bara fortsätta..

Re: Ännu en gammal 242a

Postat: ons jun 19, 2019 5:19 pm
av DanielW
Inte ofta man ser en sprickfri instr.bräda.
Ös på med uppdateringar :thumbright:

Re: Ännu en gammal 242a

Postat: tor jun 20, 2019 7:32 am
av jonas landin
Fan va gött med breddade polaris!
Va betalade du för breddningen?

Re: Ännu en gammal 242a

Postat: fre jun 21, 2019 10:58 am
av Ersviken
Ska jag vara helt ärlig minns jag inte då det var en 5år sen nu, gissar på 1000kr/per fälg om jag minns rätt.

Re: Ännu en gammal 242a

Postat: fre jun 21, 2019 11:13 am
av Ersviken
Så... spolar fram till 2017 då man äntligen fått tag på ett hus med 100 kvadrat garage.
Kunde då ta "hem" bilen och slapp ha 22mil till garaget.

Bild

Ett bevis på att även audi kan bringa körglädje.

Bild

Kapade ur hela buren och satsade då istället på att få till något svenskt pro-touring stuk. Hittade en fin 80 tals recarostol i Vännäs och dammsugde sedan nätet i 1,5 år innan jag hittade en till likadan. Tur som man har så fanns den i stockholm... ett halvår senare hade svärfar passerat där och tagit med den upp.
En kompis skrotade ned en s70 sedan så på sikt ska ett sånt baksäte passas in bak.

Bild


Blev många resor hem till ladan med släpvagn för att få med sig "speedparts"

Bild


Bild


Bild


Bild

Efter att svetsvagnar och rörgata till kompressorn monterats så köptes även pulverlackprylar.

Bild

Motorblocket 3d scannades för att snabbt kunna bygga diverse fästen och på sikt ha några mått gratis om man får för sig att rita ett billetblock.
Har ritat in adaptrar på bilden för att lätt kunna ändra till tvärspolning av blocket om nuvarande pump inte funkar som det är tänkt.

Bild

Hittade 2st bromsskivor på tradera för 300kr, dessa var 320mm och gjorda för lösa "bells", caddade upp passande bells och en kompis 3d printade dem för att verifiera att jag ritat rätt.

Bild

Ritade upp och 3d printade en prototyp till slangfästen till coiloverbenen så man slipper dela bromsslangar när man lossar fjäderbenen.

Slut för idag! :)

Re: Ännu en gammal 242a

Postat: mån jul 01, 2019 1:15 pm
av Ersviken
Fick tag på en "ny" grill som legar i förråd hos en bilplåtslagare sedan slutet på 70 talet, volvo hade även lyktsargarna nya.
Bild

Eftersom 940 elfläkt inte fick plats så fick fronten som kändes "klar" rivas för att flytta in intercoolern nog mycket att nya "J-spec" kylaren skulle få plats.
Bild

Kapade sidorplåtarna efter IC:n och satte sedan gummilister för att få det tätt.

Bild

Nu passade nya kylaren där den gamla suttit och även elfläkt får plats.
Bild

Re: Ännu en gammal 242a

Postat: ons jul 03, 2019 9:37 am
av Ersviken
Fortsätter uppdaterandet mot modern tid.

Skulle bygga klart växellådsbalken till Getrag 265an och kom snabbt fram till att motorfärstena jag snabbgjort tidigare inte passade så bra..
Insåg att jag aldrig lär ha ork att riva allt och bygga nya om jag inte gör det direkt så..
Slet upp 3d caddningen av blocket och ritade fram plåtarna till motorn.
Beställde framre länkarmsbussningar till 940 och började smida.

Bild

Sneglade på Steves bygge och gjorde en jigg för att centrera motorn i motorrummet (centrerar på skruven till remskivan)
Bild
Efter bilden togs förstärktes fästet med plattjärn på kanten för att få det mer vridstyvt.

Bild
Å vänster sida.
Bild

När motorn satt där den skulle gick det smidigt att bygga växellådsbalk också.

Bild

Slut för idag.

Re: Ännu en gammal 242a

Postat: ons jul 03, 2019 8:47 pm
av robinb3rgsten
Snyggt jobbat

Re: Ännu en gammal 242a

Postat: tor jul 04, 2019 6:15 am
av Ersviken
tack! :)