Toyota Mkiv 1993 Singel Turbo / flex fuel / Ombyggt fordon

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Re: toyota mkiv / 11.07s 203km/h "motor startad 2012"

Inlägg av jonnystrand »

Hur går det? Några framsteg?

jepp 8)

han köra ca 70 mil före det var dags att ställ undan bilen i år :thumbright: så nu ska jag försöka få till det sista så det går besikta bilen! är inga konstigheter bara att beta av listan!

känns sjukt bra
:lakrits:
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: toyota mkiv / 11.07s 203km/h "motor startad 2012"

Inlägg av Lövet98 »

Kul å höra!! Filmat något? :wink:
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: toyota mkiv / 11.07s 203km/h "motor startad 2012"

Inlägg av Lövet98 »

Här vare ganska tyst för tillfället :roll:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: toyota mkiv / 11.07s 203km/h "motor startad 2012"

Inlägg av Steve »

Gjort nåt mer på den?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Re: toyota mkiv / 11.07s 203km/h "motor startad 2012"

Inlägg av jonnystrand »

blev en lyckad skoter sesång :-) vilket medförde mindre skruvande på bilen
http://www.youtube.com/watch?v=zP1q_MB2RfA


men nu är jag igång med skruvandet med bilen har hunnit testa ut den mer, vilket medfört några ändringar som jag redan har börjat med. först så blev det tyvärr inte nog bra respons i el styrningen vid snabba rattutslag typ drift osv. den funkade helt ok vid vanlig körning men tyvärr räcker inte det då denna bil ska användas till mer än bara brucksbil 8) så ny styrväxel är redan på plats. samma som tidigare från lexus men med servo delen kvar denna gång blev en servopump från lexus också. sen köpte jag på mig en styrstång från en bmw e36 som var enkel och inte massa lullul på och med bätre reglage till blinkers osv än opel! :thumbright: så den ska in dom närmaste veckorna.men det som var lite mer oplanerat var att motorn började tryck ur sig olja efter alla år av misshandel. är samma motor jag kört med sen jag köpte den och jag har lärt mig mappa på den osv så den har inte levt ett lätt live.så jag rev ner den för några veckor sen för att gå igenom och det var nog bra timing då 2 kolvar var spruckna vid ringlandet. som tur var så hade jag redan kolvar,ringar,lager,kamrem, osv liggande hemma för ett framtida projekt nu blev det bara lite snabbare än tänkt... tur var också att inte blocket skadats så det blev en honing och i med 2jz-ge kolvar med nya ringar. så då blev kompet högre helt plötsligt vilket var tanken nu när jag kör e85 :D så nu väntar jag bara på en ny oem topplockspackning så åker motorn ihop, har även fixat mitt nya värme paket som vägde hella 590g :hey:

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av jonnystrand den tis feb 04, 2014 9:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: toyota mkiv / 11.07s 203km/h "motor startad 2012"

Inlägg av Roger Berglund »

Värme paketet såg riktigt smutt ut , har själv funderat på en sådan från deamon-tweaks. men varit lite skeptiskt har du hunnit provat någon längre sträcka?.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Re: toyota mkiv / 11.07s 203km/h "motor startad 2012"

Inlägg av jonnystrand »

Värme paketet såg riktigt smutt ut , har själv funderat på en sådan från deamon-tweaks. men varit lite skeptiskt har du hunnit provat någon längre sträcka?.
nej tyvärr inte men i höst lär det sättas på prov. får återkom då :thumbright:
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: toyota mkiv / 11.07s 203km/h "motor startad 2012"

Inlägg av Ferken »

snyggt bygge xD
Fredrik
Användarvisningsbild
Linkan_V95R
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: lör nov 12, 2011 9:00 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: toyota mkiv / 11.07s 203km/h "motor startad 2012"

Inlägg av Linkan_V95R »

Suveränt bygge! :thumbright: Vilken Lexus kommer styrväxeln ifrån? Finns planer på att bygga om min Supra till vänsterstyrd i vinter, men vill endå hålla nere kostnaderna. :) Mvh.
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Re: toyota mkiv / 11.07s 203km/h "motor startad 2012"

Inlägg av jonnystrand »

snyggt bygge xD
tackar
Suveränt bygge! Vilken Lexus kommer styrväxeln ifrån? Finns planer på att bygga om min Supra till vänsterstyrd i vinter, men vill endå hålla nere kostnaderna. Mvh.
styrväxeln är från en lexus sc300 :thumbright: går köpa billigt från usa!
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Re: toyota mkiv / 11.07s 203km/h "motor startad 2012"

Inlägg av jonnystrand »

uppdate... :D vissa delar av uppdaten är saker som gjordes i sommar...

eftersom jag inte blev nöjd med styrningen så blev det en klassisk hydraulisk servo styrning igen. bestående av lexus styrväxel och pump (med behållare på pumpen gämför med supran som har den separat orginal. lite flaming river styrleder för att få ihop lexus styrväxel till bmw styrstång. så efter dessa turer så blev allt som jag vill ha det i känslan !

Bild

sen så blev det ju en motor renovering lite ofrivilligt men ganska lämpligt visade det sig ju :thumbright: plus lite små som saker ändrades i motorn som ventilfjädrar för att kunna montera argare kammar sen om man vill. blev högre comp och på avgassidan byte jag wastegate för att underlätta skruvning även vevhusventen ändrades lite då jag hade lite för lite frigång mellan motor och torped för att jag skulle vara nöjd. sen åkte den in igen. och kördes in hårt 8) slutade inkörningen med 1.5bar i ladd med e85 :twisted: motorn trivs verkligen med e85 och den verkar må bra efter inkörning osv så bilen kördes in för egen maskin på höskanten när det var dags att ge sig och börja skruva med skotern :hihi:
Bild

så nu när motor och allt mekaniskt funkar som det ska så har jag börjat kolla igenom det som ska göras för bes så ny turbo har inhandlats då min var i största laget... :D rör och klammer osv för nytt avgas och downpipe liger hemma. och jag har handlat en hel plåt med aluminum för att göra inredningen klar. även värme paketet är på plats nu. så jag är så pass nära göra klar den för bes så jag har börjat kolla på färg och vad för kosmetiska saker som kommer att ske senare.

men före sesången för skoter skulle komma i gång var jag ju sugen på gör om skotern lite.

blev nya rails från iceage 162" och ny matta sen så kändes orginal stegen inte roliga så det fick bli custom made :doh: som att man inte har annat att göra :D
motornmäsigt så blev det ny vev/rail/motor variator/nerdrevning och kolvar/cylindrar byte jag föra sesången plus en allmän genom gång av allt på skotern så då borde bil och skoter hålla ett år i allafall utan att man behöver skruva i motorerna kan man ju tycka :beerchug:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

så nu har men en trevlig skoter som man inte behöver vara så rädd om men som tar sig helt ok :thumbright:
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: toyota mkiv / 11.07s 203km/h "motor startad 2012"

Inlägg av freddan302 »

Några framsteg med bilen?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: toyota mkiv / 11.07s 203km/h "motor startad 2012"

Inlägg av mattias »

Skotern såg väldans trevlig ut också, inga filmer från i vinter? :)

Det blir fint det du gör, det skulle vara kul att skåda detaljerna och provåka den i Fällfors i sommar om jag tar mig dit på nån bankörnings-träff.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Re: toyota mkiv / 11.07s 203km/h "motor startad 2012"

Inlägg av jonnystrand »

Några framsteg med bilen?
nä tyvärr inte så mycket som jag skulle vilja pga jag har flyttat i vår och det har tagit mycket tid. nu i helgen som var hade jag tänkt börja för sommaren men då skär bruksbilen ihop pga dåligt olje tryck så det måste ordnas först :thumbdown: (audi a6 körd med longlife service före jag ägde den). har köpt på mig grejerna som behövs redan till supran så det handlar bara om timmar i garget nu iallafall det känns bra!

Skotern såg väldans trevlig ut också, inga filmer från i vinter? :)

Det blir fint det du gör, det skulle vara kul att skåda detaljerna och provåka den i Fällfors i sommar om jag tar mig dit på nån bankörnings-träff.
jo en lite film från sista dagen jag körde i år ... tyvärr blev det ju inte så bra sesång runt Skellefteå man får hoppas på nästa år!
men nu får man hoppas på en bra sommar :thumbright:

162 tum artic i vårsolen 8)
https://www.youtube.com/watch?v=Fsc4PvIZcsU
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Re: toyota mkiv / 11.07s 203km/h "motor startad 2012"

Inlägg av jonnystrand »

the race is on... skulle vara roligt med en besad bil i år... :doh: så nu kommer det bara att jobbas på det som krävs för bes. bilen kommer att plockas ner ändå i framtiden för lack osv så nu är focus på en besad bil då jag kört sjukt lite supra dom senaste åren :thumbdown:

inredningen test moterad väldigt grovt men på väg in. testar också kabeldragningen så att det blir så lite som möjligt syndigt fastän det är en nästan naken bilen invändigt
och nej det är inte en supra instrument panel :twisted: men det får duga då denna kostade 0 kr jämfört med en hög med sedlar för en supra instrumentpanel från en vänsterstyrd supra
Bild
dörrar blev porsche rs variant. gör sitt jobb går stänga och öppna :hey: om ni undrar över varför hålen inte är jämt och fint fördelade så är det för att dom flesta hålen var såna som fanns i dörren redan vilket är = snabbare klar för bes :D kan var ett lämpligt jobb någon vinter då bilen redan är besad att göra om :beerchug:
Bild
här under huven ska det göras minimalt med jobb men lite små förändringar krävs för bes typ byta något till en något mindre variant kanse :shiftyninja:
Bild

under omständigheter känns det bra har alla delar i garaget som jag behöver för bes tror jag 8) . och jag har förhandlat till mig 3 dagar i veckan i garget under 9v i sommar tur man är gift med en lärare :banana:
Senast redigerad av jonnystrand den sön maj 12, 2019 3:17 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar