Toyota Mkiv 1993 Singel Turbo / flex fuel / Ombyggt fordon

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

jonnystrand skrev:ok blev lite mek idag.
grenröret är på plats fast skruvat var inga svårigheter bara lite justering av hål och korta 2 st pinbultar så man fick ditt grenröret! nedre delen av olje returen är klar och sitter på motorn så nu ska jag bara gör klar första biten på olje returen från turbon. har laserskuren fläns redan klar liggande i garaget!
det jag inte hunnit än som bör göras så fort som möjligt är att svarva flänsar till avgas delen! har redan klar flänsen till ryck sidan!

men det kommer nog dröja några veckor innan jag får starta då jag ska på 2 veckors semester med start nästa helg! 8)
Äh, bara o ligga i Jonny... Semester är överskattat... ;) Ska bli kul o höra hur den går... :D
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

ok lite lite uppdateringar på senaste men det är för att jag har varit på semester i 2v sen har jag varit i garaget i 2 veckor :hihi: !

så nu börjar det närma sig upp start!
Bild
Bild
Bild

råkade inpuls köpa några bling fälgar (19tumare) också men 1 fälg var ganska kantstöt så det blir att fixa i vinter! sen så blir det inge finish nu på singel installationen alltså polera osv då jag vill köra så det får vänta till vinter det med!

det som fatas nu är helsvetsa avgas/trycke rör och köpa avgasklammer till turbons avgassida. sen svetsa fast lamda sonds muffarna plus kapa till wastegate röret!

SÅ DET NÄRMAR SIG :banana: :lakrits:
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

nu var allt utom wastegate röret helsvetsat och klart! 8) blev kvar på jobbet till 0300 i går och körde tig svetsen :hey: ! tror det blir garaget i morgon! så får vi se om jag hinner klart det sista!
Användarvisningsbild
Armin
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: lör nov 06, 2004 9:26 pm
Ort: Västerås/turbocity
Kontakt:

Inlägg av Armin »

Hur går det här?
Supra singelturbo homemade edition 9,65/263kmh
Borg warner 86mm 2010 1147whp 1115Wnm
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

Hur går det här?
bra för tillfället 8) ! borde vara klar med det mästa till helgen! så får vi se hur det går sen men uppstart och mappning :shock:
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

så ja en heldag i garget! blev tvungen åka en sväng till scania också och köpa ett avgasklammer till hx50! annars flöt det på! har 10 kablar som ska lödas och 2 st slangar en till dumpventil och en till ladtrycks mätare som ska dras. annars är det bara att fylla vatten kolla olja osv före uppstart kvar :thumbright:
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

slänger in en bild från idag! så ser det ut färdigt utan finish. och finish det får vänta tills motorn åker ut ur bilen. blev nöjd med layouten i övrigt. får se om det är nåt som behöver ändras på när man får köra lite sen.
Bild
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

så efter på fylnad/kål av olja vatten osv så gjordes uppstarten! gick bra efter lite fel sökande som visade sig vara en givare som inte var in kopplad ! nu ska jag fixat det som inte var bra :lol: bla läckte det mellan turbo och downpipe!

bredbandslamdan funkade bra och värdet i greddy ultimate systemet stämde överens med det som innovates program visade

tomtgång var mycket bra och den spinner så fint! har dock inte kört mer än in i garget än då jag vill fixa allt innan jag börjar mappa!

en lite bild på mig väldigt nöjd efter uppstart
Bild
Strand
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: mån maj 15, 2006 4:41 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Strand »

ser bra ut det här :thumbright:
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

ser bra ut det här
tackar! du får komma förbi i garaget när du har tid! :thumbright:
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

så ja lit mer jobbat på bilen så nu sitter den ihop och den läcker inte nån stans vad jag ser/hör/känner. efter lite små justeringar idag så ligger tomgången på stadiga lamda 1 när motorn har blivit varm! besikning på mån. så vi får hoppas vi får den tillräckligt mappad för en sväng till besikningen :thumbright:
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

blev en kort prov tur idag med lite loggning! och under 3500 varv så funkar lamdakorigeringen bra och det ser utt som att det kan funka för besikning :thumbright: sen över ca 3500 så går den fet. det som var mindre roligt var uteblivet laddtryck :doh: heheh ja vi får se om wastegate stör öppen eller vad som händer men det hinns inte idag eller lördag då jag ska på bröllop! men fastän bilen inte leverade nå effekt så kännes det roligt att få köra den efter all jobb med den! nu ska vi bara få upp ladtrycket 8) men det måste ju vara en tids fråga nu annars bryter jag ihop :angryfire:
Senast redigerad av jonnystrand den lör sep 01, 2007 11:26 am, redigerad totalt 1 gånger.
MaZ
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: mån sep 13, 2004 11:28 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av MaZ »

Se till att bygga en ordentlig värmesköld mellan turbin/downpipe och huvudbromscylindern, det kommer bli problem annars.
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

Se till att bygga en ordentlig värmesköld mellan turbin/downpipe och huvudbromscylindern, det kommer bli problem annars.
låter som en mycket vetig ide :thumbright: får ta och kålla på det nästa gång jag är i garaget!

det som är lite roligt är dock att många byggen på supror (höger styrda) har inget skydd för värmen där men som sakt så är det ju ingen dum ide då man gärna vill att bromsarna ska funka efter en fullgas repa :hihi:
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

men perfekt att man bor i skellefteå numera, då kan kan man ju kolla närmare på denna skönhet, vars i stan står bilen?
Skriv svar