Toyota Mkiv 1993 Singel Turbo / flex fuel / Ombyggt fordon

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

snygg sida =)
är era bilar Japspec eller Eurospec?

kommer ni köra i piteå? eller va med på utställningen?
tack

ok ja vi kommer till piteå båda 2 om inget konstigt händer!
vi ska köra mest tror jag
:lakrits:

du då klar med bilen för att komma till piteå?
Användarvisningsbild
iceman_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: lör sep 23, 2006 1:29 pm
Ort: Norrland
Kontakt:

XX

Inlägg av iceman_21 »

jonnystrand skrev:
snygg sida =)
är era bilar Japspec eller Eurospec?

kommer ni köra i piteå? eller va med på utställningen?
tack

ok ja vi kommer till piteå båda 2 om inget konstigt händer!
vi ska köra mest tror jag
:lakrits:

du då klar med bilen för att komma till piteå?
fyfan.. om d vore så väl. den har snudd på stått sen i Oktober.. har som sagt en lägenhet på G i USA så då åker bilen fortare än kvickt..

=)
"When we´re good--they never remember....
when we´re Bad--they never forget"

GIS Getaway man in North
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

tack

ok ja vi kommer till piteå båda 2 om inget konstigt händer!
vi ska köra mest tror jag

efter som det hände någon ting så blev det bara en jätte lungt tur till och från piteå :lol:

jaha då blev det lite ändrade planer pga uteblivet ladtryck med orginal turbosarna´ :doh: jaja men då fick man ju börja dra igång planerna lite tidigare än tänkt :thumbright:

en liten bild på vad som hänt i dagarna!
Bild

snart är allt orginal borta plus att lite delar är på väg över atlanten så jag kan montera ihopen en liten lågtrycks anlägning så man kan köra lite i sommar!

dock så blir det mer testa i år då jag kommer att köra med orginal spridare 440cc och orginal kopling.

bla vad som är på väg är bredbans lamda en lc-1 som funkar bra med mitt piggybak system!

wastegaten blir en hks 50mm kopia

sen är ett gren rör på väg över pölen också. varför jag köpte ett gren rör var 2 saker priset hm 1900kr inklsive frakt för ett gren rör i rostfritt och tid vill ju köra nåt i sommar! kanse att man får modda det i vinter för det är inte twin entery :(

så nu hoppas jag på snabba leveranser :banana: och lite flyt så kanse man kan få kör bilen lite i sommar! 8)

resterande blir det att börja tillverka men det är inte så farligt mycke i år blir mer i vinter!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du berättade ju om laddtrycksproblemet du haft, och det är ju inte så kul att leta i det där motorutrymmet så jag förstår om du river ut grejerna. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

Du berättade ju om laddtrycksproblemet du haft, och det är ju inte så kul att leta i det där motorutrymmet så jag förstår om du river ut grejerna. Smile
:hihi:
jepp plus att det känns som om det är rätt väg! tex att få motor att andas mer fritt gämfört med orginalets masssiva mottryck som orginal tubosarna/grenrör genererar



:lakrits:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är ändå rätt trångt på den sidan motorn, då bilen är högerstyrd.. du får gärna ta nån bild på grenröret när du får det så man förstår hur det platsar in där.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

mattias skrev:Det är ändå rätt trångt på den sidan motorn, då bilen är högerstyrd.. du får gärna ta nån bild på grenröret när du får det så man förstår hur det platsar in där.
Ja har bilder mattias du kan få! ;)
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

ok efter en svetig kväll i garget tidigare i veckan så är orginal turbosarna ute! och idag så hämtade jag ut bredbanslamda och grenröret! :thumbright:

väntar på ett packet till med lite elektronik men det borde inte vara långt bort!

rostfritt matrial till downpipe ligger i garaget också ska bara svarva lite saker för avgastemp/mottryck och vbands flänsar

så jag ska försöka börja bygga lite i helgen men det blir nog inte så mycke förän nästa vecka då jag har besök i helgen av morsan(som förövrigt är utbildad bil mekaniker :hihi: men det lät inte som om hon var sugen att vara i garaget hella helgen :doh: )!


turbon blir tills vidare i allafall hx50 som jag har liggande.
om det är nån som har ett helt avgashus till en hx50 så kan ni ju pma mig om pris!
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

ok liten bild han bara en kort sväng till garaget i går och prov läga dit grenröret plus packa upp paketen! köpte även 10 liter olja i går så man har hemma! sen blev det bromsluftningsniplar i m6*1 för att göra anslutningar för avgastemp och tryckmätning före turbon. så nu har jag allt för att få ihop bilen hemma tror jag :dance2:

så nu är det mest att bygga :santa_smile:



Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Gött Jonny! :D Smäll dit turbon så man får nån uppfattning om hur de kommer se ut... :D Blir galet bra hur som tycker ja... :D
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

Gött Jonny! Very Happy Smäll dit turbon så man får nån uppfattning om hur de kommer se ut... Very Happy Blir galet bra hur som tycker ja... Very Happy
ska bli :hihi: får se om man kan komma i från nån timma i helgen! man kanse skulle stiga upp kl 0500 imorgon :hey:
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

lite blev der gjort i veckan som var!
grenröret har fåt sig anslutningar för avgastemp och avgasmotryck. och jag har svetsat igen vatten försörningen från orginal turbosarna. sen har jag pluggat en olje utgång och gjort en adapter till den andra så jag kan andavända lite slang och koplingar model bling 8) sen har jag börjat bygga olje retur och polerat kompresor sidan på turbon men avgashuset har jag bara slippat bort det värsta då jag ändå ska byta det till vintern då det är en spricka i det jag har! sen måste jag säga att jag hade väldigt tur med turbo/grenrör som ju är köpta utan nån som helst passning efter varan men efter mindre modifieringar[lite jobb med slip stift osv]! så passade både grenrör och turbo under huven utan att det var för nära nån stans och det var väldigt skönt!

en liten bilder på utprovning av var allt ska vara!
först en lite bild på hur det ser utt när orginal är borta!
Bild
sen lite bilder på hur det kommer att se utt! obs grenröret sitter inte fast på bilden!om ni undrar varför det är en glipa mellan grenrör och top
Bild
Bild
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

glömde att jag har ju en liten bild på avgas systemet också! är bara downpipen som saknas! har gjort snabbkoplingar ala scania lasbils klämmor på avgas systemet för att snabbt kunna byta utt vissa delar av avgas systemet 8) tänkte gör det på downpipen också så man snabbt kan ta bort den med om så behövs!

Bild
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

ok blev lite mek idag.
grenröret är på plats fast skruvat var inga svårigheter bara lite justering av hål och korta 2 st pinbultar så man fick ditt grenröret! nedre delen av olje returen är klar och sitter på motorn så nu ska jag bara gör klar första biten på olje returen från turbon. har laserskuren fläns redan klar liggande i garaget!
det jag inte hunnit än som bör göras så fort som möjligt är att svarva flänsar till avgas delen! har redan klar flänsen till ryck sidan!

men det kommer nog dröja några veckor innan jag får starta då jag ska på 2 veckors semester med start nästa helg! 8)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det låter himla seriöst det här Jonny!! :thumbright:

Det ska bli jättekul att se/höra hur den här låter framöver.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar