Masen_racing skrev:Gustav N skrev: Nej faktiskt inte. Kan ju vara värt att kolla upp..
Du vet ingen som testat en sån?
Om jag kanske stör nu lite Kika på Jens Eklunda gamla Audi S4 ?
Han körde original Audi S4 låda 5 petad. Den håller bäst enligt han. Rs2 är dålig, 6 växlad lådan är mkt sämre.
Som sagt S4 lådan är bästa kvailite Om man kikar runt lite på alla 4 krafsare så kör dem s4 lådor
Saab 99 Quattro -69
Även jens har fått byta en hel del lådor, men visst håller dem bättre än det han har nu iaf !
Bruksbilen http://www.garaget.org/?car=205505" onclick="window.open(this.href);return false;
Gustav har haft en del problem med lager, jag tog lite bilder från senaste offren. Gustav får själv fylla i med information om olje, tryck, temperatur, lagerspel, etc.. Det körs med E85 men han är rätt noga med att varmköra.
Lagren har inte hunnit haverera totalt, det här är bara en rutin-inspektion. På bilderna är det samma lager, men korten tagna från båda hållen. Lite olja smuts har jag torkat bort, vilket gör att det ser ut som "slipspår" i rotations-riktningen, det är egentligen rätt så blank yta utan egentlig struktur.
Lagren har inte hunnit haverera totalt, det här är bara en rutin-inspektion. På bilderna är det samma lager, men korten tagna från båda hållen. Lite olja smuts har jag torkat bort, vilket gör att det ser ut som "slipspår" i rotations-riktningen, det är egentligen rätt så blank yta utan egentlig struktur.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
typiskt E85 probem.
det lixxom 'nyper loss' små små bitar ur lagret och stampar fast dem på andra ställen.
sådär har alla mina lager sett ut.. men inte fullt så farligt.
Nu har jag bytt till ACL racelager då de har en slags Coating som ser ut som typ DLC coating.
Körs det på mineralolja eller syntet?
jag har märkt det blir värre med syntet.
jag ska börja köra på nå dyr 'alkoholbeständig' olja.
RedLine har en rak 60 olja men lika pumpbar som en 30 olja.
men har inte kollat upp literpriset än.
det lixxom 'nyper loss' små små bitar ur lagret och stampar fast dem på andra ställen.
sådär har alla mina lager sett ut.. men inte fullt så farligt.
Nu har jag bytt till ACL racelager då de har en slags Coating som ser ut som typ DLC coating.
Körs det på mineralolja eller syntet?
jag har märkt det blir värre med syntet.
jag ska börja köra på nå dyr 'alkoholbeständig' olja.
RedLine har en rak 60 olja men lika pumpbar som en 30 olja.
men har inte kollat upp literpriset än.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Fördelen med acl racelager är att dem går att beställa med 2.5hundrings extra lagerspel från STD, så då behöver man aldrig hona upp storänden på staken så mycket om ens alls.
Jag hade likadant på e21an på några motorer innan jag bytte till coatade lager, och problemet försvann direkt, kör numera bara coatade lager om de ska köras på e85.
Jag hade likadant på e21an på några motorer innan jag bytte till coatade lager, och problemet försvann direkt, kör numera bara coatade lager om de ska köras på e85.
- lord_nordkvist
- Forumsberoende
- Inlägg: 581
- Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
- Ort: Lit/Jämtland
kostar sånna lager då?robban skrev:Fördelen med acl racelager är att dem går att beställa med 2.5hundrings extra lagerspel från STD, så då behöver man aldrig hona upp storänden på staken så mycket om ens alls.
Jag hade likadant på e21an på några motorer innan jag bytte till coatade lager, och problemet försvann direkt, kör numera bara coatade lager om de ska köras på e85.
hur lång tid tar det innan lagren börjar bli sådär risig då månntro?
börjar fundera på om man själv kanske skulle ta en titt på sina egna lager
hur länge har gustav kört med sina innan dom blev sådär ex.. nu har ju han både lite pulver å varv i sin motor, men endå.. kul att veta bara
Den ser ju så snäll ut.
(på plats Piteå dragway)
(på plats Piteå dragway)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det blev vinst
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Innan vi utropar eller avfärdar vad som funkar eller inte så tycker jag det är dags att spalta upp lite vad omständigheterna säger.
1 - Vilken olja kör ni?
2 - Hur tätt byter ni olja?
3 - Vilken oljetemp brukar ni köra?
4 - Vilket lagerspel?
5 - Är det långt ned till oljetrågets botten från oljepickupen?
Jag själv:
1 Q8F1 15/50 syntet, skall bytas tror jag mot redlines raka 60.
2 Ca 40-80mils intervall
3 stilla stående kryper den upp mot 80, när jag kör ligger den på ca 70
4 0.07mm på ram och vev, nu blir det 0.08 på vev och 0.07 pår ram och med ACL lager
5 förut hade jag ca 10mm, nu har jag ändrat till 20mm
tanken var att den skulle ge fan i att suga i sig slafset.
Edit:
Till saken hör att mina lager såg ut sådär första säsongen med E85
Andra säsongen hade jag lyft pickupen från trågbotten och mina lager såg 'normala' ut.
Ingen sån där 'pitting' i den besträckningen utan mera i miniatyr.
Därav jag ska testa ACL lagren samt annan olja.
1 - Vilken olja kör ni?
2 - Hur tätt byter ni olja?
3 - Vilken oljetemp brukar ni köra?
4 - Vilket lagerspel?
5 - Är det långt ned till oljetrågets botten från oljepickupen?
Jag själv:
1 Q8F1 15/50 syntet, skall bytas tror jag mot redlines raka 60.
2 Ca 40-80mils intervall
3 stilla stående kryper den upp mot 80, när jag kör ligger den på ca 70
4 0.07mm på ram och vev, nu blir det 0.08 på vev och 0.07 pår ram och med ACL lager
5 förut hade jag ca 10mm, nu har jag ändrat till 20mm
tanken var att den skulle ge fan i att suga i sig slafset.
Edit:
Till saken hör att mina lager såg ut sådär första säsongen med E85
Andra säsongen hade jag lyft pickupen från trågbotten och mina lager såg 'normala' ut.
Ingen sån där 'pitting' i den besträckningen utan mera i miniatyr.
Därav jag ska testa ACL lagren samt annan olja.
Senast redigerad av Kadett4wd den tis aug 31, 2010 7:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Körde i 2 år med min volvo B230 2,5l 16V 100 mil mellan oljebytena totalt 400 mil inklusive 3 dragracingtävlingar per år laddade 1,15 bar och 2 bar andra året, havoline 10/40 delsyntet, standard volvolager och uppmätt lagerspel ,körde raktställd motor B20 tråg pickupen nära botten. Rev motorn innan jag sålde den och det var inga fel på ram eller vevlager. Då har jag alltid varit noga att köra motorn ordentligt varm för att alltid koka ur all eventuell inblandning i oljan.
amazon 10.30/217
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
jag såg denna saab i helgen och den var riktigt imponerande
angående lagrena och e85 så har vi haft flera motorer som haft samma sjuka på lagrena
vi kör ju dock grymt lite olja typ 3,5 liter max och då måste ägarna byta olja väldigt offta och tyvär slarvar en del med detta
däremot dom som kör med torrsump brukar inte ha detta problem alls
vi kollade nyss igenom en bmw motor som gått över 1,5 år både vinter och sommar utan isärtagning och dom lagrena såg ut som nya
och de är en ren tävlingsmotor med massor av mil
så jag tror mest detta handlar om vilken olja man kör och hur mycke sprit som passerar ner i tråget
angående lagrena och e85 så har vi haft flera motorer som haft samma sjuka på lagrena
vi kör ju dock grymt lite olja typ 3,5 liter max och då måste ägarna byta olja väldigt offta och tyvär slarvar en del med detta
däremot dom som kör med torrsump brukar inte ha detta problem alls
vi kollade nyss igenom en bmw motor som gått över 1,5 år både vinter och sommar utan isärtagning och dom lagrena såg ut som nya
och de är en ren tävlingsmotor med massor av mil
så jag tror mest detta handlar om vilken olja man kör och hur mycke sprit som passerar ner i tråget