Saab 99 Quattro -69
Tack.
Angående kylet: Jag tar in luft under bilen bak. blir två sugande spal fläktar och en riktig fläktkåpa. Luften ut ska jag laborera lite med, tänkte använda luftutblåsen som sitter org i skärmarna, köra utan gummilist längst bak på luckan (plastlucka och är rätt gles i bakkant).
Funkar inte de så sätter jag nog nät bakom regplåten ungefär som Leif B mfl gjort, diskret och enkelt. Vill helst inte kapa upp något i bakluckan, förstör utseendet för mycket anser jag.
Sen så blev de bara ett expansionskärl, sitter fram med självavluftning från termostathuset. Hade tänkt trycka in vattnet längst bakifrån med pump och på så vis trycka ut luften likt man gör på lastbilar.
Vi får se hur de fungerar...åsikter?
/Gustav
Angående kylet: Jag tar in luft under bilen bak. blir två sugande spal fläktar och en riktig fläktkåpa. Luften ut ska jag laborera lite med, tänkte använda luftutblåsen som sitter org i skärmarna, köra utan gummilist längst bak på luckan (plastlucka och är rätt gles i bakkant).
Funkar inte de så sätter jag nog nät bakom regplåten ungefär som Leif B mfl gjort, diskret och enkelt. Vill helst inte kapa upp något i bakluckan, förstör utseendet för mycket anser jag.
Sen så blev de bara ett expansionskärl, sitter fram med självavluftning från termostathuset. Hade tänkt trycka in vattnet längst bakifrån med pump och på så vis trycka ut luften likt man gör på lastbilar.
Vi får se hur de fungerar...åsikter?
/Gustav
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 336
- Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
- Ort: Åskilje
- Kontakt:
Räcker inte det så kanske du kan sätta in en bakruta i plast och borra "massa" 40mm hål längt ner på den och leda ut luften där också genom en kanal in till bagaget.
Amazon 65 Rip. 69 stulen rip. 69 och 245 78/85-
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
bra jobbat!
jag har en givare
jag har en givare
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jens, jag fick tag på en givare på närmare håll. Nu stämmer tempen och är bra cirkulation. Ska fixa några små läkage och bygga fläktkåpa annars verkar de fungera rätt bra.
Nu är turboanläggningen på plats, bara ett avgassystem som behövs.
Fick lov att byta turbo direkt, den första sköt enormt med olja ut genom turbinen, var vänder man sig efter nya tätningar till en Garret gt40?
Tur jag hade en till som var fräsch, måste dock flytta på triggern en aning (triggar direkt till MSD:n sen vidare till fördelaren) tändningen står på ca 0grader så de skjuter fina eldkvastar ut genom turbon..
Nu är turboanläggningen på plats, bara ett avgassystem som behövs.
Fick lov att byta turbo direkt, den första sköt enormt med olja ut genom turbinen, var vänder man sig efter nya tätningar till en Garret gt40?
Tur jag hade en till som var fräsch, måste dock flytta på triggern en aning (triggar direkt till MSD:n sen vidare till fördelaren) tändningen står på ca 0grader så de skjuter fina eldkvastar ut genom turbon..
Fränt säger jag bara. Du skulle pallat upp den och lagt i nån växel så du får se det röra på sig lite ändå.
Min wastegate lyser verkligen upp motorrummet.
Min wastegate lyser verkligen upp motorrummet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Och bara för ett tag sen när han varförbi garaget gnällde han att de bara var bögar som hade lila och hur mycket han INTE skulle ha demattias skrev:Fränt säger jag bara. Du skulle pallat upp den och lagt i nån växel så du får se det röra på sig lite ändå.
Min wastegate lyser verkligen upp motorrummet.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
satan vad du jobbar på
de här blir nog den fränaste nykomligen nästa år!
de här blir nog den fränaste nykomligen nästa år!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Så nu har man provkört 99:an med 4wd ikväll
Jo jag jag var faktiskt ute på mellandagarna utan mellanaxel med bara fwd å slirade lite men de greppar lite bättre nu
Är utan bromsar än så de blev inga högre hastigheter, har dragit handbromsvajrar så behöver bara svarva om skivorna bak sen har jag lite broms iaf. Måste bygga ett avgassystem med, åker runt med en stupränna hängandes i avgashuset nu, ja ni läste rätt, ser inte direkt snyggt ut.
Annars så verkar de mesta fungera riktigt bra, måste dock bygga om triggerfästet igen då jag bara har 10grader tändning.
/Gustav
Jo jag jag var faktiskt ute på mellandagarna utan mellanaxel med bara fwd å slirade lite men de greppar lite bättre nu
Är utan bromsar än så de blev inga högre hastigheter, har dragit handbromsvajrar så behöver bara svarva om skivorna bak sen har jag lite broms iaf. Måste bygga ett avgassystem med, åker runt med en stupränna hängandes i avgashuset nu, ja ni läste rätt, ser inte direkt snyggt ut.
Annars så verkar de mesta fungera riktigt bra, måste dock bygga om triggerfästet igen då jag bara har 10grader tändning.
/Gustav
vart blev det att du kortade den?
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos