Saab 99 Quattro -69

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

gillar INTE saab, men för denna gör jag ett undantag :shock: :o
mycket snyggt!
team weber power
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

me like it!! :lol:
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
nordlanderumeå
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: fre nov 17, 2006 8:56 pm

Inlägg av nordlanderumeå »

Fränt bygge! Herr Ture K är inte inblandat? Har för mig att dom snackat om nån saab 4wd eller så har jag bara drömt det?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

nordlanderumeå skrev:Fränt bygge! Herr Ture K är inte inblandat? Har för mig att dom snackat om nån saab 4wd eller så har jag bara drömt det?
Ture har ju ett SM Guld i en 4wd Saab... 8)
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Inlägg av Mokko »

Riktigt fränt projekt, och saken blir inte sämre av att jag är saab frälst! :lol:
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Tack för kommentarerna.

Näe Ture är inte inblandad, men han var ju faktiskt före mig med 4wd 99:a, fast de var en rallybil och han byggde om org vxll så han fick ut kraft dit bak.

Har fått dit handbroms på bilen nu iaf så de känns lite säkrare å köra.
Blev 270mm vent med Audi S4 ok bak.
Har börjat med avgassystemet. Fått upp tändningen till 18grader, motorn känns väldigt stark, gt40:in är oerhört lättdriven trots orörd topp och kammar.

Har vart lite dåligt grepp ute så de har bara gått brett men har testat några starter inne i garaget :twisted: Å än så sitter alla delar kvar :D

Måste skaffa isdäck så man kan testa ut chassiet lite bättre men än så länge har de känts helt ok.

/Gustav
Användarvisningsbild
nordlanderumeå
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: fre nov 17, 2006 8:56 pm

Inlägg av nordlanderumeå »

Ture har ju ett SM Guld i en 4wd Saab... 8)
Okej fränt :D

Känner honom inte men tycktes bara minnas att jag hört något om han och fyrhjulsdriven saab.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

nordlanderumeå skrev:
Ture har ju ett SM Guld i en 4wd Saab... 8)
Okej fränt :D

Känner honom inte men tycktes bara minnas att jag hört något om han och fyrhjulsdriven saab.
Jajamensan, det stämmer...
Rätt trevlig gubbe det där... :wink:
Användarvisningsbild
nordlanderumeå
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: fre nov 17, 2006 8:56 pm

Inlägg av nordlanderumeå »

Om du far ut och testar på isen så måste du filma! Grymt sugen på att se hur den går :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det ser mycket låvande ut detta.

fick tillochmed se en 60 fot inne i garaget :lol:
Saab-Daniel
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör mar 10, 2007 1:42 pm

Inlägg av Saab-Daniel »

Hejsan. Grymt bygg, hur skal motorn styres? Megasquirt eller?
Daniel.
MSnS Saab c900 8v
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Saab-Daniel skrev:Hejsan. Grymt bygg, hur skal motorn styres? Megasquirt eller?
Daniel.
Hej, tackar. Tanken var att VEMS sprut ska styra motorn senare. Sitter dellorto 40 där nu men innan besiktning så skulle jag behöva installera ett sprut för att få med de i papprena då jag tänkt köra så senare.

Hur går det annars då? Jo jag har fått bygga om torpedväggen lite, eller snarare infästningarna till styrväxeln. Är mer krafter i den än man tror så bygg ordentligt ni som flyttar den. Nu är styrväxeln ordentligt strävad från alla håll med fyrkantprofil, satt även dit ett till rör på bågen mellan a-stolparna under i-brädan där jag kryssträvade mot styrväxeln.

Så de har tagit en del tid, renoverade styrväxeln när jag ändå hade allt isär. Har mekat ihop ett värmepaket, börjat med bromsledningar och nu bränsleledningar. Avgassystemet är iaf färdigt.

Nu när våren verkat ha kommit för att stanna så börjar man inse att man har en hel del kvar ändå :( rutor, bygga tank, dörrsidor/brandvägg, motorhuv, adaptrar till bromsok fram, elsystem mm så man måste ligga i..

Är dålig på att ta bilder så ni får säga till om de är nått speciellt ni vill se.

/Gustav
Saab-Daniel
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör mar 10, 2007 1:42 pm

Inlägg av Saab-Daniel »

OK, hvorfor VEMS og ikke Megasquirt, om jeg fär fräga?
Har just startet min c900 8v med Megasquirt igår, går mycket bra! :)
Ser fram til opdateringer, vi er flere på www.saabklubdanmark.dk der følger med! :)
Daniel.
MSnS Saab c900 8v
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Är nog dags att uppdatera nu, bilen är provkörd på asfalt och med bromsar 8)

Har redan hunnit avverka en drivknut fram..blev lite för mycket bus..
Laddar 0,8 men har inte kollat varken avgastemp eller lambda men den känns hyffsat stark iaf. Är dock väldigt halkigt när man ska iväg, skulle haft nå bättre däck än de 17" jag har nu.

Nån som kan rekomendera nått billigt alternativ på 16" som greppar lite bättre? Är dubbfria vinterdäck nått att satsa på?

Rev ned lådan igår, för jag har problem med oljeläkage vid bakre vevaxeltätning. Ska undersökas mer ikväll.

Chassit känns helt okej, rätt styv men med lite justeringar så kanske de duger.

Bromsarna fram är för övrigt mitsu 3000gt 4kolvsok med Volvo v70t5 305mm skivor.

Här kommer några bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild
Piero Leoni
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: ons feb 08, 2006 1:56 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Piero Leoni »

Nu har du ju glömt och visat anledningen till att drivknuten gav upp :hihi:
Skriv svar