Saab 99 Quattro -69

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Blir roligt att se den här bilen till sommaren. Du har ju gjort ett bra jobb med bilen.

//simon
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

men gurra vart är filmklippet från provkörningen? :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Saab-Daniel skrev:OK, hvorfor VEMS og ikke Megasquirt, om jeg fär fräga?
Det finns många som kör VEMS här i Umeå och det är ett mer komplett styrsystem än MegaSquirt och har alla funktioner man behöver från början. Det behövs inte köpas till någon bredbandslambda eller avgastemp-mätare - det finns på kretskortet redan. Det finns många andra små fördelar, det är svårt att nämna dom alla.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Kanske dags att uppdatera vad som händer med bilen.
Har fått på rutor runt om, byggt nytt elsystem, byggt brandvägg, nya bränsleledningar, mittkonsol mm.

Den ville inte riktigt styra tillbaka till raktframläge vid körning så jag har fräst om spindellederna för mer caster, de blev stor skillnad.
Men skulle behöva göra en seriös hjulinställning, den känns allt annat än stabil i lite hastighet. Mätade som hastigast och såg att jag hade väldigt mycket toe-out bak vilket inte är så bra.

Måste bygga dit k-hämmare oxå innan de är dags för lite svängningsövningar då den kränger friskt.

Bromsarna måste justeras oxå, då den låser upp bak väldigt lätt. Har försökt justera på vågen men får inte till det så jag blir nöjd så ev behövs de en reducering bak.

Har haft mycke småproblem, massa tändningsstrul, en turbo har gått ned sig, flödande förgasare. Har till och med lyckats elda upp en spridare i ena gasaren. Jo ni läste rätt, ser ut som man eldat med gasen på den. Har nog legat bränsle längst in i tryckboxen på 4cyl sen blivit nån baksmäll så de antänt.
De såg klart lustigt ut iaf. Ska se om jag kan ordna nån bild.
Har bytt nålventiler, sänkt flottörnivån men har fortfarande problem.

Sen i helgen fick plastskuffluckan en fin luftfärd från 120km/h då ett dusslås rallat upp..så nu har man lite plastjobb att vänta, fick även ett otäckt missljud från bakvagnen så man blir lite less...

Har vart sugen på att köra i piteå men nu är det för mycke problem som måste redas upp först. Hoppas på att få köra nån tävling i sommar iaf.

Lånade Jens G-mätare och körde 201m en gång, rätt halkigt på 17" men blev 7,92sek på 0,9bar. Bättre än man kört med framhjulsdrift iaf..

/Gustav
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Underbar bil!
Är ju många tillfällen i sommar i tex. Fällfors, bara komma dit så får man se bilen live!

Mvh Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Jckssn skrev:Underbar bil!
Är ju många tillfällen i sommar i tex. Fällfors, bara komma dit så får man se bilen live!

Mvh Jocke
Tackar!
Din nya bil är ju inte dum heller, du skulle fått skaffa lite bättre däck så kan den nog gå rätt fina tider.

Hittade några fel ikväll.
Ja en bild säger mer än tusen ord.
Bild

Bägge fram är lite små krokiga...bak har de börjat ge sig lite men går nog att köra ett tag till på. Inte konstigt de är vibrationer i bilen, har nog sett att de var på gång men trodde inte de va så där illa.

Sen har jag ett oljud i bakdiffen som maler på i höga hastigheter.

/Gustav
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

oj :shock:


du måste nog satsa på bättre däck som inte stutsar. vad körde Leif B med för däck?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

sådär bidde det på martinssons general lee audi med däck som inte studsade.
Bf goodrich drag däck.

edit.. vart lite kortfattat.. är på jobbet. inget illa ment.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

sviktståls axlar är annars att föredra också...
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Jens; Jo däcken ska bytas ut, blir 16" nu med mer gummi. Får hoppas de funkar bättre.

Jo klart att man skulle haft riktiga svikstålsaxlar, men de är lite pengar så de får bli i framtiden. Har fått tag på fräscha org nu iaf.

Kadett4wd; du säger däck som inte studsar?
Hur fungerar dina hembyggda"rör" drivaxlar?
Har du härdat dem efter svetsning?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

De är inte testade med mycket mos ännu tyvärr.
men de borde funka.

Original är inte 'rören' härdade på calibra axlarna så jag har sömlösa rör där nu i lite grövre gods, har testat vrida dem på jobbet i en fixtur som kan mäta hur mycket Nm man använder.
Jag har gett dem extremt mycket Nm(1000Nm) och de vred sig bara ca 2-3mm (runt sin egen axel) för att återgå till normalläge igen efteråt.

Jag har använt lite olika grejer för att få det att lira där bak.
Jag har Audi inre knutar som yttre där bak och använder höger drivaxel från Golf GTI 2 som ämne att svetsa röret på.
samt calibra höger drivaxel som ämne till andra änden på drivaxeln då även den är i 'rör' standard.

Det enda jag itne kan testa är chocken som blir då man kliver av kopplingen rejält på höga varvtal.
men tanken är att jag itne ska åka så mycket dragrace så det borde gå ändå.

däck som studsar,, ofta är de här coola styling '205/40-17' däcken helt åt h-e i dragrace då det frestar på drivlinan oerhört om hjulen börjar att studsa.
dragracedäck är byggda med mjukare sida så de slås inte loss lika lätt, utan de dämpar mycket av rycket i starten. och hjulen studsar inte längre.

Vilket spar drivlinan från 'chockerna'

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Gustav N skrev:
Jckssn skrev:Underbar bil!
Är ju många tillfällen i sommar i tex. Fällfors, bara komma dit så får man se bilen live!

Mvh Jocke
Tackar!
Din nya bil är ju inte dum heller, du skulle fått skaffa lite bättre däck så kan den nog gå rätt fina tider.

Hittade några fel ikväll.
Ja en bild säger mer än tusen ord.
Bild

Bägge fram är lite små krokiga...bak har de börjat ge sig lite men går nog att köra ett tag till på. Inte konstigt de är vibrationer i bilen, har nog sett att de var på gång men trodde inte de va så där illa.

Sen har jag ett oljud i bakdiffen som maler på i höga hastigheter.

/Gustav
Jo quattron går alldeles utmärkt, nya däck för gatan sitter på. Inga supermackor för strippen men blir man inbiten får man väl investera i det senare..

Den där drivaxeln såg inge vidare ut, Leif berättade att han brukar byta drivaxlar men jag tror inte dom var sådär krokiga?
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har funderat på turbohaverierna men då jag inte har skruvat med Gt turbosar så har jag ingen upfattning, värkar som fler har problem också.

http://www.nmraracing.com/forums/showthread.php?t=47047


vi skulle kanse göra en koll vad som skiljer i axial lager väg mellan garret Gt och holset HX som värkar va odödliga.
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Jo som ni kanske förstod så har jag kört turbohaveri för andra gången, likadant haveri nu. Axiallagret blir helt förintat, är ett gt40 agg utan kullager. Radiallagren ser väldigt fina ut och jag har bra oljetryck, dock har jag haft lite lutning på lagerdelen, men har svårt att tro att de har med saken att göra.

Jens:
Jo vi skulle fått jämföra litegrann å se, snackade med SL-turbo idag å han tyckte de lät märkligt, övervarv brukar döda axiallagren sa han men jag laddar ju bara 1kg med en standard motor!
Kan vara ett dåligt flödande luftfilter med så de ska bytas.

Men nu sitter snart den stora hx40 med 19# hus på, hoppas den håller lite bättre. Ska svetsa om kompressor huset ikväll till V-bands fläns samt vinkla om oljereturen.

Så nu får man hoppas allt annat lirar så man kanske tar sig till pite..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kämpa på Gustav, det är lite mysterium över turbo-haverierna som du säger. Vi får hoppas att Holset klarar sig bättre, det verkar så. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar