Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor apr 26, 2018 11:31 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 614 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 37, 38, 39, 40, 41  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Saab 99 Quattro -69
InläggPostat: ons maj 18, 2011 5:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4269
Ort: MantorpPark
Citera:
Om det vore sant skulle man behöva en mapp för varje växel, så nej.


Det beror väll på förutsatt att man har insprutning, man borde väll kunna få andra belastningar på gatan än vad man får i bromsbänk eller?
Så en motor man drar hela registret på 3:an 4:an i bromsbänk fungerar alltid bra på gatan förutsatt att man korrigerar för uteluftstemperatur?
Är det förinlagda värden för lufttemp eller måste man lägga in det i mappen också? T.ex. på VEMS som du håller på med mest Mattias?

Finns det några planer på att köra bilen som RWD på strippen och testa tid?

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 99 Quattro -69
InläggPostat: ons maj 18, 2011 7:14 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9758
Ort: Sävar
Man kan få annan belastning än på gatan i bromsbänk, helt klart. Om man t.ex låser fast motorn på ett lågt varvtal med högt laddtryck och plågar motorn där, då kommer man få svårt att återskapa det på gatan då det mest troligt skulle accelerera eller spinna och aldrig gå så tungt. Gör man svep i rimliga hastigheter (rpm/sek) så stämmer det i stort sett alltid när man väl kör bilen.

De flesta styrsystem den här sidan millenieskiftet har en tabell eller annat för att kompensera temperaturen på insugsluften (även VEMS), den baseras (alltid?) på naturlagarna men går att modifiera om så krävs. Den här kompenseringen kan man behöva kasta ett öga på då det kan bli varmt i bromsrummet. Ibland är kompenseringen lastberoende, och kan användas för att bota "heat soak" av givaren på låg last och tomgång.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 99 Quattro -69
InläggPostat: mån maj 23, 2011 8:39 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Inlägg: 2158
Ort: Umeå
Jaha är du redo för en rematch innan jag far till helgen?

_________________

  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos

http://www.dynotech.se (För mer info)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 99 Quattro -69
InläggPostat: lör jul 16, 2011 6:30 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Inlägg: 459
Ort: SÄLEN
Tjena hur stor koppling har du i ventilkåpan till vevhusvent mvh erik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 99 Quattro -69
InläggPostat: tis nov 22, 2011 2:23 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån okt 13, 2008 3:53 pm
Inlägg: 40
Ort: Malmköping
Vad händer i vinter med bilen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 99 Quattro -69
InläggPostat: tis nov 22, 2011 6:59 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Inlägg: 2158
Ort: Umeå
Det byggs, eller ska byggas bättre kamsync sen förra bromsningen. Och testas justera lite kammarna lite för tidigare register, men är svårt, 2liter är alltid 2liter och 75mm turbo är alltid 75mm :)

Såhär såg det ut i höstas med 2.2bar.
Bild

_________________

  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos

http://www.dynotech.se (För mer info)


Senast redigerad av robban sön feb 12, 2012 11:11 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 99 Quattro -69
InläggPostat: tis nov 22, 2011 7:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Inlägg: 594
Ort: Umeå
Cool effektkurva! Ursäkta en novisfråga men varför ger den så "lite" effekt på låga varv jämfört med min 2 liters spis? jag har ju mer effekt o vrid på hela registret upp till 4000rpm än Gustavs vid 5750?
hans maskin är ju ljusår starkare o rappare än min totalt givetvis men vad gör att den (i grova termer ) inte ger mer redan på lägre varv :roll: .

OT jag kikar förbi dig före USA resan Robban och gör klart.
Erik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 99 Quattro -69
InläggPostat: tis nov 22, 2011 7:23 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Inlägg: 2158
Ort: Umeå
Enkelt, det finns inte laddtryck där med hans kammar.

_________________

  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos

http://www.dynotech.se (För mer info)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 99 Quattro -69
InläggPostat: sön feb 12, 2012 11:30 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Inlägg: 2158
Ort: Umeå
Vi försökte oss på en bromsning av saaben men murphy verkar ha bosatt sig hos Gustav på senare tid. Vi han bara varmköra och inte ens ett svep så gick troligtvis krysskilen av på veven och krokiga ventiler som följd.... igen.. :(

_________________

  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos

http://www.dynotech.se (För mer info)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 99 Quattro -69
InläggPostat: sön feb 12, 2012 11:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1491
Ort: Skelleftehamn
Dragit åt remskivebulten för lite? eller har den rallat upp?

Synd hursom :(

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 99 Quattro -69
InläggPostat: mån feb 13, 2012 10:02 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20517
Ort: Tomterna/sävar
tråkigt att det strular gustav.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 99 Quattro -69
InläggPostat: lör feb 18, 2012 9:03 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Inlägg: 2158
Ort: Umeå
Big Al: Skulle gissa att det är hans nya aluremskiva som ger efter hela tiden. För tydligen får han dra på centrumbulten vilket man inte ska behöva göra, eller ha behövt förut när han kört original.

_________________

  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos

http://www.dynotech.se (För mer info)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 99 Quattro -69
InläggPostat: lör feb 18, 2012 10:50 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Inlägg: 1311
Ort: Nyköping
Faan så trist, det är bara bryta ihop och ta nya tag!

_________________
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 99 Quattro -69
InläggPostat: sön mar 25, 2012 11:11 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån okt 13, 2008 3:53 pm
Inlägg: 40
Ort: Malmköping
Kämpar ni vidare med bilen? Det här bygget är alldeles för tufft för att inte uppdateras mycket och ofta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 99 Quattro -69
InläggPostat: mån mar 26, 2012 6:29 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Inlägg: 2158
Ort: Umeå
Nya supertech ventiler lämnade jag till han förra veckan så någonting händer det iaf, eller ? :)

_________________

  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos

http://www.dynotech.se (För mer info)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 614 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 37, 38, 39, 40, 41  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010