Sida 40 av 42

Re: Saab 99 Quattro -69

Postat: ons maj 18, 2011 5:19 pm
av larsat
Om det vore sant skulle man behöva en mapp för varje växel, så nej.
Det beror väll på förutsatt att man har insprutning, man borde väll kunna få andra belastningar på gatan än vad man får i bromsbänk eller?
Så en motor man drar hela registret på 3:an 4:an i bromsbänk fungerar alltid bra på gatan förutsatt att man korrigerar för uteluftstemperatur?
Är det förinlagda värden för lufttemp eller måste man lägga in det i mappen också? T.ex. på VEMS som du håller på med mest Mattias?

Finns det några planer på att köra bilen som RWD på strippen och testa tid?

Re: Saab 99 Quattro -69

Postat: ons maj 18, 2011 7:14 pm
av mattias
Man kan få annan belastning än på gatan i bromsbänk, helt klart. Om man t.ex låser fast motorn på ett lågt varvtal med högt laddtryck och plågar motorn där, då kommer man få svårt att återskapa det på gatan då det mest troligt skulle accelerera eller spinna och aldrig gå så tungt. Gör man svep i rimliga hastigheter (rpm/sek) så stämmer det i stort sett alltid när man väl kör bilen.

De flesta styrsystem den här sidan millenieskiftet har en tabell eller annat för att kompensera temperaturen på insugsluften (även VEMS), den baseras (alltid?) på naturlagarna men går att modifiera om så krävs. Den här kompenseringen kan man behöva kasta ett öga på då det kan bli varmt i bromsrummet. Ibland är kompenseringen lastberoende, och kan användas för att bota "heat soak" av givaren på låg last och tomgång.

Re: Saab 99 Quattro -69

Postat: mån maj 23, 2011 8:39 am
av robban
Jaha är du redo för en rematch innan jag far till helgen?

Re: Saab 99 Quattro -69

Postat: lör jul 16, 2011 6:30 am
av Erik Nygårds
Tjena hur stor koppling har du i ventilkåpan till vevhusvent mvh erik

Re: Saab 99 Quattro -69

Postat: tis nov 22, 2011 2:23 am
av Orrez
Vad händer i vinter med bilen?

Re: Saab 99 Quattro -69

Postat: tis nov 22, 2011 6:59 pm
av robban
Det byggs, eller ska byggas bättre kamsync sen förra bromsningen. Och testas justera lite kammarna lite för tidigare register, men är svårt, 2liter är alltid 2liter och 75mm turbo är alltid 75mm :)

Såhär såg det ut i höstas med 2.2bar.
Bild

Re: Saab 99 Quattro -69

Postat: tis nov 22, 2011 7:13 pm
av gasekke
Cool effektkurva! Ursäkta en novisfråga men varför ger den så "lite" effekt på låga varv jämfört med min 2 liters spis? jag har ju mer effekt o vrid på hela registret upp till 4000rpm än Gustavs vid 5750?
hans maskin är ju ljusår starkare o rappare än min totalt givetvis men vad gör att den (i grova termer ) inte ger mer redan på lägre varv :roll: .

OT jag kikar förbi dig före USA resan Robban och gör klart.
Erik

Re: Saab 99 Quattro -69

Postat: tis nov 22, 2011 7:23 pm
av robban
Enkelt, det finns inte laddtryck där med hans kammar.

Re: Saab 99 Quattro -69

Postat: sön feb 12, 2012 11:30 pm
av robban
Vi försökte oss på en bromsning av saaben men murphy verkar ha bosatt sig hos Gustav på senare tid. Vi han bara varmköra och inte ens ett svep så gick troligtvis krysskilen av på veven och krokiga ventiler som följd.... igen.. :(

Postat: sön feb 12, 2012 11:35 pm
av Big Al
-

Re: Saab 99 Quattro -69

Postat: mån feb 13, 2012 10:02 am
av Jens Gustavsson
tråkigt att det strular gustav.

Re: Saab 99 Quattro -69

Postat: lör feb 18, 2012 9:03 am
av robban
Big Al: Skulle gissa att det är hans nya aluremskiva som ger efter hela tiden. För tydligen får han dra på centrumbulten vilket man inte ska behöva göra, eller ha behövt förut när han kört original.

Re: Saab 99 Quattro -69

Postat: lör feb 18, 2012 10:50 am
av bmw02touring
Faan så trist, det är bara bryta ihop och ta nya tag!

Re: Saab 99 Quattro -69

Postat: sön mar 25, 2012 11:11 pm
av Orrez
Kämpar ni vidare med bilen? Det här bygget är alldeles för tufft för att inte uppdateras mycket och ofta.

Re: Saab 99 Quattro -69

Postat: mån mar 26, 2012 6:29 am
av robban
Nya supertech ventiler lämnade jag till han förra veckan så någonting händer det iaf, eller ? :)