BMW Ascona 2.8 Turbo (11.65sek@205 km/h) FOR SALE

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

en liten fundering bara ,ska det bli en ren strippen bil eller tänker du försöka besiktiga detta monster :D :D :?
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Det är en ren gatbil..........!! 8)

Som jag skrev i början så är Asconan vald med omsorg då den är godkänd för 150 hk & 220 Nm vilket är precis vad den svagaste BMW M30 motorn (M30B25) ger i effekt och vridmoment.

Ska bara ta bort alla överladdnings mojänger innan jag åker in till bilprovningen :wink:
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

okey effekten är nog inga problem min jobbar kompis regga sin ascon a med 197 hk på pappret , b23 rally motor och fick det god känt

men klarar du max axelvikt på framaxeln och upphängningar med den tunga motorn???

så du inte behöver byta till commodore framvagn pga vikten från motorn

Patrik
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Oj, hur lyckades han få 197 hk godkänt ?

Den högsta godkända effekten är väl 180 hk om man byter bromsar ?

Jag ska nog klara axelbelastningen genom att jag flyttat bak motorn 40 cm :)
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

han har sålt bilen nu men här har du hans reg nr EAR 460

så kan du kolla på www.vv.se och sök uppgifter om annat fordon
och klicka på tilläggsinformation längre ner så står det lite vad han har för grejer

patrik
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Aha.........den är registrerad som ett Ombyggt fordon !!

Då gäller andra regler än vad Opel har angett som högsta tilllåtna effekt för Ascona.
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

jo han besiktigade först hos sfro sedan hos sbp

men klarar du dej från att regga den som ombyggt fordon med tanke på att du gjort ganska kraftiga ombyggnationer av torped väggen ??

jag vet inte jag bara funderade lite
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Jo, det behövs ganska mycket ombyggnationer för att den ska gå att besikta som ombyggt fordon.

Jag har byggt om för lite ännu så länge....... :wink:

Kolla in denna tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=15149
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

Mr Garrett skrev:Jo, det behövs ganska mycket ombyggnationer för att den ska gå att besikta som ombyggt fordon.
jobbar kompisens ascona var det inget plåt jobb som var ombyggt bara motor o låda och bromsar bakaxel ochlite förstärkningar på länkarmarna och båge

det verkar lite rörigt allt det där svårt att veta vad som gäller

patrik
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Håller på att öka volymen i förbränningsrummen, original är de på 58 cc

Har svårt att öka volymen mer än 5 cc...!!
Hade önskat öka volymen minst 10 eller helst 15 cc för att komma ner mot 7.5:1 i kompressionsförhållande
Bild

Tvingas även ta bort material från upphöjningen på kolvens ovansida, har hittat ca 2-3 cc till där:
Bild

Är det någon som vet hur 535:ans förbränningsrum ser ut, de ska visst vara på 65 cc original ?
Jag är osäker på hur mycket man törs slipa bort utan att riskera att man kommer in i kylkanalerna ?
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Om jag inte har helt fel så är det helt plana kolvar, så bara där så ökar man förbränningsutrymmet en hel del.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Ja, det stämmer nog.
Det kanske inte skiljer något alls vad gäller topplockets förbränningsrum på de olika motorstorlekarna av M30 ?

Har fixat lite färg på de nya plåtbitarna:
Bild
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Grunddesignen skiljers sig inte mycket vad jag sett. Gissningsvis skulle jag säga att du ska välja de modernare 3.5 liters-topparna faktiskt, alltså -87 och framåt då det fanns med katalysator, de är öppnare och med tiden så blev maskinbearbetningarna bättre från fabrik.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Nu har jag fått min Intercooler, 600 x 300 x 100
Bild

Har äntligen fått ihop motorn:
Bild
Bild
Bild
Bild
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Ser riktigt bra ut det där.
kämpa på nu bara.
//Niclas
Skriv svar