BMW Ascona 2.8 Turbo (11.65sek@205 km/h) FOR SALE
- Mr Garrett
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 155
- Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
- Ort: Luleå
Det är en ren gatbil..........!!
Som jag skrev i början så är Asconan vald med omsorg då den är godkänd för 150 hk & 220 Nm vilket är precis vad den svagaste BMW M30 motorn (M30B25) ger i effekt och vridmoment.
Ska bara ta bort alla överladdnings mojänger innan jag åker in till bilprovningen
Som jag skrev i början så är Asconan vald med omsorg då den är godkänd för 150 hk & 220 Nm vilket är precis vad den svagaste BMW M30 motorn (M30B25) ger i effekt och vridmoment.
Ska bara ta bort alla överladdnings mojänger innan jag åker in till bilprovningen
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
- Mr Garrett
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 155
- Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
- Ort: Luleå
Oj, hur lyckades han få 197 hk godkänt ?
Den högsta godkända effekten är väl 180 hk om man byter bromsar ?
Jag ska nog klara axelbelastningen genom att jag flyttat bak motorn 40 cm
Den högsta godkända effekten är väl 180 hk om man byter bromsar ?
Jag ska nog klara axelbelastningen genom att jag flyttat bak motorn 40 cm
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
han har sålt bilen nu men här har du hans reg nr EAR 460
så kan du kolla på www.vv.se och sök uppgifter om annat fordon
och klicka på tilläggsinformation längre ner så står det lite vad han har för grejer
patrik
så kan du kolla på www.vv.se och sök uppgifter om annat fordon
och klicka på tilläggsinformation längre ner så står det lite vad han har för grejer
patrik
- Mr Garrett
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 155
- Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
- Ort: Luleå
Aha.........den är registrerad som ett Ombyggt fordon !!
Då gäller andra regler än vad Opel har angett som högsta tilllåtna effekt för Ascona.
Då gäller andra regler än vad Opel har angett som högsta tilllåtna effekt för Ascona.
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
- Mr Garrett
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 155
- Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
- Ort: Luleå
Jo, det behövs ganska mycket ombyggnationer för att den ska gå att besikta som ombyggt fordon.
Jag har byggt om för lite ännu så länge.......
Kolla in denna tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=15149
Jag har byggt om för lite ännu så länge.......
Kolla in denna tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=15149
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
jobbar kompisens ascona var det inget plåt jobb som var ombyggt bara motor o låda och bromsar bakaxel ochlite förstärkningar på länkarmarna och bågeMr Garrett skrev:Jo, det behövs ganska mycket ombyggnationer för att den ska gå att besikta som ombyggt fordon.
det verkar lite rörigt allt det där svårt att veta vad som gäller
patrik
- Mr Garrett
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 155
- Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
- Ort: Luleå
Håller på att öka volymen i förbränningsrummen, original är de på 58 cc
Har svårt att öka volymen mer än 5 cc...!!
Hade önskat öka volymen minst 10 eller helst 15 cc för att komma ner mot 7.5:1 i kompressionsförhållande
Tvingas även ta bort material från upphöjningen på kolvens ovansida, har hittat ca 2-3 cc till där:
Är det någon som vet hur 535:ans förbränningsrum ser ut, de ska visst vara på 65 cc original ?
Jag är osäker på hur mycket man törs slipa bort utan att riskera att man kommer in i kylkanalerna ?
Har svårt att öka volymen mer än 5 cc...!!
Hade önskat öka volymen minst 10 eller helst 15 cc för att komma ner mot 7.5:1 i kompressionsförhållande
Tvingas även ta bort material från upphöjningen på kolvens ovansida, har hittat ca 2-3 cc till där:
Är det någon som vet hur 535:ans förbränningsrum ser ut, de ska visst vara på 65 cc original ?
Jag är osäker på hur mycket man törs slipa bort utan att riskera att man kommer in i kylkanalerna ?
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Om jag inte har helt fel så är det helt plana kolvar, så bara där så ökar man förbränningsutrymmet en hel del.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Mr Garrett
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 155
- Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
- Ort: Luleå
Ja, det stämmer nog.
Det kanske inte skiljer något alls vad gäller topplockets förbränningsrum på de olika motorstorlekarna av M30 ?
Har fixat lite färg på de nya plåtbitarna:
Det kanske inte skiljer något alls vad gäller topplockets förbränningsrum på de olika motorstorlekarna av M30 ?
Har fixat lite färg på de nya plåtbitarna:
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Grunddesignen skiljers sig inte mycket vad jag sett. Gissningsvis skulle jag säga att du ska välja de modernare 3.5 liters-topparna faktiskt, alltså -87 och framåt då det fanns med katalysator, de är öppnare och med tiden så blev maskinbearbetningarna bättre från fabrik.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Mr Garrett
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 155
- Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
- Ort: Luleå
Nu har jag fått min Intercooler, 600 x 300 x 100
Har äntligen fått ihop motorn:
Har äntligen fått ihop motorn:
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt: