142 2.05L B20

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

142 2.05L B20

Inlägg av Roger Persson »

Uppdaterat första inlägget om detta bygge.. En ny bild 7/Juni

Detta är tredje motorn man bygger för turbo till denna bil..
En fjärde motor är på gång.. Finns en annan tråd om den..
Dock är det en sugmotor som kommer ge runt 170-180 hästar..
I mina drömmar iaf.. ;) Det är dock en annan tråd..

Byggt ihop 8 b20 motorer så börjar kunna alla moment i huvudet..

Besiktningssettup.. ;)



Bild

Turbo setup.. Så här välfyllt blir det övriga tiden.. ;)
Nyare bild kommer på nya motorn i bilen..
Detta är den senaste ja har dock sitter det en helt nybuggt motor i nu.. [

Troligen sista motorn.. Nyaste bilden på turbopaketet..

Bild

Gammal bild.. Skitigt..

Bild

Dock har motorrummet fått lite färg.. :) Första lageret.. :hihi:

Bild

Det hela började med att man brände 1ans kolv i gamla motorn, troligen
beroende på för hög tändning.. Den hade varit med i några år både som
hög komps sugmotor och som lågkomp turbomotor i första bygget och
senare även högkomp turbo med nya senaste toppen med högre komp
än den första och även större avgasventil.. Även bättre portning..
Dock inte fulländad på långa vägar..

Lite lite gammalt innan fortsättningen..

Turbotoppen..



44 40 specialventiler.. omsvarvad 44 insug och 42 insug till 40..
omgjorda släpningar på både insug och avgas för bättre flöde o
mindre vikt..

Har ingen bild tyvär men kan ordnas om nån undrar..

Omfrästa förbränningsrum med större radier..

Både insug och avgaskanalerna är ncfrästa.. Konan ner äv vinklad
i brunnen i både x och yled..
(Något kompliserat programera) Även insuget är vinklar för att
kunna bli så bra som möjligt.. Dok är avgaskanalen helt original förutom
att brunnen är regält upptagen med 32mm bullmill och så är det till slipat
efteråt med hårdmetallfil det som inte går att fräsa, ventilstyrningen och
alla vassa kanter som blir efter upptgningen till 36mm i avgasbrunnen..
Nya styrningar är även monterade och även brotchade efter ipressning..
Krympte när man pressa i dom så var nödvändigt att brotcha.. Dock
kanske man ska brotcha 7.98 istället för 8.00..

Bild

Bild

Bild

Det var toppen det nu tillbaka till bottendelen..

Hade fått tag i 92.5mm kompsänkta et kolvar och hade tur när ja
hämta en motor på skroten.. Samma borr och nyborrat.. Jävla röta..

Första bilden på nya konseptet var den här.. :)
Som pitten i greta.. ;)

Bild

Block grovtvättat och färdigt för planing och omborrning/gängning för m12 toppbult..

Bild

Bild

Bild

8bult veven.. :) Riktigt fräch orörd vev..

Bild

Hur vanligt e dehär..? :roll:
(Smörjhålet i veven snedborrat ca 5mm)

Bild

Lite motorarbetan man utfört på motorn..

Förädling.. :)

Bild

Bild

Resan över tar ca 40min med 200varv o 20mm min..
(0.1 per varv)

Bild

Bild

Skärhållaren är min egen :idea: uppfinning.. :lol:

Bild

Bild

Motorn blev sen tvättad och veven monterad med nya ram lager..
Svarvade även don och knackade i nya kam lager..

Kolvarna precis isatta.. :) Det är nu man börjar känna man snart e klar..

Bild

Motorn innan målning, har inte hunnit torka än är blöt av
lacknafta, ser fet ut.. ;)

Bild

Nymålad o fin..

Bild

Denna bryggan sitter i motorn.. Den hade redan rätt geometri och den har funkat bra..

Bild

Dagarna innan den lyftes i..

Bild

Lättat hålborrat nc fräst svänghjul, tryckplatta 6 pucks cinter från kg trimning..

Bild

Ihopmonterad med m46låda och 76 sprängkåpa.. Kåpan med låda m45 köptes för 300.. 8)

Bild

Uppdateras när det kommer nått nytt..
Senast redigerad av Roger Persson den mån apr 13, 2020 1:35 pm, redigerad totalt 55 gång.
anderssonboy
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: fre nov 24, 2006 2:20 pm
Ort: blekinge/kallinge
Kontakt:

Inlägg av anderssonboy »

hej vad är de du ska leda in där brånsle pumpen satt innan lr ska du leda utt nåt där? .. och vart kan man köpa såna grejer du har på förgasarna ?? lr är dom hema snikrade? ps fint bygge
http://www.D-Anderssondrift.se
/// Dennis Andersson

Nr 0708633927
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Jag suger från gamla ledningen te en insprutpump å sen te en btrl å sen tebax med en ny ledning.. Där gamla pumpen satt är bara en extra vevhusventilation.. :) Dom är hemsvarvade av alu... Finns köpa te piperxross eller va de heter med tratt.. Tack för komentaren.. :)
anderssonboy
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: fre nov 24, 2006 2:20 pm
Ort: blekinge/kallinge
Kontakt:

Inlägg av anderssonboy »

ook du som svarvat dom lr?? om du har svarvat dom så skulel du kuna svarva en till o sälja te mej??
http://www.D-Anderssondrift.se
/// Dennis Andersson

Nr 0708633927
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

se där en vitblockare...snyggt!
trodde det var oljereturen till turbon ja , där gamla bränslepumepn satt :twisted:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Behöver du bara en..? :) är de till su eller stromberg..? Ja har funderat på göra om modellen lite.. Alltså.. Göra i alu fast göra hålet mkt mindra.. Samma som förgasarnas diameter och sen avsluta med en radie för att få bättre flöde.. Som dom är nu så kanske dom inte är speciellt flödes optimerade.. Annars gör man bara en tratt som man monterar innuti som går ut i filteret en bit..
anderssonboy skrev:ook du som svarvat dom lr?? om du har svarvat dom så skulel du kuna svarva en till o sälja te mej??
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Hehe.. Äkta vitblock.. ;) Eller snarare Pärlblock.. ;) För de e nånting som ska likna mitt imällan pärgrå och califonia vit.. :)

Ja hade rör först men de funkade inte så bra..
Hade hela garagegolvet fullt med olja först efter ja kört ett tag.. ;) Så nu har ja monterat ett till vevhusventilation burk samma som original i plattan.. Vart perfekt.. Håller på gör en extra olje avskiljare med nu.. Fast den vet ja dock inte om den fungerar än..


140ttic skrev:se där en vitblockare...snyggt!
trodde det var oljereturen till turbon ja , där gamla bränslepumepn satt :twisted:
anderssonboy
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: fre nov 24, 2006 2:20 pm
Ort: blekinge/kallinge
Kontakt:

Inlägg av anderssonboy »

har en su gassare men om du skulle ställa dej o göra en hur mkt skulle du då ta för den?
http://www.D-Anderssondrift.se
/// Dennis Andersson

Nr 0708633927
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Väntar på en polare ska lägga upp bilderna på de senaste bla svänghjul som är lättat och hålborrat mm mm..

Volvon ska finåkas till julmiddagen på självaste julafton! ;)
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 707
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

Fräsigt, lär ju höra dej om du nu ska köra på julafton...sitter jusst för tillfället i din grannes hus.. men när blir det en turboanöäggning i bilen igen då, eller ska du satsa på sugmotor nu?
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Hördes de nått idag då?
Fixade fuggarna lite snålare och testade ställa på mer
soppa vilken bara blev att de flödade..

Sen en liten nätt provtur..

Vilken granne menar du? ;)

Det kommer helt klart bli turbo igen..

Klarar ja hålla mej så blir de besiktning först..
Annars åker det i tidigare..
Bes i mars nångång.. Tänkte slippa lite krångal..
Ev blir se att man hårdlöder ihop ett nypp plenum i rostfritt..
Finns endel rostfria detaljer under huven så tänkt fortsätta den stilen..

/Roger
Composth skrev:Fräsigt, lär ju höra dej om du nu ska köra på julafton...sitter jusst för tillfället i din grannes hus.. men när blir det en turboanöäggning i bilen igen då, eller ska du satsa på sugmotor nu?
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 707
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

Jag satt inne hos Tony, huset i hörnet..dom med vita 940in.
Okej, tänkte väll det. Inte kan man ge upp turbo bara sådär.
Men ska du köra gasare då igen på nya motorn eller blir det insprut denna gång?
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Lite samlade bilder..

Bild
Bild
Bild

Det som hänt angående turbobygget..

Grenmröret har fått ny heltäckande fläns.. Vart riktigt bra..
Diverse små fix såsom 1/8 hydralsklang till oljetryck..
Håller på tiggar ihop ny tryvkbox i rostfritt..
Med fullradietrattar mm + att det är vändbart.. Dvs passar
både b20 och tex b21.. Tryckboxen är skruvad mot fästplattan
så att det hår att ta isär och vända runt..
Fixat diverse kopplingar.. Nu är de mesta klart för att bygga
ihop turbomotorn igen.. Bara bulta dit.. :) Sen när intercollern
e på plats med blir de bygga nya tryvkrör till nya tryckboxen..

Precis renoverat turbon med.. Lagret mot avgassidan hade skurit
med repor som följd.. Det hade kommit in svetsloppor av någon
konstig anledning.. När ja svetsa det lilla som behövtes så hade
jag en hörselpropp i hålet för att det inte skulle komma in något
otrevligt.. Kan ha suttit där länge med andra ord.. Turbon är en
t04 nånting med t3 fläns.. Axeln var original 10.15 nu är den
nerbrynad till 10.05 lagret är original 10.21 invändigt och 15.72
utvändigt.. Nya lageret 10.11 0ch 15.72 om allt stämmer så ska
det funka perfekt nu.. :) Spelet är märkbart men mindre än förut
men bara på avgassidan.. Riktigt sliten båda axeln och lageret
ca 0.1 mes spel än det ska vara.. nu ca 0.12 i totalt spel.. Axeln är
nerbrynad till för att få minimalt kast hade man rundslipat hade det
blivit 0.02 i kast vilket ja tror är för mkt.. lagerbrons lagrena har max
kast på 1 hundradels mm.. Första lagerna man gjorde var bara kasta
för hela skiten kasta sen när prova den lite lätt med tryckluft.. Men nu
spinner den på så fint så igen.. ;) Funkar det så funkar det.. Annars
blir det helt ny turbo.. Allt för just nu.. Tror att detta ka ha varit grunden
til att motorn inte gått riktigt som den ska från låga varv.. Ska bli kul
och spännande få ihop bilen igen.. Troligen nästa helg..
Senast redigerad av Roger Persson den ons maj 30, 2007 4:18 pm, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Edit
Senast redigerad av Roger Persson den ons maj 30, 2007 4:20 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Edit
Senast redigerad av Roger Persson den ons maj 30, 2007 4:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar