Volvo 142 -73 Kompressorprojekt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

iadr skrev:Sorry to post in English- I follow most posts without needing a translation, but those are not any type of M400 ratios that I have ever seen. Can someone explain?
As Cpt Tuttle says, the ratios is from a swedish army terrain vehicle. I had never heard of it either... until I found it.

This also makes the gearbox better suited for what I will be doing with it. I'm not going to go down a dragstrip, but run circuit racing with my car.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

C Upp skrev:
200 km/h i slutfart på 4:an. Ettan går upp till lite över 80. Skulle kanske till och med kunna gå ännu lägre i utväxling beroende på bana... hmm. Vad tros?
du tror inte att du kommer behöva köra fortare än 200 på banorna? finns väl en del snabba banor.. sen om du mot förmodan skulle köra strippen, så komemr du ju varva ur 4an vid mål (eventuellt) tror 4:10 blir bättre, o lättare att hitta o byta om den skulle gå kass..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Rogge skrev:
sen om du mot förmodan skulle köra strippen, så komemr du ju varva ur 4an vid mål (eventuellt) tror 4:10 blir bättre, o lättare att hitta o byta om den skulle gå kass..

Man har inte 200km/h i slutfart på en 1200kg bil med 300hk.
Axel Wall
iadr
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: fre mar 05, 2004 10:45 pm
Ort: Canada [ not US ;) ]
Kontakt:

Inlägg av iadr »

A C303, then?

If this is confirmed that that is *the* gearbox to have!!
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

Axel skrev:
Rogge skrev:
sen om du mot förmodan skulle köra strippen, så komemr du ju varva ur 4an vid mål (eventuellt) tror 4:10 blir bättre, o lättare att hitta o byta om den skulle gå kass..

Man har inte 200km/h i slutfart på en 1200kg bil med 300hk.
om Conny nu nöjer sig med 300Hk.. :wink:
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Rogge skrev:
Axel skrev:
Man har inte 200km/h i slutfart på en 1200kg bil med 300hk.
om Conny nu nöjer sig med 300Hk.. :wink:
Kompressorn räcker inte till mer.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

Axel skrev:
Kompressorn räcker inte till mer.
större kompressor elelr trycka vidare med turbo.. jaja det löser sig, den dagen..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Rogge skrev:
Axel skrev: Kompressorn räcker inte till mer.
större kompressor elelr trycka vidare med turbo.. jaja det löser sig, den dagen..
Den dagen håller nog inte M30-axeln heller... Större kompressorer kostar flis och turbo har ju folk redan byggt massor av. Och jag har ingen chans att klå norrlänningarna på strippen ändå. Däremot möter jag gärna er på bana sen.

Visst kan jag komma upp i över 200km/h på bana. Det finns i Sverige och definitivt på Ringen i Tyskland som är mitt stora mål (Köra fram och tillbaka med bilen såklart). Men då får man nog laborera med utväxlingar. Men det är alltid kul att räkna på saker.
iadr skrev:If this is confirmed that that is *the* gearbox to have!!
Well for me it is. It's not perfect for street-use. It's definatly not right for dragstrips. But for circuit racing I think it's pretty perfect.
Sadly I don't think it's something you find laying around anywhere. I consider myself very lucky to have found it. The Last one was sold just last week.
Axel skrev:Man har inte 200km/h i slutfart på en 1200kg bil med 300hk.
Nej nej Axel. Det är 1000kg bil som är målet :P Hur nu det ska gå till.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Banta en spettfyrtio till ett ton borde väl ändå gå...
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Länge sen jag uppdaterade här. Inte för att jag gjort så mkt. Men såhär ser bilen ut nu!

Bild

Lite färg gör att allt känns bättre. Och att man kan börja montera saker igen.
Tror inte lacken blev 100% rätt nyans. Men jag är nöjd ändå. Om nåt så är den snyggare. Har bara bakluckan, dörrarna och fronten kvar att ge mig på, men det får vänta tills jag byggt flippfästen. Va tycks? Rejsigt?
En riktig nostalgitripp från min första 142:a. Kände nästan en tår i ögat när jag tog ett steg tillbaka och kollade in helheten.

Nu ska jag bara försöka handla mig en koppling så jag kan slänga ihop motorn och lådan och hiva i hela paketet i bilen.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Har du bestämt dig för slutväxel än?
Det är ju rätt många faktorer som spelar in när man kompromissar...

Titta även på vad motorn får för varvtal när du ligger i 110km/h typ.
För det verkar som att du bygger din bil så den ska gå att bruksa med?
Inte så fränt om det varvar 4000rpm från en trimmad räsermotor när man ligger och kör efter vägen... :)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Gustav skrev:Har du bestämt dig för slutväxel än?
Det är ju rätt många faktorer som spelar in när man kompromissar...
Nej, det är inte spikat. Har en 4,56-utväxling jag kan få köpa, eller så kör jag 4,10 som sitter på bilen nu, eller M31 med 3,73-utväxling. Så där har vi ju valmöjligheterna. Om jag sedan har alla axlarna liggande i garaget så är det ju ingen större svårighet att testa sig fram lite heller. Bara å muttra loss och muttra dit, så ser man vad man trivs med.
Gustav skrev:Titta även på vad motorn får för varvtal när du ligger i 110km/h typ.
För det verkar som att du bygger din bil så den ska gå att bruksa med?
Inte så fränt om det varvar 4000rpm från en trimmad räsermotor när man ligger och kör efter vägen... :)
Näe, bruksbil är det inte tal om. Enda bruks det är med den är att den ska gå att köra fram och tillbaka till race för egen maskin, så lagligt som möjligt. Men den är inte till för att frakta arslet. I såna fall är flippfront, glasfiberdörrar och sånt väldigt opraktiskt när man bor i "storstad".
Speciellt utan ljuddämpning och allt annat sånt där som man behöver i en bruksbil.
Hörselskydd kommer nog vara mer krav än valmöjlighet i bilen ändå, så att varvet går upp några hundra rpm märks nog inte. Och minst 4000rpm brukar ju 140n göra när man ligger och kör oavsett 8)
Senast redigerad av C Upp den sön nov 11, 2007 1:46 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Glömde lite bilder också.

Bakvagnens fräsha upphängning. Tack till Tegheim för prylarna.

Bild

Och framvagnen med krängningshämmare och alla roliga prylar.

Bild

Åsså en fråga. Är det någon som har erfarenhet att köra Servostyrnsäcka utan pump till servooljan. Alltså bara en behållare med olja och slangar. Behöver ju inte servoverkan egentligen, så jag tänkte om man kan bli av med pumpen? Eller behöver snäckan trycket för att hålla? Nån med 164 som testat kanske?
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Så har jag fått hem lite fler hårda paket. En Saab-tryckplatta provtryckt av Eric Wiklund (tackar) 700 Kilos tryck vid 2,8mm, en 6-puckad sinterlamell. Åsså slog jag till på 2 st Intercoolerelement modell större (600x300x100mm). Vet inte vad jag ska göra av det andra, kanske vattenkylare eller nåt...

Bild

Så ska jag försöka shimsa in kopplingen ordentligt så jag kan montera lådan och stoppa i motorn i bilen.
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

De tar sig sa mordbrännarn:

Bild
Skriv svar