CarfreakRacing - 142:a - Dragracebygge [Kapar ur för 4-link]
CarfreakRacing - 142:a - Dragracebygge [Kapar ur för 4-link]
Får la ta att lägga upp mitt projekt här också efter många förfrågningar från olika håll!
Lite info kring bygget:
Motor:
B18 "B20" - nyrenoverad botten
B20E topp - Steg 3 portad av elleman, mira frästa säten samt planad!
Dubbla SU HIF6 - nyrenoverade och blästrade!
B18 sport insug - blästrat, skall även coatas
Elleman D5 kam med lättade lyftare samt härdade vippor
Ståldrev
Interiör/Exteriör:
Rörrams bygge i fullgång framtill!
Allt skall lackas upp
Bur skall byggas
Sportstolar ska i
Plastrutor bak
Nya bussningar i framvagn och bakvagn
Skrapad under samt rostskydda
+MYCKET, MYCKET mer!!
Hope u like it!
Börjar med en herrans massa bilder!!
More to come!!
Lite info kring bygget:
Motor:
B18 "B20" - nyrenoverad botten
B20E topp - Steg 3 portad av elleman, mira frästa säten samt planad!
Dubbla SU HIF6 - nyrenoverade och blästrade!
B18 sport insug - blästrat, skall även coatas
Elleman D5 kam med lättade lyftare samt härdade vippor
Ståldrev
Interiör/Exteriör:
Rörrams bygge i fullgång framtill!
Allt skall lackas upp
Bur skall byggas
Sportstolar ska i
Plastrutor bak
Nya bussningar i framvagn och bakvagn
Skrapad under samt rostskydda
+MYCKET, MYCKET mer!!
Hope u like it!
Börjar med en herrans massa bilder!!
More to come!!
Senast redigerad av carfreak den lör nov 20, 2010 10:43 pm, redigerad totalt 5 gång.
//Christian
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
kan bli mäktigt det hära!
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Får hoppas det! Med rätt motivation och en någolunda ekonomi såRoger Berglund skrev:kan bli mäktigt det hära!
Ev. hittar framskärmar samt huv i glasfiber hem snart. Får även en ny frontplåt då min är skräp!
En B23 turbo spis kommer byggas under vintern sen! Då kommer bilen även genomgå en fin lackering!
Värt att säga är att jag gör nästintill allt själv, från svetsning till lackering!
En fråga efter mkt sökning osv. Vad krävs för att regga om denna bil som ombyggt fordon ?
//Christian
Motorn är nu till 90% startklar
Känns skönt efter allt slit och pengar som är nedlagt på den!
Lite info om motorn:
B18 block - borrad till 90mm dvs. 2l
Elleman Steg III topp - portad/planad, omgjorda f-rum, mirafräst mm.
B18 sport insug/grenrör som är coatat - Tack Weird Performance
Dubbla SU HIF6:or med uppsvetsade kanter samt avrundad för ett bättre och jämnare flöde, nya packningar, munstycken, nålan, fjädrar mm.
Pertronix brytarlösa t-system tillsammans med en "sport" fördelare utan vakuum styrning.
M40 långspaks låda
Bilder:
Känns skönt efter allt slit och pengar som är nedlagt på den!
Lite info om motorn:
B18 block - borrad till 90mm dvs. 2l
Elleman Steg III topp - portad/planad, omgjorda f-rum, mirafräst mm.
B18 sport insug/grenrör som är coatat - Tack Weird Performance
Dubbla SU HIF6:or med uppsvetsade kanter samt avrundad för ett bättre och jämnare flöde, nya packningar, munstycken, nålan, fjädrar mm.
Pertronix brytarlösa t-system tillsammans med en "sport" fördelare utan vakuum styrning.
M40 långspaks låda
Bilder:
//Christian
Nu är motorn nästan startad :p vill inte riktigt gå igång.. vet inte vad som strular men..
Behöver en sånhär lite grejj till ena förgasaren också, skall ha hålet som jag ritat ut de - letat överallt men ingen verkar sälja en sån:
Hur brukar en startmotor som är påväg att gå sönder låta? Min har ett konstigt metall liknande ljud..
Bilen går i princip igång när jag kör den på starten, men släpper jag nyckeln så dör motorn..
Behöver en sånhär lite grejj till ena förgasaren också, skall ha hålet som jag ritat ut de - letat överallt men ingen verkar sälja en sån:
Hur brukar en startmotor som är påväg att gå sönder låta? Min har ett konstigt metall liknande ljud..
Bilen går i princip igång när jag kör den på starten, men släpper jag nyckeln så dör motorn..
//Christian
Motorn uppstartad och går förhållande vis bra, endast 1 förgasare inkopplad. Väntar på en liten del till den andra så ska förgasarna ställas in!
http://www.garaget.org/video/e3f43dlzad7m
http://www.garaget.org/video/e3f43dlzad7m
//Christian
Jadu, de berors på.. kommer du å byter mina bussningar i framvagnen så blir de körning i år Har alla bussningar men lyckas fan inte får ur de gamla!Volvoiten skrev:Fräsigt!
Så blir det något åka här i Göteborg i år? typ G.S.R alt RC?
vore kul å se, kör själv en ellemann sug motor i 140
Asså, fasen va skojj, är de du som har den blåe ?
//Christian
Hur är tryckrören dragna på bilden? Ser ju ut som att turbon sitter där vevhusventen går upp om man kollar snabbt på bilden...
Volvo 745 Tic - Portad 531,extraktor,K27, 50 mm Wastegate, 6 pucks sinter och förstärkt Sachsplatta Sprut på G!
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
Hehe näe, den går för sakta. Har en 140 pickup i brun nyans (än så länge) då någon tyckte det var vackert på 80-taletcarfreak skrev:Jadu, de berors på.. kommer du å byter mina bussningar i framvagnen så blir de körning i år Har alla bussningar men lyckas fan inte får ur de gamla!Volvoiten skrev:Fräsigt!
Så blir det något åka här i Göteborg i år? typ G.S.R alt RC?
vore kul å se, kör själv en ellemann sug motor i 140
Asså, fasen va skojj, är de du som har den blåe ?
bussningar kan va en riktig plåga... speciellt då dom säkert är orginal dvs 40 år gamla
Richard G satsar på Sugtrimmad 142 rally replika
Nu har jag fått min fuelcell som är spons från min far (Kenth66)
Har inte blivit så mycket gjort på volvon idag. Städar nämligen hela verkstan så den blir fin, ska måla golvet osv.
Bjuder på en bild på bakvagnen iafall!
Såhär ser nedre fjäderfästet ut, hur fasen skall jag få fjädern att sitta fast? Vill absolut inte använda slangklämmor!
Tycker det är dåligt med kommentarer Lägger jag upp för få bilder? Om ni vill se något så be mig fota det
En fråga, de bromsgrejjerna som sitter innan bakaxeln, 2st klumpar - vad gör de? Hur funkar dem? Behövs dem?
Motorn redo för att skickas
Har inte blivit så mycket gjort på volvon idag. Städar nämligen hela verkstan så den blir fin, ska måla golvet osv.
Bjuder på en bild på bakvagnen iafall!
Såhär ser nedre fjäderfästet ut, hur fasen skall jag få fjädern att sitta fast? Vill absolut inte använda slangklämmor!
Tycker det är dåligt med kommentarer Lägger jag upp för få bilder? Om ni vill se något så be mig fota det
En fråga, de bromsgrejjerna som sitter innan bakaxeln, 2st klumpar - vad gör de? Hur funkar dem? Behövs dem?
Motorn redo för att skickas
//Christian