garagebesök hos Jens del 2
garagebesök hos Jens del 2
Det börjar hända saker hos grabbarna i garagena nu . Jens har fortsatt med sitt grenrörsbyggande , avgasröret har kommit på plats osv , se bilder
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Jens, varför kan du inte hålla dig under huven? Kanske blir svårt besiktiga nästa gång med fläkten upp genom huven...
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
optimalt turbogrenrör
Efter ha byggt två tidigare ej optimala grenrör, så ville jag bygga det slutgiltiga B20t grenröret på dom nyaste teorierena. det fick bli en kompromiss med huven istället för effekten/vridet. Längd 60cm, grenrörspakning till collektor.inner dim 42.5mm. 46mm westgate/+15mm slag. turbo svitsher S81. 61mm in/70mm ut. jag tror inte det ska vara några bekymmer med bilprovningen (innga vassa kanter eller sikt bekymmer)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Okej... tänkte bara det blir ju mindre sleeperverkan... jag rymmer mina 70cm under huven iaf..
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Jag måste fråga en sak. Eftersom jag är lite ny på detta forum som måste jag veta. När ni säger att ni tar er igenom bilprovningen med bilarna så är skämtar ni eller hur? I stockholm skull SBP personal misshandla en om man kom dit med ett bygge alá Jens... Här kör man bolt off bolt on varje vår.....
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Min gick igenom såhär utan anmärkning nu senast
typad med b20 turbo..
citat bes. mannen: "Jaha, åsså sitter det en b20 därunder?"
typad med b20 turbo..
citat bes. mannen: "Jaha, åsså sitter det en b20 därunder?"
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Eftersom min bil är gammal (70)och typad som ombyggt fordon med dessa grejor är det bara att köra in på bil provningen varannat år.utan problem. dom brukar va noga med bromsar busningar mm men inte så noga med motorns effekt. sist när jag besiktigat sa den trevliga bisiktnings gubben att jag skulle gasa på lite när jag for så att han och arbets polarna fick se vad B20 gick för. och jag gjorde dom inte besviken nör jag ritade svart i 80m på 1an och 2an jag tänkte lägga i 3an och rita 50m till men det kanse skulle bli lite väl häftigt!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Jag är lite osäker på reglerna för att få typa som obyggt fordon. Men säg att jag fimpar fronten vid torpedväggen och bygger rörram fram. Då borde jag kunna typa om som ombyggt fordon right! Sen måste jag självklart ha en motor som är turbo på orginal, men det löser sig.
Nu är min motor typad och avgasertad bla bla för 160hp. Får jag ha den i min bil som då kommer väga strax under 1000kg? Finns det någor hp/vikt förhållande som inte får överstigas på ett ombyggt fordon?
Jag tycker reglerna/kostnaderna är kluriga.
Nu är min motor typad och avgasertad bla bla för 160hp. Får jag ha den i min bil som då kommer väga strax under 1000kg? Finns det någor hp/vikt förhållande som inte får överstigas på ett ombyggt fordon?
Jag tycker reglerna/kostnaderna är kluriga.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag tror att det fins ett vikt förhållande men det är lite lurigt när dessa används.krångligt visst, men sverge har ändå rätt bra regler om man jämför med andra länder.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Nya B20 börjar ta form, Mats ska komma och ta lite bilder i helgen. toppen med vippor, cam, grenrör, wastegate, insugningsrör, mm är helt klart men jag väntar fortfarande efter paketet med block, stakar, mm från Motormekano i skellefteå. Ett problem som ännu inte är löst är placeringen av vattenpumpen då blocket är planat 6.8mm. första start är planerad till början av mars (som vanligt).
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jonas CRX VTi 94: Kolla in den här tråden där jag gett ett par länkar till intressant läsning för dig. Nu har vi författaren till den som skrivit allt som medlem på forumet så han (Gustaf "therealpinto" Ulander) kan säkert säga hur det egentligen ligger till, men jag tänkte försöka:
Enda möjligheten för dig att köra med turbon på genom besiktningen är att göra om bilen till amatörbyggt fordon (räcker inte med ombyggt). Då försvinner avgaskraven som du har på din bil (tillverkad 1994).
Edit: Läste lite hårdare, det kan gå utan att besikta bilen som amatörbyggt, men det verkar vara upp till biltillverkarens representant i Sverige..
Enda möjligheten för dig att köra med turbon på genom besiktningen är att göra om bilen till amatörbyggt fordon (räcker inte med ombyggt). Då försvinner avgaskraven som du har på din bil (tillverkad 1994).
Edit: Läste lite hårdare, det kan gå utan att besikta bilen som amatörbyggt, men det verkar vara upp till biltillverkarens representant i Sverige..
Jonas CRX VTi 94 skrev:Jag är lite osäker på reglerna för att få typa som obyggt fordon. Men säg att jag fimpar fronten vid torpedväggen och bygger rörram fram. Då borde jag kunna typa om som ombyggt fordon right! Sen måste jag självklart ha en motor som är turbo på orginal, men det löser sig.
Nu är min motor typad och avgasertad bla bla för 160hp. Får jag ha den i min bil som då kommer väga strax under 1000kg? Finns det någor hp/vikt förhållande som inte får överstigas på ett ombyggt fordon?
Jag tycker reglerna/kostnaderna är kluriga.