garagebesök hos Jens del 2

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

garagebesök hos Jens del 2

Inlägg av Mats A »

Det börjar hända saker hos grabbarna i garagena nu . Jens har fortsatt med sitt grenrörsbyggande , avgasröret har kommit på plats osv , se bilder
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jens, varför kan du inte hålla dig under huven? :shock: Kanske blir svårt besiktiga nästa gång med fläkten upp genom huven...
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

optimalt turbogrenrör

Inlägg av Jens Gustavsson »

Efter ha byggt två tidigare ej optimala grenrör, så ville jag bygga det slutgiltiga B20t grenröret på dom nyaste teorierena. det fick bli en kompromiss med huven istället för effekten/vridet. Längd 60cm, grenrörspakning till collektor.inner dim 42.5mm. 46mm westgate/+15mm slag. turbo svitsher S81. 61mm in/70mm ut. jag tror inte det ska vara några bekymmer med bilprovningen (innga vassa kanter eller sikt bekymmer)
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Okej... tänkte bara det blir ju mindre sleeperverkan... jag rymmer mina 70cm under huven iaf.. :wink:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Det ser intressant ut grenröret, tror aldrig jag sett något med så långa rör innan kollektorn, vågar man hoppas på en liten skriftlig redogörelse för poängerna med detta gentemot lite kortare? Kanske man får upp gashastigheten i kollektorn ytterligare eller?

//Jonas T
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag måste fråga en sak. Eftersom jag är lite ny på detta forum som måste jag veta. När ni säger att ni tar er igenom bilprovningen med bilarna så är skämtar ni eller hur? I stockholm skull SBP personal misshandla en om man kom dit med ett bygge alá Jens... Här kör man bolt off bolt on varje vår.....
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Min gick igenom såhär utan anmärkning nu senast
typad med b20 turbo..

Bild

citat bes. mannen: "Jaha, åsså sitter det en b20 därunder?" :roll:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Eftersom min bil är gammal (70)och typad som ombyggt fordon med dessa grejor är det bara att köra in på bil provningen varannat år.utan problem. dom brukar va noga med bromsar busningar mm men inte så noga med motorns effekt. sist när jag besiktigat sa den trevliga bisiktnings gubben att jag skulle gasa på lite när jag for så att han och arbets polarna fick se vad B20 gick för. och jag gjorde dom inte besviken nör jag ritade svart i 80m på 1an och 2an jag tänkte lägga i 3an och rita 50m till men det kanse skulle bli lite väl häftigt!
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag är lite osäker på reglerna för att få typa som obyggt fordon. Men säg att jag fimpar fronten vid torpedväggen och bygger rörram fram. Då borde jag kunna typa om som ombyggt fordon right! Sen måste jag självklart ha en motor som är turbo på orginal, men det löser sig.
Nu är min motor typad och avgasertad bla bla för 160hp. Får jag ha den i min bil som då kommer väga strax under 1000kg? Finns det någor hp/vikt förhållande som inte får överstigas på ett ombyggt fordon?

Jag tycker reglerna/kostnaderna är kluriga.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror att det fins ett vikt förhållande men det är lite lurigt när dessa används.krångligt visst, men sverge har ändå rätt bra regler om man jämför med andra länder.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Nya B20 börjar ta form, Mats ska komma och ta lite bilder i helgen. toppen med vippor, cam, grenrör, wastegate, insugningsrör, mm är helt klart men jag väntar fortfarande efter paketet med block, stakar, mm från Motormekano i skellefteå. Ett problem som ännu inte är löst är placeringen av vattenpumpen då blocket är planat 6.8mm. första start är planerad till början av mars (som vanligt).
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jonas CRX VTi 94: Kolla in den här tråden där jag gett ett par länkar till intressant läsning för dig. Nu har vi författaren till den som skrivit allt som medlem på forumet så han (Gustaf "therealpinto" Ulander) kan säkert säga hur det egentligen ligger till, men jag tänkte försöka:
Enda möjligheten för dig att köra med turbon på genom besiktningen är att göra om bilen till amatörbyggt fordon (räcker inte med ombyggt). Då försvinner avgaskraven som du har på din bil (tillverkad 1994).
Edit: Läste lite hårdare, det kan gå utan att besikta bilen som amatörbyggt, men det verkar vara upp till biltillverkarens representant i Sverige..
Jonas CRX VTi 94 skrev:Jag är lite osäker på reglerna för att få typa som obyggt fordon. Men säg att jag fimpar fronten vid torpedväggen och bygger rörram fram. Då borde jag kunna typa om som ombyggt fordon right! Sen måste jag självklart ha en motor som är turbo på orginal, men det löser sig.
Nu är min motor typad och avgasertad bla bla för 160hp. Får jag ha den i min bil som då kommer väga strax under 1000kg? Finns det någor hp/vikt förhållande som inte får överstigas på ett ombyggt fordon?

Jag tycker reglerna/kostnaderna är kluriga.
Skriv svar