Freddes 142:a 7.47 - 295

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Freddes 142:a 7.63 -282

Inlägg av larsat »

Hur ser veven ut då, felfri?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a 7.63 -282

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jo det har ju inte skurit, bara fått mer stryk än vanligt.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Freddes 142:a 7.63 -282

Inlägg av larsat »

Kör du med Volvo orginal 2,5L marinveven?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a 7.63 -282

Inlägg av Fredde Holmgren »

larsat skrev:Kör du med Volvo orginal 2,5L marinveven?
Nej det är en eftermarknadsvev 86mm
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Freddes 142:a 7.63 -282

Inlägg av larsat »

Ok, hur kommer det sig att inte fler kör med t.ex. 90mm slag om man ändå ska köpa en eftermarknadsvev, funkar det sämre?
Jag kan inte påminna mig om att jag sett någon köra med mer än 86?
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Freddes 142:a 7.63 -282

Inlägg av Toffe »

Är blocket ovalt? Isf hur mycket?

Lagren är väl inte mycket å bråka om, service delar;)
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a 7.63 -282

Inlägg av Fredde Holmgren »

Repigt som fan är blocket, inte så värst ovalt men det börjar va dåligt. Ser ut som det kan ha börjat spricka oxå. Har ett färdigborrat block så det är bara o byta.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Freddes 142:a 7.63 -282

Inlägg av j björk »

Har lagren gått ca 6 mil, alt. ca 2 minuter!?
Den kräver lite underhåll den där maskinen :wink:
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Freddes 142:a 7.63 -282

Inlägg av Tjernell »

1000 mils service :hihi:
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a 7.63 -282

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ja ni ser ju hur 1:ans lager ser ut där den fått gå normalt motför 4:ans där det varit problem. Viss skillnad i nötning.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Freddes 142:a 7.63 -282

Inlägg av PerAage »

Hej, har du bilder på "sprickorna"?
Efter B20-havariet i Piteå, där den gick fullgas 200meter utan kylvatten, hadde sylindrerna spruckit rejält, och en stund funderade jag på om "hard blok'en" hadde utvidat sej mer än gjutjärnsblocket när tempen hadde vandrat iväg.

Våra sprickor ser ju nästan ut som dom har pressat från utsidan och inn i sylindrarna...

PerAage skrev:Ettans sylinder;
Bild

Tvåans:
Bild

Fyrans:
Bild

Deformerade koppar-ringar, alla åt samma hål:
Bild

Vi åkte tomt för vatten kring 200meter ut, klev av gasen 50-100 meter före mål, då den gick på 3 sylindrar.

Vi funderar på varför den har spruckit. Kom gjärna med analyser..
Mvh
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a 7.63 -282

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ska kolla med sån där sprickindikeringsspray eller vad det heter på mitt block, ser ut som det kanske har börjat spricka en bit ner i cylindern.
Sätter i ett fräscht nyborrat block nu. Jag gör iordning flera block i taget nuförtiden :)

Per-Aage på ditt block kanske det kan vara i den skarpa kanten i urfräsningen för kopparringen som sprickan börjat?
Du har inte funderat på vanlig hederlig o-ringning och kopparpackning?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Freddes 142:a 7.63 -282

Inlägg av PerAage »

Det är vass kant uppåt, och ner ,mot sylinderen, men den är svagt gradat nere där koppar-ringen ligger.. men ja, kan vara det som är årsaken.
Vi funderar stärkt på koppar-packning och piano-tråd då nästan alla koppar-ringar som vi har kjört med har blivit deformerat.
Vid första haveriet såg vi at kopparringen hadde vikat sej innåt i sylinderen på dom sylindrarna där det var minst spel på kopparringen och den ena ringen hadde blivit svagt kyssad av en kolv...

Så ja, koppar-ringar utvidar sej mer än blocket när allting blir varmt, frågan är hur det ser ut nästa gång vi river en topp, då förhåpentligvis utan at det har varit något haveri. Dom deformerade ringarna vi har sett, har varit med om över 135grader...och tappad kylvatten.

Är ringarna snygga då, när det inte har varit för varmt?
Men vi skal få utskuren topplockspackning i koppar. Våran nya reserv-topp har svetsade kylkanaler, så där blir det nog inget bekymmer med vatten i oljan. Vilken tråd brukar du, pianotråd, eller svetstråd?
Hur mycket uppstick? (någon som beskrev problem med över 0,20 mm uppstick, så 0,15-0,17 var visst optimalt?
Men du kjör vel med tråd i topplocket också, men då i en lite större radie så kopparpackningen kläms som ett "S"?

MEN, du är säcker på at hard blok fortfarande funkar bra?

MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a 7.63 -282

Inlägg av Fredde Holmgren »

Saxade ut frågan som Hammarström ställde i en annan tråd hit istället.
Man får grattulera för körningarna i sommar Fredde! imponerande.
Vad åker du för grundtryck på spridarna?
Jag åker med 5bar på min o dom vill också vara lite "ostabil"bara en fundering om dom kanske inte gillar när trycket börja bli högt.
Tackar.
Så lite tryck? ;) Jag åker 6 bar grundtryck, vet dom som åker med 7 bar.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a 7.63 -282

Inlägg av Fredde Holmgren »

Kan förresten tipsa om Holmgren Racing på Facebook:

http://www.facebook.com/pages/Holmgren- ... 6497201889" onclick="window.open(this.href);return false;
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Skriv svar