Freddes 142:a 7.47 - 295
Re: Freddes 142:a 7.63 -282
Hur ser veven ut då, felfri?
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Freddes 142:a 7.63 -282
Jo det har ju inte skurit, bara fått mer stryk än vanligt.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Freddes 142:a 7.63 -282
Kör du med Volvo orginal 2,5L marinveven?
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Freddes 142:a 7.63 -282
Nej det är en eftermarknadsvev 86mmlarsat skrev:Kör du med Volvo orginal 2,5L marinveven?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Freddes 142:a 7.63 -282
Ok, hur kommer det sig att inte fler kör med t.ex. 90mm slag om man ändå ska köpa en eftermarknadsvev, funkar det sämre?
Jag kan inte påminna mig om att jag sett någon köra med mer än 86?
Jag kan inte påminna mig om att jag sett någon köra med mer än 86?
Re: Freddes 142:a 7.63 -282
Är blocket ovalt? Isf hur mycket?
Lagren är väl inte mycket å bråka om, service delar;)
Lagren är väl inte mycket å bråka om, service delar;)
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Freddes 142:a 7.63 -282
Repigt som fan är blocket, inte så värst ovalt men det börjar va dåligt. Ser ut som det kan ha börjat spricka oxå. Har ett färdigborrat block så det är bara o byta.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Freddes 142:a 7.63 -282
Har lagren gått ca 6 mil, alt. ca 2 minuter!?
Den kräver lite underhåll den där maskinen
Den kräver lite underhåll den där maskinen
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Freddes 142:a 7.63 -282
1000 mils service
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Freddes 142:a 7.63 -282
Ja ni ser ju hur 1:ans lager ser ut där den fått gå normalt motför 4:ans där det varit problem. Viss skillnad i nötning.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Freddes 142:a 7.63 -282
Hej, har du bilder på "sprickorna"?
Efter B20-havariet i Piteå, där den gick fullgas 200meter utan kylvatten, hadde sylindrerna spruckit rejält, och en stund funderade jag på om "hard blok'en" hadde utvidat sej mer än gjutjärnsblocket när tempen hadde vandrat iväg.
Våra sprickor ser ju nästan ut som dom har pressat från utsidan och inn i sylindrarna...
Efter B20-havariet i Piteå, där den gick fullgas 200meter utan kylvatten, hadde sylindrerna spruckit rejält, och en stund funderade jag på om "hard blok'en" hadde utvidat sej mer än gjutjärnsblocket när tempen hadde vandrat iväg.
Våra sprickor ser ju nästan ut som dom har pressat från utsidan och inn i sylindrarna...
PerAage skrev:Ettans sylinder;
Tvåans:
Fyrans:
Deformerade koppar-ringar, alla åt samma hål:
Vi åkte tomt för vatten kring 200meter ut, klev av gasen 50-100 meter före mål, då den gick på 3 sylindrar.
Vi funderar på varför den har spruckit. Kom gjärna med analyser..
Mvh
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Freddes 142:a 7.63 -282
Ska kolla med sån där sprickindikeringsspray eller vad det heter på mitt block, ser ut som det kanske har börjat spricka en bit ner i cylindern.
Sätter i ett fräscht nyborrat block nu. Jag gör iordning flera block i taget nuförtiden
Per-Aage på ditt block kanske det kan vara i den skarpa kanten i urfräsningen för kopparringen som sprickan börjat?
Du har inte funderat på vanlig hederlig o-ringning och kopparpackning?
Sätter i ett fräscht nyborrat block nu. Jag gör iordning flera block i taget nuförtiden
Per-Aage på ditt block kanske det kan vara i den skarpa kanten i urfräsningen för kopparringen som sprickan börjat?
Du har inte funderat på vanlig hederlig o-ringning och kopparpackning?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Freddes 142:a 7.63 -282
Det är vass kant uppåt, och ner ,mot sylinderen, men den är svagt gradat nere där koppar-ringen ligger.. men ja, kan vara det som är årsaken.
Vi funderar stärkt på koppar-packning och piano-tråd då nästan alla koppar-ringar som vi har kjört med har blivit deformerat.
Vid första haveriet såg vi at kopparringen hadde vikat sej innåt i sylinderen på dom sylindrarna där det var minst spel på kopparringen och den ena ringen hadde blivit svagt kyssad av en kolv...
Så ja, koppar-ringar utvidar sej mer än blocket när allting blir varmt, frågan är hur det ser ut nästa gång vi river en topp, då förhåpentligvis utan at det har varit något haveri. Dom deformerade ringarna vi har sett, har varit med om över 135grader...och tappad kylvatten.
Är ringarna snygga då, när det inte har varit för varmt?
Men vi skal få utskuren topplockspackning i koppar. Våran nya reserv-topp har svetsade kylkanaler, så där blir det nog inget bekymmer med vatten i oljan. Vilken tråd brukar du, pianotråd, eller svetstråd?
Hur mycket uppstick? (någon som beskrev problem med över 0,20 mm uppstick, så 0,15-0,17 var visst optimalt?
Men du kjör vel med tråd i topplocket också, men då i en lite större radie så kopparpackningen kläms som ett "S"?
MEN, du är säcker på at hard blok fortfarande funkar bra?
MVH
Per-Åge Nygård
Vi funderar stärkt på koppar-packning och piano-tråd då nästan alla koppar-ringar som vi har kjört med har blivit deformerat.
Vid första haveriet såg vi at kopparringen hadde vikat sej innåt i sylinderen på dom sylindrarna där det var minst spel på kopparringen och den ena ringen hadde blivit svagt kyssad av en kolv...
Så ja, koppar-ringar utvidar sej mer än blocket när allting blir varmt, frågan är hur det ser ut nästa gång vi river en topp, då förhåpentligvis utan at det har varit något haveri. Dom deformerade ringarna vi har sett, har varit med om över 135grader...och tappad kylvatten.
Är ringarna snygga då, när det inte har varit för varmt?
Men vi skal få utskuren topplockspackning i koppar. Våran nya reserv-topp har svetsade kylkanaler, så där blir det nog inget bekymmer med vatten i oljan. Vilken tråd brukar du, pianotråd, eller svetstråd?
Hur mycket uppstick? (någon som beskrev problem med över 0,20 mm uppstick, så 0,15-0,17 var visst optimalt?
Men du kjör vel med tråd i topplocket också, men då i en lite större radie så kopparpackningen kläms som ett "S"?
MEN, du är säcker på at hard blok fortfarande funkar bra?
MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Freddes 142:a 7.63 -282
Saxade ut frågan som Hammarström ställde i en annan tråd hit istället.
Så lite tryck? Jag åker 6 bar grundtryck, vet dom som åker med 7 bar.
Tackar.Man får grattulera för körningarna i sommar Fredde! imponerande.
Vad åker du för grundtryck på spridarna?
Jag åker med 5bar på min o dom vill också vara lite "ostabil"bara en fundering om dom kanske inte gillar när trycket börja bli högt.
Så lite tryck? Jag åker 6 bar grundtryck, vet dom som åker med 7 bar.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Freddes 142:a 7.63 -282
Kan förresten tipsa om Holmgren Racing på Facebook:
http://www.facebook.com/pages/Holmgren- ... 6497201889" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/pages/Holmgren- ... 6497201889" onclick="window.open(this.href);return false;
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!